Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips bij aankoop nieuwe pc (desktop)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips bij aankoop nieuwe pc (desktop)

    Hoi,

    Mijn pc is 7 jaar oud en is binnenkort aan vervanging toe.
    Ik heb nu een HP p6631be met als monitor een Samsung bx2231.

    Ben eventjes diverse opties aan het overlopen op het internet en hierbij stel ik mij de vraag welk item in hierna volgend rijtje prioriteit dient te krijgen voor fotobewerking en afspelen van live streaming:

    processor: ik twijfel tussen Intel Core i5 en i7
    Ram-geheugen: twijfel tussen 8GB en 12GB
    opslagcapaciteit: twijfel tussen 1TB + 128GB SSD en 1TB + 256GB SSD

    Indien ik in het kader van mijn budget een toegeving wens te doen waar doe ik dat het best? Processor, ram-geheugen of opslagcapaciteit?

    Is de videokaart van groot belang? Suggesties?

    Bij eventuele vervanging van de monitor had ik gedacht aan een 27" IPS paneel van het merk Dell of spaar ik beter voor een Eizo? Zijn er nog andere merken die goed zijn en waar dien ik verder op te letten?

    Heb weinig kennis over computers vandaar al die vragen.
    Alle tips zijn welkom!

  • #2
    Re: tips bij aankoop nieuwe pc (desktop)

    Hangt er een beetje van af hoe groot je budget is en hoe intensief je met foto's bezig bent.
    Als voorbeeld: mijn Windows PC heeft een I5 processor, 8 Gb geheugen, 2x 2TB HDD voor data en een 60GB SSD voor windows en programma, die staat maar half vol. (windows, canon-spul, photoshop elements 14 enz). Daarnaast nog externe HDD's voor backups want ik wil geen foto's kwijt raken. Hier kan ik zeker goed mee uit te voeten met de software die ik heb (geen photoshop dus).
    Overigens heb je't niet over een backup systeem en ook niet over je monitor. Fotografeer en bewerk je veel en heb je al veel data, dan is een 2TB HDD niet onwenselijk. Daar dan een externe 2TB HDD bij voor je backup.
    8GB geheugen is in principe genoeg. De processor kan ik niet beoordelen. Gebruik je Photoshop dan is een I7 denk ik beter maar dan moet je wel even de prijs bekijken. De videokaart is, als je je PC alleen voor foto's gebruikt niet zo belangrijk. Zelf heb ik een van de goedkoopste met passieve koeling.
    Voor je monitor zou ik zeker eens kijken voor een met een beter panel. PVA of andere kwaliteiten, je zal de kwaliteit van je foto's zeker waarderen. Deze hoeven niet eens heel veel duurder te zijn. Geen TN-panel dus wat je nu hebt.
    Succes.
    Canon liefhebber

    Comment


    • #3
      Re: tips bij aankoop nieuwe pc (desktop)

      Sorry. Laatste regel niet (goed) gelezen. Betreffende de monitor. IIyama heeft ook monitoren met goede panels. Zelf heb ik een van de goedkoopste Eizo's. 27 Inch is een mooi formaat. Veel hangt van je budget af.
      Groeten,
      Willem.
      Canon liefhebber

      Comment


      • #4
        Re: tips bij aankoop nieuwe pc (desktop)

        Ik heb een i7 7700K en die krijg je niet op de knieën. Zelfs bij het exporteren van een 4K video waar alle 8 cores 100% belast zijn, kan ik bijvoorbeeld photoshop openen of een webpagina alsof het niets is. Ik denk dat de hyperthreading hier voor iets tussen zit. De i5's hebben geen hyperthreading maar hebben nu wel 6 cores, de i5 8600K. De i7 8700K heeft ook 6 cores maar met hyperthreading.

        Ik zou 16GB geheugen nemen. Kijk ook naar de timings, die neem je best zo laag mogelijk maar die zijn ook duurder.

        Ik heb een 120GB SSD gehad maar dat vond ik net iets te weinig. Nu heb ik een Samsung 960 EVO 250GB M2 NVME SSD. Kost amper 130€ en is één vd snelste die je momenteel kan kopen.

        De videokaart heeft zeker ook een invloed op de prestaties. Zowel photoshop als premiere. Er zijn dingen die hardwarematig worden versneld, bijvoorbeeld bij het renderen van een video. De totale rendertijd gaat drastisch naar beneden. Ook effecten bij photoshop maken hiervan gebruik. Je moet niet de snelste nemen. Met een Nvidia 1060GTX haal je al 90% van het voordeel van een grafische kaart. Een 1080GTX heeft weinig meerwaarde.

        Qua monitor, 4K is de toekomst. Ik heb een LG 27" UD88 4K IPS monitor. Kost 550€ tot 600€ momenteel.
        De nieuwe trend is HDR, bij televisies al lang ingeburgerd maar nu komen ook de eerste HDR monitoren op de markt. Als dit enig nut heeft voor fotobewerking weet ik niet. Als je Netflix kijkt dan misschien wel.
        Last edited by alex606; 11 december 2017, 15:12.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: tips bij aankoop nieuwe pc (desktop)

          Een i5 is meer dan voldoende.
          16GB geheugen.
          SSD 256
          2 of 3 gewone schijven voor opslag.
          Een videokaart die hoge resoluties aankan. (Moet echt geen gamerskaart te zijn)
          Wat bij mij steeds moet:
          - Grote en stille kast met de voeding onderaan.
          - Goede airflow door kabelmanagement.
          - Meerdere koelers in de kast
          - En vooral een zeer goede CPU koeler
          - En een moederbord die geen bottleneck oplevert. (Asus, MSI, Gigabyte)
          En een monitor die RGB kleuren kan weergeven (bv.: BenQ SW2700PT)
          Maar vooral niet besparen op de kast, koelers (vooral CPU koeler) en vooral onderdelen van hoge kwaliteit zijn.
          Als ik kies voor een Asus mobo dan kies ik ook een Asus graka, zijn best op elkaar afgestemd.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: tips bij aankoop nieuwe pc (desktop)

            hier heb ik toch al heel wat tips waarvoor dank!

            andere adviezen blijven uiteraard welkom ;-)

            Comment

            Working...
            X