Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4 K fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 4 K fotografie

    Hallo,
    Graag doe ik beroep op jullie deskundig advies.
    Zijn er hier al leden die zich toeleggen op 4k fotografie.
    Kan je bijvoorbeeld met een d7200 in raw fotograferen en dan omzetten in 4k, heeft deze vorm van fotografie nu eigenlijk een meerwaarde ?
    Er zijn al veel toestellen op de markt die in 4k filmen en ook een 4k foto modus hebben.
    Moeten we nu met zijn allen nadenken als we toekomstgericht een monitor of laptop kopen dat deze meteen beter een 4k scherm heeft ?
    Er bestaat zelfs ook al een een 4k groep op flickr.
    Deze vragen houden me wel bezig en ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken ?
    Laten we de 6k en 8k buiten beschouwing laten :-)
    Bedankt bij voorbaat !
    Nikon D3300

  • #2
    Re: 4 K fotografie

    Ik doe al heel lang aan 4K fotografie.
    Dat is slechts een 8 Mpix foto dus niet zo een hoge resolutie voor fotografie.

    Comment


    • #3
      Re: 4 K fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
      Ik doe al heel lang aan 4K fotografie.
      Dat is slechts een 8 Mpix foto dus niet zo een hoge resolutie voor fotografie.
      ok, dus een reflex camera met 24mp komt dus dik over de 4 k kwaliteit !
      Maar kan een 4k laptop of monitor dan onze foto's toch beter weergeven ?
      Nikon D3300

      Comment


      • #4
        Re: 4 K fotografie

        Definieer 4K!

        Comment


        • #5
          Re: 4 K fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Definieer 4K!
          Dat kan jij waarschijnlijk beter dan mij !
          Maar kan een 4k laptop of monitor dan onze foto's toch beter weergeven ?
          Nikon D3300

          Comment


          • #6
            Re: 4 K fotografie

            4K heeft betrekking tot video, 3840x2160 pixels ofwel 8.29MP. Full hd heeft 1920x1080 pixels.

            Elke moderne camera heeft meer dan 8.29MP dus in theorie kan je ook 4K video opnemen. Maar dat is zeker niet het geval met de huidige camera's. Slechts enkele kunnen 4K video maar dit is aan het veranderen de laatste tijd.

            In principe is de juiste term voor 3840x2160px UHD.
            4K is eigenlijk DCI 4K en dat heeft een resolutie van 4096x2160px. En omdat die 4096px horizontaal heeft noemt men dat 4K.
            Zo refereert 6K naar 6000px horizontaal.
            Maar om het eenvoudig te houden is 4K en UHD hetzelfde. Zo koop je ook een 4K UHD televisie. Die zijn allemaal 3840x2160px.

            De 4K monitoren beginnen nu ook populair en betaalbaar te worden. Ik heb een 27" LGUD88 4K monitor. Alles ziet er scherper uit. Als je jouw foto's full screen bekijkt dan kijk je naar een 8.29MP foto en vroeger met full hd keek je naar een 2MP foto.

            Ik doe ook af en toe aan videobewerking in 4K en dan vind ik toch dat je ook een 4K monitor moet hebben.
            De 4K televisies zijn enorm in prijs gedaald. Die vind je al voor 500€, echt knotsgek als je kijkt hoeveel je nog maar 2 jaar geleden ervoor betaalde.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: 4 K fotografie

              Een 4K monitor zal aanzienlijk scherper zijn, zeker als die niet te groot is. Ideal formaat voor een 4K monitor is ongeveer 24".

              4K is eigenlijk een video formaat en er zijn 2 gangbare resoluties.

              Ultra HD 4K, doorgaans gebruikt voor televisie en video is 3840 x 2160.

              DCI 4K is een productie formaat, meestal gebruikt bij opnames van video en film, resolutie 4096 x 2160.

              Comment


              • #8
                Re: 4 K fotografie

                dank jullie wel ben weer wat wijzer.
                Nog 1 vraagje zouden jullie het ooit overwegen een 4k laptop te kopen, ik zou namelijk een laptop willen kopen (de mijne is inmiddels 6 jaar oud) maar de 15" zijn redelijk duur.
                Rond de 2000 euro.
                Nikon D3300

                Comment


                • #9
                  Re: 4 K fotografie

                  Met 4K laptop vermoed ik dat je windows bedoeld.
                  Ik heb geen idee hoe windows ondertussen omgaat met hoge resolutie schermen, maar ik weet wel dat de retina schermen bij Apple aanzienlijk scherper zijn dan de oude niet retina's.
                  4K lijkt mij eigenlijk overkill voor een laptop, niemand zijn ogen zijn zo goed dat je het verschil nog kan zien.
                  Een resolutie van ongeveer 3000 x 2000 lijkt mij beter voor een 15" scherm.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 4 K fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
                    Met 4K laptop vermoed ik dat je windows bedoeld.
                    Ik heb geen idee hoe windows ondertussen omgaat met hoge resolutie schermen, maar ik weet wel dat de retina schermen bij Apple aanzienlijk scherper zijn dan de oude niet retina's.
                    4K lijkt mij eigenlijk overkill voor een laptop, niemand zijn ogen zijn zo goed dat je het verschil nog kan zien.
                    Een resolutie van ongeveer 3000 x 2000 lijkt mij beter voor een 15" scherm.
                    Op de ENVY x360, die is geoptimaliseerd voor digitale inkt, ontdek je een nieuwe, productieve en creatieve kant van jezelf. Het responsieve ontwerp past...

                    ja windows, zo eentje bijv kost precies zoveel niet
                    Nikon D3300

                    Comment


                    • #11
                      Re: 4 K fotografie

                      Ga eens kijken naar een 5K iMac.
                      Superscherm!

                      Comment


                      • #12
                        Re: 4 K fotografie

                        Ik kende de term ook niet. Dus 4K fotografie dient niet om afdrukken te maken, maar om beelden te tonen op high-end monitors die dus 4K resolutie aankunnen ?

                        MMMV
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 4 K fotografie

                          Het is volslagen onnut om met een 26" monitor te werken met 4k. Dit formaat is bedoeld voor grote tv schermen vanaf 50" dus voor een grote huiskamer of zaal. Tegenwoordig werken ze al met 8k bedoeld voor bioscopen.
                          4k en 8k is geen foto maar videoformaat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 4 K fotografie

                            Wat onnut is voor de ene is nut voor een ander.
                            Sinds 2006 gebruik ik een TV-scherm als monitor. Eerst was dat een LG-HD-scherm van 37inch, sinds 2014 is dat een Samsung-UHD-scherm van 40inch.
                            Zalig om foto's mee te bekijken én te behandelen!

                            ... maar ik weet het wel, sindsdien zijn de technieken nog beter verfijnd en zijn er echt aangepaste (tv)schermen mét monitorkwaliteiten.
                            ... en daarmee zeg ik ook niet dat nu iedereen maar een tv-scherm als monitor moet gebruiken he. Het is zoals het spreekwoord zegt, "wie het schoentje past ..."

                            Succes,

                            Alain

                            Comment


                            • #15
                              Re: 4 K fotografie

                              Het is volslagen onnut om met een 26" monitor te werken met 4k
                              Ga ik niet mee akkoord. Ik zit op minder dan een 1m voor mijn 27" monitor en het verschil zie je wel. Als ik kijk naar Netflix in 4K zie ik de extra scherpte duidelijk. The Crown wordt uitgezonden in 4K en het is alsof ik naar die mensen in het echt aan het kijken ben.

                              Het is alsof je van een 18-55 kitlens naar een lichtsterke F2.8 gaat.
                              Het verschil is niet dag en nacht zoals het verschil tussen SD en full HD maar het is er wel.
                              4K monitoren hebben ook een 10bits paneel en die kunnen meer kleuren (1 miljard) en gradaties weergeven.

                              En je foto's zie je ook in een hogere resolutie. Al die megapixels tegenwoordig gaan verloren als je kijkt in full HD.
                              Last edited by alex606; 13 december 2017, 14:08.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X