PDA

Volledige versie bekijken : 4 K fotografie

darky
10 december 2017, 14:19
Hallo,
Graag doe ik beroep op jullie deskundig advies.
Zijn er hier al leden die zich toeleggen op 4k fotografie.
Kan je bijvoorbeeld met een d7200 in raw fotograferen en dan omzetten in 4k, heeft deze vorm van fotografie nu eigenlijk een meerwaarde ?
Er zijn al veel toestellen op de markt die in 4k filmen en ook een 4k foto modus hebben.
Moeten we nu met zijn allen nadenken als we toekomstgericht een monitor of laptop kopen dat deze meteen beter een 4k scherm heeft ?
Er bestaat zelfs ook al een een 4k groep op flickr.
Deze vragen houden me wel bezig en ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken ?
Laten we de 6k en 8k buiten beschouwing laten :-)
Bedankt bij voorbaat !

voyager
10 december 2017, 14:37
Ik doe al heel lang aan 4K fotografie.
Dat is slechts een 8 Mpix foto dus niet zo een hoge resolutie voor fotografie.

darky
10 december 2017, 14:57
Ik doe al heel lang aan 4K fotografie.
Dat is slechts een 8 Mpix foto dus niet zo een hoge resolutie voor fotografie.

ok, dus een reflex camera met 24mp komt dus dik over de 4 k kwaliteit !
Maar kan een 4k laptop of monitor dan onze foto's toch beter weergeven ?

in2lapland
10 december 2017, 15:23
Definieer 4K!

darky
10 december 2017, 16:34
Definieer 4K!

Dat kan jij waarschijnlijk beter dan mij !
Maar kan een 4k laptop of monitor dan onze foto's toch beter weergeven ?

alex606
10 december 2017, 16:43
4K heeft betrekking tot video, 3840x2160 pixels ofwel 8.29MP. Full hd heeft 1920x1080 pixels.

Elke moderne camera heeft meer dan 8.29MP dus in theorie kan je ook 4K video opnemen. Maar dat is zeker niet het geval met de huidige camera's. Slechts enkele kunnen 4K video maar dit is aan het veranderen de laatste tijd.

In principe is de juiste term voor 3840x2160px UHD.
4K is eigenlijk DCI 4K en dat heeft een resolutie van 4096x2160px. En omdat die 4096px horizontaal heeft noemt men dat 4K.
Zo refereert 6K naar 6000px horizontaal.
Maar om het eenvoudig te houden is 4K en UHD hetzelfde. Zo koop je ook een 4K UHD televisie. Die zijn allemaal 3840x2160px.

De 4K monitoren beginnen nu ook populair en betaalbaar te worden. Ik heb een 27" LGUD88 4K monitor. Alles ziet er scherper uit. Als je jouw foto's full screen bekijkt dan kijk je naar een 8.29MP foto en vroeger met full hd keek je naar een 2MP foto.

Ik doe ook af en toe aan videobewerking in 4K en dan vind ik toch dat je ook een 4K monitor moet hebben.
De 4K televisies zijn enorm in prijs gedaald. Die vind je al voor 500€, echt knotsgek als je kijkt hoeveel je nog maar 2 jaar geleden ervoor betaalde.

voyager
10 december 2017, 16:44
Een 4K monitor zal aanzienlijk scherper zijn, zeker als die niet te groot is. Ideal formaat voor een 4K monitor is ongeveer 24".

4K is eigenlijk een video formaat en er zijn 2 gangbare resoluties.

Ultra HD 4K, doorgaans gebruikt voor televisie en video is 3840 x 2160.

DCI 4K is een productie formaat, meestal gebruikt bij opnames van video en film, resolutie 4096 x 2160.

darky
10 december 2017, 16:51
dank jullie wel ben weer wat wijzer.
Nog 1 vraagje zouden jullie het ooit overwegen een 4k laptop te kopen, ik zou namelijk een laptop willen kopen (de mijne is inmiddels 6 jaar oud) maar de 15" zijn redelijk duur.
Rond de 2000 euro.

voyager
10 december 2017, 16:58
Met 4K laptop vermoed ik dat je windows bedoeld.
Ik heb geen idee hoe windows ondertussen omgaat met hoge resolutie schermen, maar ik weet wel dat de retina schermen bij Apple aanzienlijk scherper zijn dan de oude niet retina's.
4K lijkt mij eigenlijk overkill voor een laptop, niemand zijn ogen zijn zo goed dat je het verschil nog kan zien.
Een resolutie van ongeveer 3000 x 2000 lijkt mij beter voor een 15" scherm.

darky
10 december 2017, 17:13
Met 4K laptop vermoed ik dat je windows bedoeld.
Ik heb geen idee hoe windows ondertussen omgaat met hoge resolutie schermen, maar ik weet wel dat de retina schermen bij Apple aanzienlijk scherper zijn dan de oude niet retina's.
4K lijkt mij eigenlijk overkill voor een laptop, niemand zijn ogen zijn zo goed dat je het verschil nog kan zien.
Een resolutie van ongeveer 3000 x 2000 lijkt mij beter voor een 15" scherm.
https://www.artencraft.be/nl/hp-envy-x360-z9z51av-15-bp000nb-487862.html?gclid=CjwKCAiA07PRBRBJEiwAS20SIOIldRcu 9_gm5QDL7G2Tk2ZZce-MDti5QUiQRLW3ZOlFQaxzJPq6GhoC6FYQAvD_BwE
ja windows, zo eentje bijv kost precies zoveel niet

Tommie1
10 december 2017, 21:39
Ga eens kijken naar een 5K iMac.
Superscherm!

Nerdifant
13 december 2017, 09:52
Ik kende de term ook niet. Dus 4K fotografie dient niet om afdrukken te maken, maar om beelden te tonen op high-end monitors die dus 4K resolutie aankunnen ?

MMMV

Eenbes
13 december 2017, 09:57
Het is volslagen onnut om met een 26" monitor te werken met 4k. Dit formaat is bedoeld voor grote tv schermen vanaf 50" dus voor een grote huiskamer of zaal. Tegenwoordig werken ze al met 8k bedoeld voor bioscopen.
4k en 8k is geen foto maar videoformaat.

Lenty007
13 december 2017, 11:56
Wat onnut is voor de ene is nut voor een ander.
Sinds 2006 gebruik ik een TV-scherm als monitor. Eerst was dat een LG-HD-scherm van 37inch, sinds 2014 is dat een Samsung-UHD-scherm van 40inch.
Zalig om foto's mee te bekijken én te behandelen!

... maar ik weet het wel, sindsdien zijn de technieken nog beter verfijnd en zijn er echt aangepaste (tv)schermen mét monitorkwaliteiten.
... en daarmee zeg ik ook niet dat nu iedereen maar een tv-scherm als monitor moet gebruiken he. Het is zoals het spreekwoord zegt, "wie het schoentje past ..."

Succes,

Alain

alex606
13 december 2017, 13:52
Het is volslagen onnut om met een 26" monitor te werken met 4k

Ga ik niet mee akkoord. Ik zit op minder dan een 1m voor mijn 27" monitor en het verschil zie je wel. Als ik kijk naar Netflix in 4K zie ik de extra scherpte duidelijk. The Crown wordt uitgezonden in 4K en het is alsof ik naar die mensen in het echt aan het kijken ben.

Het is alsof je van een 18-55 kitlens naar een lichtsterke F2.8 gaat.
Het verschil is niet dag en nacht zoals het verschil tussen SD en full HD maar het is er wel.
4K monitoren hebben ook een 10bits paneel en die kunnen meer kleuren (1 miljard) en gradaties weergeven.

En je foto's zie je ook in een hogere resolutie. Al die megapixels tegenwoordig gaan verloren als je kijkt in full HD.

Tommie1
14 december 2017, 08:24
Het is volslagen onnut om met een 26" monitor te werken met 4k. Dit formaat is bedoeld voor grote tv schermen vanaf 50" dus voor een grote huiskamer of zaal. Tegenwoordig werken ze al met 8k bedoeld voor bioscopen.
4k en 8k is geen foto maar videoformaat.

Je vergeet de kijkafstand.
Een scherm van 50' bekijk je vanop 2-4 meter.
Een monitor van 26' bekijk je vanop 50 cm.
Dat verschil zie je zeker!

demeyereg
14 december 2017, 09:55
Ik meen dat de Barco monitoren gebruikt in verkeerstorens zelfs 8K zijn,
daar zie je werkelijk lijntjes van een haar dik op.

Dell heeft deze tegenwoordig voor huis en tuin gebruik en voor een prik te koop. :D KLIK (http://www.dell.com/en-us/shop/dell-ultrasharp-32-8k-monitor-up3218k/apd/210-alez/monitors-monitor-accessories)

Lenty007
14 december 2017, 11:41
Tx demeyereg!

Ben al benieuwd hoe zo'n beeldschermkaart er moet uitzien om een scherm van 8K aan te sturen (en het navenante prijskaartje!!!).
Zelf heb ik moeten overschakelen naar een kaart van zo'n 400 euro's (wat voor 4K niet teveel is) en dan nog haalt die de 60Hz net (dankzij de laatste nieuwe drivers en HDMI-1.4)!
Perfect voor het "gewone" pc-werk maar spelletjes zijn zogoed als uitgesloten (niet aangenaam op 60Hz).

Grashalm
17 december 2017, 22:14
Mijn Panasonic G80/81 toestel heeft een 4k Video als ook een 4k Fotofunctie.

Wat is 4k foto.

De G80/81 kan ook in RAW fotos nemen - maar Video wordt niet in RAW opgenomen. Hier gelden andere formaten.

Als je met je toestel in 4k kan filmen dan moet een Videobewerkingsprogramma hebben om de Video Frame by Frame te kunnen bekijken. Dat Frame/beeld wat je goed vindt kan je dan opslaan in Jpeg.

Maar je hebt ook cameras die dat zelf kunnen.

Dit noemt men dan 4k fotografie.

Bij een toestel dat 4k fotografie kan - is het een toestel dat in 4k video format filmt en je dan cameraintern der mogelijkheid geeft om Frame per Frame de gewenste foto op te slaan.

Op deze manier kan je heel gemakkelijk de druppels die in het water vallen perfect fotograferen. Want je fotografeerde met 30 beelden per seconde.

4k fotografie is ideaal voor trouwfeesten of kinderverjaardagen of sport events .

hoop ermee geholpen te hebben

Nerdifant
18 december 2017, 07:57
Mijn Panasonic G80/81 toestel heeft een 4k Video als ook een 4k Fotofunctie.

Wat is 4k foto.

De G80/81 kan ook in RAW fotos nemen - maar Video wordt niet in RAW opgenomen. Hier gelden andere formaten.

Als je met je toestel in 4k kan filmen dan moet een Videobewerkingsprogramma hebben om de Video Frame by Frame te kunnen bekijken. Dat Frame/beeld wat je goed vindt kan je dan opslaan in Jpeg.

Maar je hebt ook cameras die dat zelf kunnen.

Dit noemt men dan 4k fotografie.

Bij een toestel dat 4k fotografie kan - is het een toestel dat in 4k video format filmt en je dan cameraintern der mogelijkheid geeft om Frame per Frame de gewenste foto op te slaan.

Op deze manier kan je heel gemakkelijk de druppels die in het water vallen perfect fotograferen. Want je fotografeerde met 30 beelden per seconde.

4k fotografie is ideaal voor trouwfeesten of kinderverjaardagen of sport events .

hoop ermee geholpen te hebben

Dus dit is het einde van de fotografie as we know it ? Gewoon 1800 frames per minuut en dan maar een filmstill kiezen.
Not my cuppa tea.

regulus
18 december 2017, 12:16
Waarom men in 's hemelsnaam een TV hype als 4K wil doortrekken naar fotografie dat mogen joost en de duivel weten ... De meeste moderne cameras doen een héél stuk beter dan standaard "4K" zoals hier al aangehaald (ondertussen is "8K" trouwens al de nieuwe hype) ... Filmen in 4K en daar dan de beste frames uit halen is zoals uw Ferrari op karrenwielen zetten ... en dan denken dat je sneller gaat :rolleyes: FWIW

alex606
18 december 2017, 14:34
Een foto uit een 4K video is van veel mindere kwaliteit dan een echte foto. Compressie bij video is veel groter (enkel de GH5 zal het beter doen omwille vd hogere bitrate) en zelfs in een jpeg zit veel meer informatie, laat staan een raw bestand.

De meeste 4K video is 100Mbit/s, en bij een framerate van 25fps kom je per individuele foto uit op 4Mbit/s ofwel 4/8= 0.5MB per foto. Vergelijk dat maar met een jpeg uit een moderne camera en dan weet je het wel.

Mimo
19 december 2017, 00:06
Een foto uit een 4K video is van veel mindere kwaliteit dan een echte foto. Compressie bij video is veel groter (enkel de GH5 zal het beter doen omwille vd hogere bitrate) en zelfs in een jpeg zit veel meer informatie, laat staan een raw bestand.

De meeste 4K video is 100Mbit/s, en bij een framerate van 25fps kom je per individuele foto uit op 4Mbit/s ofwel 4/8= 0.5MB per foto. Vergelijk dat maar met een jpeg uit een moderne camera en dan weet je het wel.
Dat geldt voor video's die met M-Jpeg zijn gemaakt. Bij dit videoformaat heb je 25 jpegs per seconde. Bij mijn weten is de Canon 5D IV de enige die 4k filmt in dit formaat maar dat is dan ook met een bitrate van 500Mbit/s. 2,5 MB voor een 8MP foto is best wel goed.
De meeste 4k camera's maken gebruik van een veel efficienter formaat waar je goede resultaten krijgt met een lagere bitrate. Die 0,5MB per frame wordt dan gebruikt om de verschillen met de vorige frames op te slaan.

Grashalm
19 december 2017, 21:44
@ Nerdifant

niet het einde van de fotografie - enkel voor bepaalde situaties een andere manier van foto's mag / kan gebruikt worden.