Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

    Halllo,

    ik maak graag opnames bij weinig licht, zonder flits (bijvoorbeeld muziekoptredens in Ierse pubs :-)). Ik heb ook een voorkeur voor relatief lichte camera's, vandaar dat ik het met een APS-C camera doe, met een lichtsterke lens (Nikon 35mm f/1.8 of Sigma 17-50mm f/2.8). Hierbij gebruik ik ISO waarden tot 6400.

    Momenteel gebruik ik hiervoor een Nikon D5500. Ik overweeg echter de D7500 om twee mogelijke redenen.

    1/ Is de beeldkwaliteit (vooral m.b.t. ruis) van de D7500 beter bij ISO 6400 en eventueel ISO 12800, gelet op de lagere resolutie en de Expeed 5 processor? Of loopt het zo'n vaart allemaal niet?

    2/ De 7500 zou een beter systeem voor lichtmeting en scherpstelling bezitten. Bij de D5500 geeft de automatische scherpstelling nogal eens problemen wanneer het vrij donker is. Niet dat ik ontevreden ben van de camera, maar dat is mijn belangrijkste kopzorg wanneer ik in donkere omstandigheden fotografeer. Zal ik een verschil merken qua scherpstelling in donkere omstandigheden met de D7500, of loopt het zo'n vaart niet?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

  • #2
    Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

    als op die punten meer wilt dan moet je mijn in ziens niet blijven hangen in de Dxxxx reeks

    Comment


    • #3
      Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

      Dank je voor je antwoord in2lapland.

      Ik veronderstel dat je suggereert dat ik dan naar een full frame moet overschakelen? Daar heb ik geen zin in, gelet op het extra gewicht en gelet op het feit dat ik ondertussen enkele APS-C lenzen in bezit heb, waaronder recent nog een niet meteen goedkope Nikon 16-80 f/2.8-f/4.

      Comment


      • #4
        Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

        Oorspronkelijk geplaatst door PeterjmTim Bekijk bericht
        Dank je voor je antwoord in2lapland.

        Ik veronderstel dat je suggereert dat ik dan naar een full frame moet overschakelen? Daar heb ik geen zin in, gelet op het extra gewicht en gelet op het feit dat ik ondertussen enkele APS-C lenzen in bezit heb, waaronder recent nog een niet meteen goedkope Nikon 16-80 f/2.8-f/4.
        De 7500 zou een oplossing kunnen zijn voor je probleem.
        [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

        Comment


        • #5
          Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

          Ik suggereer niets. Alleen dat wat mijn inzicht is, dat wat betreft het aangehaalde niet als danig de investering waard is.

          Comment


          • #6
            Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

            Kijk hier eens. Het is lood om oud ijzer, je gaat geen verschil merken met de D7500.

            ISO6400 en hoger vraagt om full frame.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

              ISO6400 en hoger vraagt om full frame.
              Dat is erg bot gesteld en zet ik dan ook zo mijn vraagtekens achter.

              Comment


              • #8
                Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

                Dank je voor de link Alex. Qua beeldkwaliteit gaat het verschil niet waarneembaar zijn zo te zien.

                Enig idee hoe het zit met de scherpstelling? De D7500 gebruikt een ander systeem dan mijn D5500. Zou de D7500 beter scherpstellen in low light condities?

                Comment


                • #9
                  Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

                  Zou de D7500 beter scherpstellen in low light condities?
                  Dat zal hetzelfde zijn als dat je nu hebt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

                    Hallo,

                    Je kan beter uitkijken voor de Nikon D7200 ipv de D7500.
                    Beeldkwaliteit is quasi identiek, en toch € 350,00 beterkoop. Ik gebruik hem naast de D500.
                    Voor de rest moet je eens proberen tot 2 stops te onderbelichten en deze dan terug te halen in RAW-conversie.
                    Je kan zo een hogere sluitersnelheid halen en op die manier een lagere ISO-waarde instellen.
                    Ik zou zeggen probeer het eens ... ook met de D5500 ...

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

                      Dat ga ik zeker eens proberen jaja, bedankt voor de tip. Ik fotografeer meestal in de A-stand, dus ik zal eens proberen exposure compensation op -2 te zetten en dan nadien te kijken wat ik ermee kan in Lightroom.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

                        Anderzijds kan je ook overwegen om toch te flitsen. Met bounce tegen het plafond/muur kan je mooie resultaten halen.
                        Bovendien kan je dan op lagere iso werken, wat betere IQ oplevert, en gaat de AF ook geholpen door de AF-assist van je flitser.
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Anderzijds kan je ook overwegen om toch te flitsen. Met bounce tegen het plafond/muur kan je mooie resultaten halen.
                          Bovendien kan je dan op lagere iso werken, wat betere IQ oplevert, en gaat de AF ook geholpen door de AF-assist van je flitser.
                          Dat zullen de muzikanten meestal niet waarderen.
                          Je hebt (meestal) ook de mogelijkheid om de AF-assist te gebruiken zonder te flitsen,
                          ook manueel scherpstellen is een mogelijkheid.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

                            Waarom overweeg je geen d500? Wel wat duurder maar echt wel goed op hogere iso . Zeker voor een crop

                            Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
                            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opnames bij weinig licht: Nikon D5500 vs Nikon D7500

                              Waarom overweeg je geen d500? Wel wat duurder maar echt wel goed op hogere iso . Zeker voor een crop

                              Bij mijn weten gebruikt de D500 dezelfde sensor en dezelfde processor als de D7500, dus ik denk niet dat er verschil is qua beeldkwaliteit tussen de twee.

                              Comment

                              Working...
                              X