Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoeklens Nikon vs sigma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoeklens Nikon vs sigma

    Ik ben in het bezit van een Nikon 5200 en wil graag een groothoeklens kopen.
    Volgend jaar ga ik op verlof naar Canada en wil veel landschappen fotograferen
    Ik ben aan het twijfelen tussen Nikon af-p dx 10-20 mm f 4.5 -5.6 g vr en een
    Sigma 10-20 mmF3.5 ex cd h5m. Ik heb ook een tampon 300. Graag jullie reactie

  • #2
    Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

    Wat wil je nu expliciet weten?

    En wat versta jij onder landschapsbeelden?

    Comment


    • #3
      Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

      Wat raden jullie me aan. Wat zijn de ervaringen met deze lenzen
      Ik versta onder landschapsbeelden: landschappen, bergen, meren, natuur, .....

      Comment


      • #4
        Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

        Waarom denk jij daar een 10-20mm voor nodig te hebben? Resulteert dat dan ook in de beoogde beelden?

        Wat heb je nog meer naast je 300mm, want ik heb z'n gedachte dat je beter af bent met bijvoorbeeld een 17-50mm of 18-140mm.

        Comment


        • #5
          Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

          Hoi,

          ik zou, zoals m'n voorganger, liever uitgaan van een meer standaard lens.
          En bij een héél mooi landschap een panoramafoto creëren met 4 tot 8 foto's.
          Op statief of draaien vanuit de heup, belichting vastzetten en schieten...
          Grossglockner panorama 7 pics by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
          Deze als voorbeeld. Uit de hand, belichting vastgezet, mezelf een beetje schrap gezet, draaiend vanuit de heup 7 foto's met voldoende overlap genomen.
          Thuis met Photoshop Merge tot een panoramafoto gemaakt, verder niets aan geshopt.

          Comment


          • #6
            Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

            Hallo,

            Als lens heb ik Nikon af -S Nikkor 18-55 mm 1:35-5.6 G II en een Nikon DX. AF - S Nikkor 55-300 mm 1:4.5-5.6 GED

            Comment


            • #7
              Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

              Probeer ook eens antwoord te geven op: Waarom denk jij daar een 10-20mm voor nodig te hebben? Resulteert dat dan ook in de beoogde beelden

              Comment


              • #8
                Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

                Ik heb een Sigma 10-20/3.5 op Nikon, en die geeft mij heel mooie resultaten voor landschap: enorme dieptescherpte, dramatische wolkenluchten en ellenlange voorgronden. Je kunt heel mooi met perspectief spelen. Leer er wel even mee werken: de effecten kunnen soms onverwacht zijn (maar dit is een eigenschap van alle supergroothoeken, niet alleen van dit model). Omvervallende gebouwen zijn daar een voorbeeld van, en soms moet je al eens opletten dat je schaduw niet mee in beeld komt...

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

                  Weet ook dat je met een telelens hele mooie landschappen kan vastleggen.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Weet ook dat je met een telelens hele mooie landschappen kan vastleggen.
                    Zelfs met een telescoop kan dat

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Zelfs met een telescoop kan dat
                      vast wel. Maar mijn punt is dat de ts ook is op vakantie probeert buiten de kaders te denken. En niet alleen de landschappen probeert te benaderen met de gekozen groothoek lens. Maar ook eens een langere brandpunt gebruikt.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kri Bekijk bericht
                        ... Ik heb ook een tampon 300...
                        Dit laatste zou ik toch niet al te veel op mijn camera gebruiken...
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

                          Ik heb zelf de Sigma 10-20. Ben er tevreden over, zijn prijs meer dan waard.



                          V

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

                            Welke lenzen heb je?
                            Tamron 300 mm (vast? of 70-300?)
                            Ik denk dat je met een goede standaard zoomlens (18-105 mm of 18-120 mm) meer fotoplezier beleeft dan een 10-22 mm lens. Als je een goede standaardzoomlens hebt is dit wel een mooie aanvulling.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoeklens Nikon vs sigma

                              Ik heb zelf onder andere een 18-105 en een 55-300 en zo'n 10-20 is toch een goede aanvulling van wat er op je foto kan verschijnen hoor. Ik begrijp dat hij zo'n lens wil.
                              Deze is met een 18-105 getrokken... Vind het een goede lens voor zijn weinige geld, maar op zo'n 10-20 gaat gewoon veel meer op. Hoeft dat? Niet altijd. Is het vaak mooi? Ja hoor.



                              V
                              Last edited by Valvert; 14 december 2017, 09:05.

                              Comment

                              Working...
                              X