Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Systeemcamera of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Systeemcamera of niet?

    Hallo iedereen!

    Ik ben van plan om naar Nepal af te reizen in Maart en waarschijnlijk ga ik ook nog doortrekken naar India. Ik heb zelf een dslr Nikon 5300, maar ik zou graag voor iets lichter gaan omdat ik ook trekkingstochten ga doen.
    Nu jammer genoeg vind ik niet meteen iets dat me aanstaat. Ik dacht aan een systeemcamera voor het gewicht en ik dacht ook meteen aan Nikon 1, maar ik zou supergraag een viewfinder hebben, omdat ik niks anders gewend ben.
    Ik ga natuurlijk vooral de natuur, dieren en de cultuur fotograferen. Dus belangrijk is: landschap, portret, autofocus voor dieren, lichtgevoeligheid,... en natuurlijk een viewfinder!

    Kunnen jullie mij iets aanraden? (budget is +-1000 zonder lens) goedkoper mag altijd!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Systeemcamera of niet?

    Ik dacht aan een systeemcamera voor het gewicht
    die gedachten gang is een utopie!

    Als je lichtgewicht op trekking wilt, zal je compromissen moeten sluiten met je eigen "ik".

    Comment


    • #3
      Re: Systeemcamera of niet?

      Olympus OM-D E-M10 Mark III Zwart + 14-42 + 40-150.

      Comment


      • #4
        Re: Systeemcamera of niet?

        Ik denk dat je qua gewicht en omvang het perfecte toestel hebt tenzij je over 100 gram en 1cm gaat zeuren
        Kijk eerder welke lenzen je verder kunnen helpen

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Systeemcamera of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
          Olympus OM-D E-M10 Mark III Zwart + 14-42 + 40-150.
          om de slimste mens te parafraseren : mooie keuze, ( al zou ik voorstellen om de mark II ook te overwegen ( goedkoper en mi interessanter voor de niet-beginner))
          belangrijker op trekking ( ook voor uw keuze toestel) lijkt me hoe je die gaat dragen.

          de panasonic GM5 is blijkbaar ook nog te koop in mediamarkt.

          Comment


          • #6
            Re: Systeemcamera of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
            Olympus OM-D E-M10 Mark III Zwart + 14-42 + 40-150.
            Volledig mee eens ...
            Ik heb zelf de E-M10MkII en het verschil met de MkIII is miniem.

            De door NicoR aangehaald kit valt ruimschoots binnen je budget en met wat je over hebt kan je een paar extra batterijen en SDHC-kaartjes aanschaffen (want die heb je daar ook nodig).
            Met 1 batterij van de Olympus kan je ongeveer 300-400 foto's maken.

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Systeemcamera of niet?

              Voor zo'n trip neem ik een a6000 + cz16-70 + 35/1.8 mee.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Systeemcamera of niet?

                Nog zo een topic. Een D5300 te zwaar???
                Denk dat fabrikanten best kartonnen camera's uitbrengen want de mens van tegenwoordig is niet sterk meer...
                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                Comment


                • #9
                  Re: Systeemcamera of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                  Nog zo een topic. Een D5300 te zwaar???
                  Denk dat fabrikanten best kartonnen camera's uitbrengen want de mens van tegenwoordig is niet sterk meer...
                  Beste reservoir_dog , ik daag je uit om een dagje met mijn oude Canon set, terwijl ik mijn huidige Fuji set draag. Een wereld van verschil, en dat zal je wel in je rug voelen.

                  En meer on topic : om te reizen vind ik persoonlijk een systeemcamera een verademing. Zeker in bergachtig gebied.

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                  Comment


                  • #10
                    Re: Systeemcamera of niet?

                    Hallo,

                    Ik heb eigenlijk 3 sets waaruit ik kan kiezen als ik op reis ga ...

                    - Nikon D5200 + Tamron 16-300mm
                    - Sony A6000 + Sony 18-200mm
                    - Olympus E-10MkII + Olympus 14-150mm

                    Ze staan in volgorde van gewicht, al is de A6000 met die 18-200mm ook niet bepaald een echte lichtgewicht.
                    De Olympus is dus de meest gebruikte vakantiecombinatie, eventueel (in functie van de reisbestemming) aangevuld met een 14-42mm (als het echt héél compact moet zijn) en/of een 75-300mm tele (150-600mm in FF formaat).
                    En dat alles (camera + 3 lenzen) in 1 kleine cameratas ...

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Systeemcamera of niet?

                      Enorm bedankt voor de vele reacties!
                      Met de ene ben ik al veel wijzer dan de andere
                      Naar mijn gevoel is de olympus de favoriet. Ik ga deze dan ook zeker bekijken en misschien zelfs aankopen.

                      Dankjewel voor alles!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Systeemcamera of niet?

                        Smartphone


                        Iets serieuzer. Mijn xpro2 set woog letterlijk 200gr minder dan mijn huidige d750 set.
                        Het enigste wat ik hiermee wil zeggen is dat een systeemcamera meestal vooral compacter is maar daarom niet veel lichter.

                        Mss moet je ook eens naar een betere compact kijken. Hier hoor ik wel veel goeds over toestellen als de sony rx 100

                        Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                        Comment


                        • #13
                          Re: Systeemcamera of niet?

                          Hoi,
                          Discussies over wel en geen systeemcamera's volg ik graag. Zit wel humor in...
                          Vooral als er na veel welles en nietes een conclusie geschreven wordt zoals Unalom hierboven deed.
                          Niet gewicht maar grootte.
                          Daarnaast... heb je ook aan het batterijverbruik gedacht...?
                          Je D5300 doet veel langer met een batterij, scheelt extra batterijen en zoektochten naar een stroomaansluiting.
                          Verder wil ik me niet mengen in deze discussie.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Systeemcamera of niet?

                            Met een systeemcamera met M43 sensor spaar je natuurlijk wèl veel gewicht uit. Niet altijd met de camera zelf maar heel zeker met de lenzen en al helemaal met telelenzen. Als iemand de overstap overweegt met als hoofddoel gewicht uit te sparen komen de Sony's en Fuji's niet echt in aanmerking (tenzij voor een paar 100 gram) maar moet je naar de Panasonic en Olympus kijken.
                            Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                            Comment


                            • #15
                              Re: Systeemcamera of niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                              Met een systeemcamera met M43 sensor spaar je natuurlijk wèl veel gewicht uit. Niet altijd met de camera zelf maar heel zeker met de lenzen en al helemaal met telelenzen. Als iemand de overstap overweegt met als hoofddoel gewicht uit te sparen komen de Sony's en Fuji's niet echt in aanmerking (tenzij voor een paar 100 gram) maar moet je naar de Panasonic en Olympus kijken.
                              Je bespaart tov aps-c camera's, ed.. misschien enkel gewicht uit, wanneer je niet voor de lichtsterke objectieven kiest, in het andere geval is de winst zeer minimaal te noemen.

                              Compare unlimited number of cameras with lenses, see how compact or bulky a camera is and sort by height, width, depth and weight.
                              Sony A7 mkIII
                              Is all I need :-)

                              Comment

                              Working...
                              X