Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

+40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

    Ik ben negatieven aan het scannen met een Epson V370. Dat gaat over het algemeen goed maar de kwaliteit van sommige scans is zeer slecht.
    Hier is een voorbeeld:


    Er is nog zeer weinig kleurinformatie. Met Gimp slaag ik er wel in om een min of meer bruikbare foto te krijgen.
    Is het normaal dat negatieven er zo op achteruit gaan?
    Bij negatieven die enkele jaren later met hetzelfde toestel zijn genomen zijn de kleuren nog wel goed. Die werden allemaal op dezelfde manier bewaard, in een negatievenboek.

    Maar ook bij die foto's is bijna alles wazig. Ik neem aan dat het aan het toestel lag?
    De foto's werden met een goedkoop toestel met '126' film cartridges gemaakt.

    Ik scan de negatieven door ze achter de rand van het scanlicht te zetten. Ze passen wel in de bij de scanner geleverde filmhouder maar dan ben ik het bovenste deel van de foto kwijt.
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

  • #2
    Re: +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

    Het is niet duideljk wat je vraag is maar ik kan 2 dingen zeggen:
    De chemische baden ten tijde van de ontwikkeling kunnen om kosten te beparen uitgeput geweest zijn en de kleurpigmenten in de negatieven kunnen hierdoor aangetast zijn.
    je voorbeeld foto toont zover ik kan zien zeer veel CA wslk. Door een zeer goedkoop objectief opgenomen. 126 film was niet bedoeld om grote afdrukken van te maken maar om comfort te bieden bij de opname.
    ik heriner me vooral Agfa cameraatjes die met 126 film werden geladen .

    YMMV
    Last edited by Nerdifant; 4 december 2017, 23:34.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

      Zie je op de onbelichte randen dezelfde kleur als op de negatieven waarvan de kleuren nog wel goed zijn ?.
      Het is al wel meer dan 30 jaar geleden dat ik nog zelf mijn kleurenfoto's ontwikkelde, maar ik herinner me nog dat je voor enkele merken een heel andere filtering moest instellen.
      Die onbelichte delen van de filmdrager waren veel roder tegenover bijvoorbeeld het oranje van kodak.
      Is het filmmerk van de slechte negatieven hetzelfde als dat van de goede negatieven ?

      Comment


      • #4
        Re: +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

        Over negatieven kan ik niet zoveel zeggen.Maar ik heb hier een aantal foto's van vroeger die allemaal rood worden.
        Indertijd waren er van die snelontwikkelservices,niet binnen de twee uur,maar wel na 24 uur.Ik vermoed dat er daar in het ontwikkelproces,wel wat geforceerd werd.Andere foto's van toen zijn nog altijd perfect.
        De negatieven daarvan zijn wel nog bruikbaar,maar vragen toch wel wat nabewerking,na inscannen,maar hebben niet die rode zweem.
        Voor Kodak,meen ik mij te herinneren dat bepaalde scanners hiervoor een afzonderlijke instelling hebben.Ik bedoel dus de software-instellingen.
        Als die kleurzweem altijd identiek is,kun je die wel vlot corrigeren.
        Het wazig zijn,kan liggen aan de kwaliteit van de lens toen,ook aan de gebruikte film.Maar vergeet niet dat wij tegenwoordig zodanig verwend zijn door digitale camera's etc.
        Ik heb hier bv. een boek liggen over macro van de jaren zeventig.Toen was dit voor mij Waw.Als je dit nu bekijkt,vind je dit gewoon volledig ondermaats.
        Het ontwikkelingsproces kan ook invloed hebben,en waarschijnlijk het fixeren,denk ik.Ik heb hier ook grote verschillen tussen negatieven,maar heb er te weinig ingescand om daar een sluitend oordeel over te geven van :Ze gaan allemaal achteruit.
        Maar wat Notex zegt over die randen en filmmerk,is zeker eens na te kijken
        Last edited by demuro; 5 december 2017, 15:19. Reden: software

        Comment


        • #5
          Re: +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

          De kleurzweem kan verschillende oorzaken hebben. Er is de ontwikkeling en bewaring (ook die voor het ontwikkelen bvb in een hete auto op reis). Maar kleurfilm heeft altijd een oranje masker dat je moet compenseren in nabewerking. Zoek maar eens op "orange mask" samen met negtive en scannen. Bestaan verschillende technieken voor en sommige scan software compenseert zelf.

          Het wazig zijn kan aan het toestel liggen, Instamatic was niet bedoeld als een hoge kwaliteit. Maar hier denk ik dat je scan methode toch ook wel bijdraagt. Je zegt dat je de negativen "achter het scanlicht" steekt. Dat doet me vermoeden dat die negatieven niet op dezelfde hoogte boven het glas staan als met een houder. Een scanner scan op een bepaalde hoogte. Er is wel wat scherptediepte maar verwacht niet meer dan maximaal een mm of zo. Tracht eens iets te maken dat je negatieven op dezelfde hoogte liggen als dat ze in de houder zouden zitten. Met wat zwart papier een maskertje maken dat wel in de houder past bvb. Kijk eens of dat niet beter is.

          Comment


          • #6
            Re: +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

            Als je in lightroom/photoshop de kleurbalans aanpast krijg je een behoorlijk resultaat.

            Comment


            • #7
              Re: +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

              Je hebt gelijk. Ik heb een paar negatieven gescand met de filmhouder en dat is een behoorlijke verbetering!
              Ik kan nu scannen aan 1200 dpi met een redelijke 1 MP foto als resultaat.
              Het bovenste deel van de foto ontbreekt dan wel dus ik ga proberen om zelf een houder in elkaar te knutselen wat niet zo eenvoudig zal zijn want op die filmhouders van Epson zit ook een calibratiegedeelte bij.

              Ik ben tot nu toe drie verschillende negatieven tegengekomen: naamloos, Kodak en Agfa. De naamloze en Kodak zijn slecht, die van Agfa zijn goed, daar moet ik enkel het contrast bij verhogen.
              De kleurzweem is telkens anders maar met de auto-witbalans of auto-levels in Gimp ziet het er nog redelijk uit.

              Op heel veel negatieven zie ik ook vreemde blauwe vlekken die groen-geel worden na het scannen. Dat gaat nog een serieus werkje worden om die allemaal weg te clonen.
              Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

              Comment


              • #8
                Re: +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

                Welke Epson scanner gebruik je? Bij bvb de V700 kan je ook direct op de glasplaat scannen als je de bijgeleverde "film area guide" gebruikt.

                Comment


                • #9
                  Re: +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

                  Epson V370
                  Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

                    De V370 schijnt negatief scannen op de glasplaat niet te ondersteunen. Maar als ik me niet vergis, dan is een 126 film dezelfde breedte als een normale 24x36 film, enkel de perforatie is anders. Kan je die echt niet in de houder voor de filmstrook plaatsen? En als ze verknipt zijn, er zijn diaraampjes voor 126 film.

                    Comment


                    • #11
                      Re: +40 jaar oude negatieven scannen en bewaren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Kan je die echt niet in de houder voor de filmstrook plaatsen?
                      Ja hoor, dat doe ik ook maar ik ben dan de bovenkant kwijt.
                      En als ze verknipt zijn, er zijn diaraampjes voor 126 film.
                      Die heb ik gevonden op ebay voor ongeveer 40 euro maar ik ga het eerst zelf eens proberen
                      Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                      Comment

                      Working...
                      X