Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7000 scherpstelprobleem + oplossing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7000 scherpstelprobleem + oplossing

    Er is destijds veel over geschreven. Er werd zo veel geklaagd over D7000's met backfocusproblemen dat het op massahysterie leek. Anderzijds waren er dan weer voldoende zonder dat probleem om ieder redelijk mens te doen twijfelen.
    Gelukkig kan je met de ingebouwde AF fine tuning je lenzen corrigeren van -20 tot +20 en dat was dan ook voor velen de oplossing. Indien dit niet voldeed, dan moest de camera, inclusief de (probleem-)lens naar de hersteldienst.
    Ik kon mijn lenzen met fine tuning goed doen scherpstellen, alleen vond ik het een beetje lastig dat mijn 35mm 1.8 op -20 uitkwam, zodat er geen speling meer was. Mijn later bijgekochte 50mm 1.4 bezorgde mij, ondanks de fine tuning te veel missers op 1.4.
    Na enig zoekwerk kwam ik dit filmpje tegen op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=bt_EUkbgd2k
    Het toestel in het filmpje is een D90, de voorloper van de D7000.
    Bij mij D7000 heb ik maar 2 van de vermelde openingen gevonden. Na behoorlijk wat trial and error ben ik er in geslaagd om de scherpstelmodule zodanig te positioneren dat de twee hierboven vermelde lenzen, die beide -20 correctie nodig hadden nu juist focussen op -3.

    Let wel op als je hier aan begint dat het op eigen risico is en dat je ieder vijsje telkens even ver in dezelfde richting draait. (tenzij er een verschil in scherpstelling tussen links en rechts zou zijn) Om te testen moet je de bodemplaat telkens met een tweetal schroefjes vastmaken, anders blijft de batterij niet in je camera zitten.

    Hopelijk kan dit nog iemand anders helpen.

    Luc
Working...
X