Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

    Hallo ik ben op zoek naar een compact / bridge camera voor volgend jaar mijn reis door Thailand Azie. Wat wil ik fotograferen : voornamelijk vakantie fotos, de jungle in ‘wildlife’, macro zoals spinnen schorpioenen insecten etc. slangen, avond/nachtmarkten,

    Budget: open budget hoop met 1500 klaar te zijn.

    Ik denk/begrijp dat macro fotograferen het Beste gaat met een dslr met macro lens 1:1. Maar welke compact of bridge camera komt het Beste in die buurt volgens jullie experts en forum lezers? Liefst beetje weersbestendig.

    Zat eerst te denken aan een dslr te kopen maar weinig zin om te Lopen slepen hele dag met een tas vol materialen in die hitte.

    Voor filmen ga ik de GoPro 5 of 6 kopen.

    Een goede zgan tweedehands mag ook.

  • #2
    Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

    Lilybie hier op het forum en een aantal van haar aanhangers gebruiken speciaal voor macrofotografie een panasonic lumix DMC-FZ(xxx) camera met een tussenring en close-up lens.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

      Bedankt voor uwe bijdrage. Ik heb al vele winkeliers gesproken en 1000 verschillende antwoorden en adviezen gekregen...veel tegenstrijdigheden.

      Het zit namelijk zo..ik ga voor langere tijd door thailand en andere aziatische landen reizen en wil een camera kopen om mooie fotos te kunnen schieten. Wat ga ik voornamelijk fotograferen: macro zoals insecten planten etc wildlife, Straat fotografie (in het donker bv food markten) is n gewoon vakantie fotos.

      Het is er heet en vochtig dus een goede weersbestendigheid is belangrijk.

      Liefst wil ik niet met een tas vol lenzen ed elke dag rondlopen. Maar ik lees en hoor van vesrschillende mensen dat als ik echt mooie macro fotos wil kunnen maken dat ik dan sowiezo aan een dslr zit met een echte macro lens en macro flitser. 1:1 lens.
      En een goede statief moet kopen.

      Budget is open budget... hoopte voor een body met lenzen rond de 1500euro klaar te zijn. Een goede tweedehands is ook interessant.
      Keuze tussen een systeemcamera of echte dslr ??

      Zal veel de natuur in gaan.

      Voor het filmen Koop ik de GoPro 5 of 6. (En voor het duiken).

      Volgens een verkoper vandaag in Antwerpen zou Pentax DE aangewezen camera zijn en het Beste afgedicht voor vocht en stof!
      Last edited by KhunS; 1 december 2017, 14:49. Reden: Update

      Comment


      • #4
        Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

        Kijk eens naar een Lumix G80 met een Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 Macro
        Is licht en aardig binnen je budget
        A9 II + 200-600

        Comment


        • #5
          Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

          Ik denk dat ik voor de Panasonic gx8 ga..

          Comment


          • #6
            Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

            Je keuze voor Panasonic is prima. Met een macrolens erop (de Olympus of één van Panasonic) zul je zeer goede macro-foto’s kunnen maken. Wij hebben een Panasonic GX8 (als reservetoestel) en de Panasonic G80. Die laatste geniet veruit onze voorkeur omdat hij qua ergonomie merkelijk beter is dan de GX8. Wij gebruiken de camera vooral voor natuurfotografie, macro, vogels, vlinders,…. Het is ons meer te doen om het vastleggen van de soort dan om de perfecte foto te maken. Toch kan je op onze foto’s (zie link hieronder) al wat zien waartoe een Panasonic in staat is.
            Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

            Comment


            • #7
              Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

              Ohh thanx voor uw info. Mag ik vragen waarom de g80 uwe voorkeur heeft?

              Ik hoopte en hoorde van een verkoper dat de gx8 casback had maar Helaas. Wel de g80. Wat vindt u van de macro lens? Welke heeft uwe voorkeur?
              Ik zoek er een Waarbij ik toch nog een veilige afstand kan bewaren bij het fotograferen van de giftige insecten in de jungle.

              Ik ga de tele lens kopen, fish eye en een macro lens. Ga me zelf ook inschrijvingen voor prive les en of cursus basis beginselen fotograferen.

              Comment


              • #8
                Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

                Het grootse verschil is dat de G80 ergonomisch beter is. Een betere handgreep wat vooral met een telelens prettiger werken is. Ook de knoppen en wieltjes staan handiger geplaatst. Alles is vlot bereikbaar zonder (na gewenning) je oog van de zoeker te moeten halen. Verder is de G80 een nieuwere camera. Er zit iets meer “nieuwe” techniek in, de foto’s zouden wat beter van kwaliteit zijn, maar eerlijk gezegd, dat verschil zal in de details zitten en ik merk er niet veel van. Een handige vergelijking van de twee toestellen kan je op deze link vinden. https://www.camerastuffreview.com/nl...testen#filters

                We hebben deze twee macrolenzen: Panasonic 45mm f/2.8 ASPH MEGA OIS Leica DG MACRO-ELMARI en M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm 1:2.8 macro. We vinden ze allebei super. De Olympus heeft wat meer mm. dus is misschien wat beter voor je toepassingen. Er zijn nog goede macrolenzen die wat goedkoper zijn, maar die hebben een kortere brandpuntafstand en zijn daarom voor jou misschien minder geschikt.

                Deze macro-lenzen gebruiken we echter alleen maar voor als we echt zwaar macro gaan fotograferen. Micro nachtvlindertjes van een paar mm groot, een lieveheersbeestje,… Voor dagvlinders, libellen, grotere kevers, sprinkhanen,… gebruiken we haast steeds de Olympus 40-150 pro. https://www.camerastuffreview.com/nl...50mm-f-2-8-pro
                Daarmee kan je nog verder van je onderwerp blijven, ze is haarscherp, werkelijk onze toplens voor vlinders en zo. In de zomer staat deze lens (zelfs met de teleconverter 1,4) voor 90% van de tijd op de camera geschroefd. Ze heeft ook als voordeel dan je een telelens in je hand hebt.

                Je schrijft “ik ga de telelens kopen”. Welke had je in gedachte, want er zijn er veel natuurlijk. Wij gebruiken dus vooral de Olympus 40-150. Voor vogels zijn extra mm handig en dan komt de 100-400 van Panasonic uit de kast, die is beter voor vogels, maar dan weer minder voor vlinders, sprinkhanen,..… De 300pro van Olympus is nog wat beter (scherper), maar vooral ook zwaarder en duurder en ze mist een zoomfunctie wat soms handig kan zijn. Verder hadden we de 100-300 van panasonic. Ook goed voor zijn prijs, maar toch minder scherp dan de andere lenzen.

                Omdat je in je titel ook vraagt naar een bridge camera wil ik, om het je moeilijk te maken, ook de Sony RX10IIII (of III) onder de aandacht brengen. Dat is ook een verbazend goede camera. Als we de natuur intrekken heeft mijn vrouw en ik elk een Pana G80 rond de hals en onze zoon een Sony RX10III . Voordeel van de Sony t.o.v. de Pana: één toestel, dus niet van lenzen wisselen, dus beperkter in gewicht. Je kan er echt alles mee, van straffe tele tot straatfotografie, landschappen, macro,… en dit in een kwaliteit die dicht aanleunt bij de Pana met pro lenzen en zelfs iets beter is dan de Pana met standaardlenzen. Nadeel is dus dat de Pana met pro lenzen dus nog wat beter kwalitatief beeld geeft. Zeker voor macro is dat waar. Een vlinder lukt prima, maar een lieveheersbeestje schermvullend in beeld brengen dat kan je niet. Deze man fotografeert prachtig met deze Sony Bridge. https://www.flickr.com/photos/gaby1/...57668824173275
                Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                Comment


                • #9
                  Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

                  Thanx voor uw reactie. Wat ik zelf is erg mooie vindt is om macro foto’s te kunnen maken als Thomas Shahan...dat wil was ik leren! Zie link: https://www.google.be/search?q=macro...iWnDvfI6yhEyM:

                  Ik weet ik ben beginner maar dat maakt mijn niet uit. Iedereen moet bij het begin beginnen he!

                  Heb alle tijd om te leren en oefenen. Ook financiel vlak heb ik de ruimte...dwz ik ben net als iedere beginner Bang om Verkeerd materiaal te kopen. Want het kost allemaal wel wat zeg!

                  Een link op internet die ik gevonden heb zaait nog meer twijfel bij mijn zelf...ook de vele adviezen en 1000 verschillende adviezen van de was winkeliers. http://www.digitalcamera-hq.com/cate...e-fan/products. Maar in hoeverre moet ik dit serieus nemen.

                  Ik wil een goede Body kopen ‘mirrorless of dslr’..nieuw of tweedehands. Maar meer imvesteren in goede lenzen.

                  Volgend jaarga ik voor maanden door azie reizen en ook de jungle in. Ik zou graag dan meer geoefend zijn zodat ik mooie foto’s kan schieten van bv een slang op een tak ‘in de aanval’ of schorpioenen, spinnen, etc. of Wilde olifanten etc..

                  Een goede telelens is dan zeker nodig en een goede macro lens met macro flitser en tripod. Liefst zou k zo min mogelijk dagelijks mee willen sleuren..maar ja dat staat weer in contrast met wat ik nodig heb om mooie foto’s te schieten natuurlijk.

                  Iedere dag moet ik toch sowiezo een rugtas ofzo bij me hebben met mijn diabetes materialen en flesje water.

                  Twijfel of mirrorless dus kleiner en compacter OF dslr. Thuis wil ik me ook inleren food creation en voedings production. Ben chef uit de michelinsterren geweest en wil foto’s maken van hele mooie gerechten op Borden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

                    Advies van winkeliers, daar ben ik nog maar zelden mee geholpen. De winkels zijn wel handig om het materiaal te bekijken, te voelen,…

                    Als ik je streefdoel van Thomas Shahan zie,… vergeet dan de RX10, dat zal die camera niet kunnen. Een G80 met macrolens wel. Een DSLR met macrolens natuurlijk ook, maar dan zit je met veel meer gewicht.

                    Als je een topchef bent (geweest) beschik je zeker over geduld, oog voor detail, streven naar perfectie,… allemaal eigenschappen (die ik te weinig bezit) om een goed fotograaf te worden.
                    Streven naar perfectie,… ook voor het materiaal. Dan zou ik toch de GX8 van het lijstje schrappen.

                    Als budget niet doorslaggevend is zou ik de Olympus E-M1 markII, de Panasonic GH5 of de Panasonic G9 op het lijstje bijschrijven, met een voorkeur voor de laatste. Die komt pas binnen een maand in de winkel, maar beloofd een topcamera te zijn. Nog net iets beter dan de G80.

                    Lensadviezen voor deze camera’s waar je wat aan kan hebben staan hier:
                    De Olympus OM-D E-M1 Mark II is een snelheidsmonster zonder weerga. Hij schiet tot 18 beelden per seconde met autofocus in raw en jpeg. Hij beschikt over


                    Je schrijft: “meer investeren in goede lenzen”. Dat is heel terecht. Een top camera met een middelmatige lens geeft een middelmatige foto, toch als detail, scherpte,… belangrijk is.
                    Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                    Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

                      Ik heb zelfs contact met de Beste man gezocht voor advies en hij gebruikt de Pentax kx. Is een heel nuchtere man in zn eenvoud zegt is zelf. Ja maar dit ..super macro.die details..prachtig vind ik dit.

                      Ik heb de er gehad bij verschillende top chefs te mogen hebben gewerkt international waaronder enkele zeer bekende. Maar dit is al weer even geleden. Ik wil me nu op het fotograferen reizen en mijn eigen website gaan richten. In de hoop dat ooit mensen door mijn foto’s geinspireerd en geinteresseerd raken in fotografie of wat dan ook in de mooie dingen van het leven.

                      Vindt de Pentax ook mooie camera Lijn hebben....ook qua Prijs range interessant. Ligt mij ook zeer Fijn in de hand net als canon. En ja ik denk dat ik beter voor een dslr ga en meer keuze vrijheid heb voor de toekomst qua lenzen, macro flitser etc.

                      Ik heb al een aantal jungle hotels Waar ik weken ga zitten. De natuur in met een gids daar die de omgeving Kent. Geinteresseerden die mee willen tegen die tijd mogen mijn altijd via pb contacteren. Vertrek rond sept 2018 voor minimaal 4-6 mnd naar daar.
                      Last edited by KhunS; 4 december 2017, 12:36.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

                        Olympus E-M10 Mark II + 60mm macro

                        Voor weinig geld heb je dan een compacte & lichte Macro set.
                        Als je nog kleiner wil gaan dan ga je nooit geen deftige 1:1 macro hebben ...

                        Zowel met de Panasonic als de Olympus heb je ook de handige focus bracketting mode. Ik heb zelf echter enkel ervaring met de Olympus, dat werkt heel makkelijk.

                        Ik heb als main camera de Fuji X-T20 maar wou wat meer macro werk doen. Daar is maar 1 optie voor de 80mm Fujinon.. die kost echter 1300€. Ik heb dus de Olympus + 60mm gekocht voor een fractie daarvan en dat werkt perfect voor mij.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bestaat er een compact/bridge camera voor macro fotograferen?

                          Denk dat ik binnnkort de Panasonic gx8 ga kopen. Heb Panasonic om raad gevraagd welke telelens en macrolens (en andere lenzen) ik het beste kan kopen voor hetgene wat ik er in de toekomst mee wil gaan doen.

                          Ben op hun advies aan het wachten.

                          Een Pentax of canon, Sony dslr zit ik ook aan het denken.

                          Comment

                          Working...
                          X