Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zelf vlekje(s) op sensor verwijderen of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zelf vlekje(s) op sensor verwijderen of niet?

    Hallo,

    Na herhaaldelijk de functie "vlekjes van sensor verwijderen" op mijn D7100 toegepast te hebben blijven er nog 1 of 2 over die niet weggaan.
    Is het risico van beschadiging van de sensor te groot om de sensor zelf met een speciale kit te reinigen? Of kan men dat gerust zelf doen?
    Een dergelijke kit bestaat uit een goed vergrootglas met licht, speciale sticks en reinigingsvloeistof.
    Bij mijn 10 jaar oude D70 heb ik dat eens gedaan met succes maar bij mijn D7100 sta ik toch in twijfel.

    Heeft iemand daar ervaring mee?

    Bedankt voor alle tips,

    Raf.

  • #2
    Re: zelf vlekje(s) op sensor verwijderen of niet?

    Geen probleem Raf, het is vooral de durf om er de eerste keer zelf aan te beginnen.
    Ik reinig zelf m'n camera's, nog nooit geen problemen gehad
    Je kan er weinig aan verkeerd doen en moest je niet zeker zijn hoe eraan te beginnen, er zijn genoeg filmpjes te vinden op het net met hoe het wel moet

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: zelf vlekje(s) op sensor verwijderen of niet?

      Bedankt Sieg.

      Ik heb het zelf ook al eens gedaan maar ik twijfelde nu. Ik ken iemand hier uit de streek die zijn camera (ook een D7100) binnengebracht heeft bij de fotohandelaar en die deed het niet zelf maar heeft de camera opgestuurd. Hij kreeg die pas twee weken later terug en het koste een bom geld. Dus ga ik het maar zelf doen.

      grts,
      Raf.

      Comment


      • #4
        Re: zelf vlekje(s) op sensor verwijderen of niet?

        Ik gebruik een setje van VisibleDust(dualpower-X), 4 speciale swipers en 2 verschillende vloeistoffen(vies en eel vies), druppeltje vloeistof op de swiper en één keer heel en weer over de sensor en klaar. Er is een versie voor FX en DX en ik gebruik mijn FX set ook op een DX camera(D2h), die ik eigenlijk niet meer gebruik, door de borstel dwars over de sensor te bewegen(4x) ipv in de lengte richting.
        Werkt goed en erg makkelijk, zo'n loep gebruik ik niet, maak gewoon een fotootje met f8 en bekijk dat. Waarom geen f22? Ik gebruik toch nooit meer of is het minder dan f6.3.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: zelf vlekje(s) op sensor verwijderen of niet?

          Bedankt ook voor de tips hjanssen!
          Ik heb ook enkele filmpjes op youtube bekeken.
          Ik denk dat ik de sensor heb kunnen reinigen zonder vloeistof te gebruiken (wel met speciale stick). Morgen zal ik een testfoto maken en eens bekijken of de vlekjes weg zijn.
          grts,
          Raf.

          Comment


          • #6
            Re: zelf vlekje(s) op sensor verwijderen of niet?

            Ik doe dat ook zelf.
            Meestal is een natte reiniging niet nodig. Het kan al volstaan om met een canned air spuitbus eens goed de sensor te passeren. Wel opletten dat je niet te hard spuit want dan komt er drijfgas mee en dat wil je niet.
            Blijft een vlekje hardnekkig dan moet je de zware middelen inzetten en de natte "dweil" methode gebruiken. Gaat ook goed maar soms moet je het wel 2 of 3 x herhalen om 100% resultaat te hebben.

            Comment


            • #7
              Re: zelf vlekje(s) op sensor verwijderen of niet?

              Deze morgen een testopname gemaakt en er bleef nog 1 hardnekkige vlek over. Dus met de natte dweil een paar keer over gegaan en nu OK denk ik.
              Bedankt,
              Raf.

              Comment

              Working...
              X