Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

    Beste,

    Ik ben serieus aan het twijfelen voor de aankoop van 1 van de 2 camera’s maar weet niet welke.

    Ik zou deze toch aankopen icm met een standaard zoomlens.

    Oorspronkelijk wou ik voor de K1 gaan icm met 24-70.
    Maar nu met de actie van Kamera express (d810) ben ik toch serieus aan het twijfelen....

    Wat zouden jullie aankopen indien jullie van 0 zouden beginnen?
    Dus geen rekening houden met wat je al hebt.....

    Met de hopelijk enkele reacties (pro/contra) van het een of ander toestel.

    Alvast al bedankt voor de reacties.



    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

  • #2
    Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

    Zonder rekening te houden met wat je al hebt, moet je nog altijd rekening houden met wat je in de toekomst mogelijk wil kopen - nieuw of tweedehands. Dan wint de D810 natuurlijk.
    Belangrijker is echter welke van de twee je het best in de hand ligt en waar je je het best bij voelt. Daarbij kan niemand je helpen, da's kwestie van beide toestellen uit te proberen.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

      Heb maanden zitten lezen, youtuba afgeschuimd om reviews te bekijken. Mensen aangesproken en mijn conclusie was dat de Nikon d810 momenteel de beste koop is die je kan doen zeker in combinatie met de deal op kamera express. De mijne is onderweg en wordt morgen geleverd. [emoji6]


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      Nu Nikon D810, vroeger Canon 600d [backup toestel Nikon D300]
      LEE Landscape Polarizer | LEE 100mm filter set

      Comment


      • #4
        Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

        Alles hangt af van de wensen die je hebt. Ik gebruik de K1.

        Comment


        • #5
          Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

          Ik heb en blijf bij Nikon omdat ik teveel accessoires heb, maar naar mijn bescheiden mening krijg je met de K1 meer waar voor je geld. Ik heb de body enkele dagen geleden voor €1650 gezien, nieuw. Dat is voor zo'n type toestel onklopbaar.

          K1 heeft dezelfde sensor als de d810 en - als je de verkopers mag geloven - kun je ermee onder douche. Ik vind het menu niet echt overzichtelijk, maar dat is een gewoonte en dat went snel.

          De toekomst is moeilijk te voorspellen. Pentax heeft een klein marktaandeel, maar dat wil niet zeggen dat het merk binnenkort verdwijnt.

          ps. Een half jaar geleden vond je nauwelijks of geen lenzen van bv. Tamron of Sigma met een aansluiting voor de K1, dat is ondertussen sterk veranderd.
          Last edited by philitalia; 27 november 2017, 08:45.
          Mvg Philip

          Comment


          • #6
            Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

            Wat heeft de K1 al voordeel t.o.v. de D 810 ? De beeldstabilisatie in de body lijkt me wel iets, maar daar tegenover staat je hele arsenaal Nikon lenzen.....ik zou niet twijfelen....In ieder geval: succes met je nieuw speeltje, wat het ook wordt !

            Comment


            • #7
              Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

              Voordelen zijn SR, GPS, wifi, pixelshift, tiltscherm en nog een reeks andere dingen. Hij is ook kleiner. Tethering en AF zijn zwakker. USB2.0 is gewoon dom. Flitsopties zijn bij Nikon veel ruimer.
              Last edited by Ken Pimontel; 27 november 2017, 12:58.

              Comment


              • #8
                Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

                Allen,
                Bedankt voor de reacties.

                USB 2.0 is voor mij geen probleem.
                Overdracht van de gegevens die op de camera staan gaan toch via SD kaart lezer rechtstreeks in pc / laptop.

                Beeldstabilisatie, Pixelshift, GPS zijn wel dingen die ik positief vind aan de K1.

                Natuurlijk met het lenzenarsenaal zou je de voorkeur geven aan de D810...

                Het is en blijft een moeilijke keuze.
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

                  Het hangt ervan af wat je voornamelijk fotografeert. Voor landschapsfotografie is de Pentax K1 superieur. Denk aan het anti-schokmechanisme maar vooral aan het Pixel Shift systeem. Daarmee bewerkstellig je een enorm dynamisch bereik.
                  Als je meer aan sportfotografie doet, is deze camera minder geschikt. Het autofocus systeem werkt te langzaam.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

                    Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht



                    Wat zouden jullie aankopen indien jullie van 0 zouden beginnen?
                    Zij die van nul af beginnen hebben evenveel ervaring als u. Zij kunnen dus ook geen vergelijk maken.
                    Ik werk al tientallen jaren met Nikon en ben er tevreden mee, maar ik had evenzo voor een ander topmerk als Pentax of Canon gekozen kunnen hebben en er tevreden mee kunnen zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

                      Ik denk als je puur op beeldkwaliteit kijkt. Of naar de mogelijkheden van de body bied de pentax het beste voor het geld.

                      Daar tegen staat dat pentax beperkter is in lenzen en dergelijke maar indien je geen berg aan lenzen zoekt te kopen zou ik niet twijfelen.

                      En ja ik heb een d810

                      Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

                        Welke is het beste , een timmerhamer of een klauwhamer of een dakdekkershamer ?
                        Reviews en pixelpeeping is niet de goede manier om een camera te kopen (net als afgaan op het gewicht van de hamer alleen)
                        Het enige doorslaggevend argument is kijken wat je ermee wil doen en welke de mogelijkheden beide systemen bieden die je daarbij zouden kunnen helpen.

                        Je kan met beide hamers een nagel inkloppen (met beide camera's goede foto's maken) maar het zijn de specialekes die het hem er toe doen.

                        zoals gezegd is bvb de K1 zeer geschikt voor landschapsfotografie ,maar voor flitsfotografie bvb gaat er niets boven Nikon (heb zelf ooit een uitgebreide vergelijkende studie moeten doen, gelukkig had ik veel kameraden met verschillende systemen ;-) )

                        Je moet dus best eerst bepalen waar jou interessegebied ligt en dan het juiste gereedschap kiezen die daarbij past.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

                          Beste,

                          Bedankt al voor de vele reacties.
                          Ondertussen is de keuze gemaakt.

                          Ik heb sedert een 2 tal weken een Pentax K1 + 24-70 F2.8
                          Is een fijn toestel, al zal de Nikon D810 dit ook geweest zijn.

                          Het is voor sommige instellingen nog wel even zoeken (menustructuur, etc) maar dit komt wel in orde.
                          Ook de RAW verwerking (PEF formaat) is toch even zoeken, als je altijd Nikon Capture gewoon was.

                          Aan de personen met een Pentax enkele vraagjes:
                          - Welke programma gebruiken jullie voor RAW formaat te bewerken?
                          - Welke standaard settings gebruiken jullie voor de JPEG foto's?

                          Thx
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuze : Nikon D810 of Pentax K1

                            Ik gebruik Nikon, mijn partner Pentax K1. Je gaat er zeker geen spijt van hebben.

                            Ik gebruik geen Jpeg, maar voor PEF vind ik de bijgeleverde Silkypix software niet zo goed werken op mijn computer (maar ook de NX-D van Nikon is niet denderend).

                            DXO opties pro 11, DXO Photolab en Capture One werken perfect en snel, maar ik veronderstel dat ook de producten van Adobe met PEF perfect weten om te gaan.
                            Mvg Philip

                            Comment

                            Working...
                            X