Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extra gong aan deurbel koppelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extra gong aan deurbel koppelen

    Reeds jaren maken we mee dat bezoek plots op het raam staat te bonzen met de melding dat ze lang voor de deur hebben gestaan en herhaaldelijk gebeld hebben. Wij hebben dat dan niet gehoord want onze deurbel hangt in de hal en als de deur van de living dicht is, is het geluid zwak; Nu overweeg ik om via een gaatje dwars doorheen de muur een tweede gong te koppelen aan de eerste in de hal. Maar, vraagje, kan ik daarmee iets mis doen, een bedrading doen doorbranden bv.?


    Walter
    D850

  • #2
    Re: Extra gong aan deurbel koppelen

    Ik zou niet weten wat.

    Comment


    • #3
      Re: Extra gong aan deurbel koppelen

      Er bestaan bellen en gongen rechtstreeks op 220V, 9V wisselspanning, 12V gelijkspanning, batterijen, enz.
      Je moet natuurlijk wel zien dat je extra bel dezelfde spanning heeft als je huidige bel.
      Je kan ook een draadloze deurbel bijplaatsen. Dan moet je niets boren en geen kabeltje bijleggen.
      Kost tegenwoordig minder dan 20€. Bereik tussen drukknop en gong is bij ons 25m met nog een verdieping tussen.

      Comment


      • #4
        Re: Extra gong aan deurbel koppelen

        Er bestaan systemen die je in het bestaande belcircuit kan opnemen en die dan draadloos een of meer bellen sturen. Ik heb vroeger zoiets bij mijn moeder geïnstalleerd toen die last kreeg om op het verdiep de bel te horen. De eerste was van Friedland. Toen die defect geraakt is de tweede was het Heidemann HX systeem. Dat is een uitgebreid systeem maar spijtig genoeg is de handleiding nogal aan de te beknopte kant. Eenmaal het werkt was het echter een prima systeem.

        Comment


        • #5
          Re: Extra gong aan deurbel koppelen

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Reeds jaren maken we mee dat bezoek plots op het raam staat te bonzen met de melding dat ze lang voor de deur hebben gestaan en herhaaldelijk gebeld hebben. Wij hebben dat dan niet gehoord want onze deurbel hangt in de hal en als de deur van de living dicht is, is het geluid zwak; Nu overweeg ik om via een gaatje dwars doorheen de muur een tweede gong te koppelen aan de eerste in de hal. Maar, vraagje, kan ik daarmee iets mis doen, een bedrading doen doorbranden bv.?



          Walter

          Hoogstwaarschijnlijk zal de beltransfo zich in je elektriciteitskast bevinden Walter.
          Normaal is het dan geen probleem om daar een tweede bel of gong bij te plaatsen.
          Een bel op 230 volt is verboden Notex, volgens wet mag een belknop enkel op een lage spanning werken.

          Comment


          • #6
            Re: Extra gong aan deurbel koppelen

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Hoogstwaarschijnlijk zal de beltransfo zich in je elektriciteitskast bevinden Walter.
            Normaal is het dan geen probleem om daar een tweede bel of gong bij te plaatsen.
            Een bel op 230 volt is verboden Notex, volgens wet mag een belknop enkel op een lage spanning werken.
            kan je mij eens zeggen waar dit in het AREI staat?

            Comment


            • #7
              Re: Extra gong aan deurbel koppelen

              Toch opletten als je er een extra last bij gaat hangen.
              Een eenvoudige bel (het type dat "ring" doet) trekt een gemiddelde stroom en uw beltransformator trekt dat wel.
              Echter als u een gong (het type dat "ding dong" doet) wil plaatsen dan zit het er in dat je de transformator gaat overbelasten want een gong trekt behoorlijk hoge piekstromen.

              Je zou wat op onderzoek moeten gaan. Normaal zit de beltransfo bij installaties sinds je jaren 80 in de verdeelkast.
              Daar staat op hoeveel volt die is en hoeveel ampere A die kan leveren.
              De meeste van die transfos kunnen een stroom leveren van 1 ampere.

              Echter een gong trekt gemakkelijk 5 ampere of meer piek. Ga je er daar 2 van gaan aansturen dan zit het er dik in dat hij gaat doorbranden.

              Comment


              • #8
                Extra gong aan deurbel koppelen

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Een bel op 230 volt is verboden Notex, volgens wet mag een belknop enkel op een lage spanning werken.
                Een deurbel op 230V is bij mijn weten niet verboden, ik dacht dat enkel de belknop via zwakstroom (laagspanning) diende te werken.
                Er zijn zelfs deurbellen op 230V maar met een draadloze drukknop.

                Deurbel en drukknop zijn twee afzonderlijke zaken, ook al werken ze samen.

                Eerlijk gezegd heb ik op 50 jaar tijd nog nooit een drukknop van een bel op 230V weten werken. [emoji1]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Extra gong aan deurbel koppelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Er bestaan bellen en gongen rechtstreeks op 220V, 9V wisselspanning, 12V gelijkspanning, batterijen, enz.
                  Je moet natuurlijk wel zien dat je extra bel dezelfde spanning heeft als je huidige bel.
                  Je kan ook een draadloze deurbel bijplaatsen. Dan moet je niets boren en geen kabeltje bijleggen.
                  Kost tegenwoordig minder dan 20€. Bereik tussen drukknop en gong is bij ons 25m met nog een verdieping tussen.
                  Klinkt goed, maar, hoe krijg ik de twee gecombineerd?? Ik kan toch moeilijk 2 beldrukknoppen naast mijn voordeur hangen, een en ander is me nog niet duidelijk....


                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #10
                    Re: Extra gong aan deurbel koppelen

                    Ik weet niet welk geluid je bel in de hall maakt, maar als het bvb een zoemer is, is het dan niet veel eenvoudiger om een goeie ouderwetse bel te kopen met het geluid als het rinkelen van een vaste telefoon van vroeger ? Dus de gewone ouderwetse driiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnngggggggggg.
                    Wij hebben nog zo'n ding in gebruik en zelfs als we buiten zijn horen we dat ding rinkelen.
                    Als we in de hall zijn op het moment dat er iemand aanbelt, dan is het wel eventjes verschieten.
                    Als je die niet hoort, dan ben je zo goed als doof .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Extra gong aan deurbel koppelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Klinkt goed, maar, hoe krijg ik de twee gecombineerd?? Ik kan toch moeilijk 2 beldrukknoppen naast mijn voordeur hangen, een en ander is me nog niet duidelijk....

                      Walter
                      Heidemann HX Funk-convertor. Is een kastje dat je in de bestaande installatie zet en dat dan een of meer draadloze bellen kan aansturen. Hoe je dat aansluit hangt af van je bestaande installatie. Uiteraard moeten de draadloze bellen ook van het HX systeem zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Extra gong aan deurbel koppelen

                        Ik heb ooit deze gekocht: FYSIC FD-100
                        Je kan vrij eenvoudig de draadloze drukknop inschakelen bij een bestaande bel, staat goed uitgelegd in de handleiding: https://www.fysic.nl/media/blfa_file...ual_NL_2.0.pdf
                        Dirk C.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Extra gong aan deurbel koppelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Klinkt goed, maar, hoe krijg ik de twee gecombineerd?? Ik kan toch moeilijk 2 beldrukknoppen naast mijn voordeur hangen, een en ander is me nog niet duidelijk....


                          Walter
                          Mijn draadloze drukknop kleeft gewoon boven de originele drukknop, en er staat "terras" op .
                          Nog nooit iemand op bezoek gehad die niet begreep waarvoor die tweede drukknop diende.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Extra gong aan deurbel koppelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Een bel op 230 volt is verboden Notex, volgens wet mag een belknop enkel op een lage spanning werken.
                            Mijn schoonmoeder woont in een appartementenblok van 60 eigenaars/10 verdiepingen.
                            Gebouw is nu 40 jaar oud, maar een jaar of 5 geleden, is er op vraag van de brandverzekering door Vinçotte een volledige elektrische keuring gedaan van alle gemeenschappelijke delen.
                            Ik ben er 200% zeker van dat de bel (eigenlijk is het een zoemer) rechtstreeks op 220V werkt, want ik heb er verleden jaar nog een tweede bij aangesloten.
                            Vinçotte heeft geen opmerking gemaakt over die 220V zoemer.
                            En weet je wat nog het strafste is ? Ik ging naar Brico-Planet om de tweede bel of zoemer te kopen, en daar lag identiek hetzelfde model van zoemer op 220V te koop als men 40 jaar geleden had geplaatst.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Extra gong aan deurbel koppelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Een deurbel op 230V is bij mijn weten niet verboden, ik dacht dat enkel de belknop via zwakstroom (laagspanning) diende te werken.
                              Er zijn zelfs deurbellen op 230V maar met een draadloze drukknop.

                              Deurbel en drukknop zijn twee afzonderlijke zaken, ook al werken ze samen.

                              Eerlijk gezegd heb ik op 50 jaar tijd nog nooit een drukknop van een bel op 230V weten werken. [emoji1]
                              oh ja wel, meermaals
                              bijna elke bel in een industriele omgeving werkt op 230VAC en ook de drukknop ervan werken op 230VAC
                              de drukknop wordt doorgaans uitgevoerd door een gewone spatwaterdichte drukknop van oa Niko

                              Comment

                              Working...
                              X