Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

    Hallo,

    Ik ben beginnend amateurfotograaf, en een tweetal jaar van een klassieke compactcamera omgeschakeld naar een Nikon D3200.
    Die kwam met een lens AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II, en daarnaast heb ik nog een bijkomende lens aangekocht Tamron AF70-300mm F/4-5.6 LD Macro 1:2.
    Ook heb ik een statief met een maximale hoogte van 135cm, en een gorillapod slr zoom ballhead voor als ik het grotere statief niet wil meesleuren.

    In januari ga ik voor een tweetal weken naar La Gomera en La Palma, en daar zou ik graag de sterrenhemel en hopelijk een stukje melkweg fotograferen.
    Na het lezen van allerlei artikels meen ik te begrijpen dat ik dan best een groothoeklens gebruik, met een brandpuntafstand van 11mm, en een diafragma van 2.8 of lager, waarbij ik verder wat moet zoeken met een hogere ISO waarde en een lange sluitertijd in combinatie met een statief.

    Zijn er leden die ervaring hebben met volgende lens: Tokina 11-16 F2.8 Pro DX II groothoeklens
    Is deze aan te bevelen voor wat ik ermee wil doen? Dus nachtfotografie van sterrenhemel, en eventueel overdag op plaatsen waar ruimte beperkt is om een groot beeldveld te fotograferen.

    Eventueel goedkopere alternatieven die minstens even goed zijn of mogelijk zelfs beter?
    Het moet vooral een hobby blijven, dus lezen die voor 1.000 euro en meer verkocht worden laat ik passeren

  • #2
    Re: Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

    Kijk eens op de site van Cameranu.nl in de sectie “blog”.
    Daar kan je een sectie vinden mbt sterrenfotografie en nightscapes.

    Comment


    • #3
      Re: Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

      Wintermaanden zijn niet optimaal om de melkweg te fotograferen. Immers het mooiste gedeelte van de melkweg verdwijnt dan 's nachts onder de horizon. Je kan nog wel een stuk zien, maar niet het helderste gedeelte. Ook de maan mag niet in de weg staan.

      Met de 18-55 3.5-5.6 kan je ook de melkweg fotograferen. 18mm op diafragma 3.5 manueel focussen op oneindig, 20 tot 30s, iso 2000 tot 3200 in raw en dan in Lightroom zo veel mogelijk uit het dynamisch bereik proberen te halen. Beetje trial and error.
      Er zijn ook apps voor te vinden voor de smartphone.

      Maar de tokina 11-16 F2.8 zou natuurlijk een beter idee zijn: breder, groter diafragma (kan je iso laten zakken en heb je minder ruis), kwalitatief betere lens. 16mm gaat wel nog altijd wat breed zijn voor overdag.
      My Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Kijk eens op de site van Cameranu.nl in de sectie “blog”.
        Daar kan je een sectie vinden mbt sterrenfotografie en nightscapes.
        Hartelijk dank, daar kan ik zeker wat mee. Ik had zelf al de artikels ivm melkweg fotograferen en nachtfotografie op Zoom.nl gelezen.
        Vandaar ook mijn zoektocht naar een groothoeklens die de aanbevolen brandpuntafstand en diafragma heeft

        Oorspronkelijk geplaatst door Driesf Bekijk bericht
        Wintermaanden zijn niet optimaal om de melkweg te fotograferen. Immers het mooiste gedeelte van de melkweg verdwijnt dan 's nachts onder de horizon. Je kan nog wel een stuk zien, maar niet het helderste gedeelte. Ook de maan mag niet in de weg staan.

        Met de 18-55 3.5-5.6 kan je ook de melkweg fotograferen. 18mm op diafragma 3.5 manueel focussen op oneindig, 20 tot 30s, iso 2000 tot 3200 in raw en dan in Lightroom zo veel mogelijk uit het dynamisch bereik proberen te halen. Beetje trial and error.
        Er zijn ook apps voor te vinden voor de smartphone.

        Maar de tokina 11-16 F2.8 zou natuurlijk een beter idee zijn: breder, groter diafragma (kan je iso laten zakken en heb je minder ruis), kwalitatief betere lens. 16mm gaat wel nog altijd wat breed zijn voor overdag.
        Hmm, dan is het dus de vraag of het de aankoop van enkele honderden euro's waard is? Ik had al opgevangen dat ik niet in de ideale periode daar zal zijn, maar een prachtige sterrenhemel is ook al iets, de melkweg neem ik er als bonus bij als het zichtbaar zou zijn. Indien niet, dan is het nu een goede oefening voor wanneer ik wel ergens op het juiste moment ben. Maar dat kan ik dan misschien beter eerst met de de 18-35 lens proberen. Een van de redenen waarom ik nu voorbereid wil zijn met het juiste materiaal is omdat ik dit in het verleden gemist heb (walvissen spotten in Canada, Noorderlicht in IJsland: beide keren enkel een digitale compact camera). Zonde als je dan thuis moet vaststellen dat de foto's niet van erg goede kwaliteit zijn (te ver, te vaag). Dus ik wil nu graag met het juiste materiaal foto's nemen zodat ik het mij niet voor een derde keer moet beklagen dat ik toch beter die 11-16 lens had gekocht. Maar misschien dat fotograferen in RAW formaat ook al heel veel oplost van de problemen die ik de vorige keren had?

        Wat bedoel je met dat de 16mm nog altijd wat breed zal zijn voor overdag?
        Stel dat ik in smalle straatjes rondloop, waardoor ik dus niet ver genoeg afstand kan nemen om een bv een mooie gevel te fotograferen. Ik dacht dat ik het dan wel zou kunnen met een groothoeklens, waardoor ik minder afstand nodig heb? Of zie ik dat dan helemaal verkeerd? Of speelt het vaste diafragma van F2.8 mij overdag parten omdat er te veel licht binnenkomt?

        Comment


        • #5
          Re: Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

          Oorspronkelijk geplaatst door jack82 Bekijk bericht
          Hmm, dan is het dus de vraag of het de aankoop van enkele honderden euro's waard is? Ik had al opgevangen dat ik niet in de ideale periode daar zal zijn, maar een prachtige sterrenhemel is ook al iets, de melkweg neem ik er als bonus bij als het zichtbaar zou zijn. Indien niet, dan is het nu een goede oefening voor wanneer ik wel ergens op het juiste moment ben. Maar dat kan ik dan misschien beter eerst met de de 18-35 lens proberen. Een van de redenen waarom ik nu voorbereid wil zijn met het juiste materiaal is omdat ik dit in het verleden gemist heb (walvissen spotten in Canada, Noorderlicht in IJsland: beide keren enkel een digitale compact camera). Zonde als je dan thuis moet vaststellen dat de foto's niet van erg goede kwaliteit zijn (te ver, te vaag). Dus ik wil nu graag met het juiste materiaal foto's nemen zodat ik het mij niet voor een derde keer moet beklagen dat ik toch beter die 11-16 lens had gekocht. Maar misschien dat fotograferen in RAW formaat ook al heel veel oplost van de problemen die ik de vorige keren had?
          Wanneer je in RAW formaat foto's neemt, wordt er veel meer detail gefotografeerd. Maar er gebeurt in de camera geen nabewerking (geen verscherping, geen kleuroptimalisatie) en ben je dus verplicht om achteraf de nodige bewerking te doen achteraf. Daarna exporteer je naar JPG.

          Oorspronkelijk geplaatst door jack82 Bekijk bericht
          Wat bedoel je met dat de 16mm nog altijd wat breed zal zijn voor overdag?
          Stel dat ik in smalle straatjes rondloop, waardoor ik dus niet ver genoeg afstand kan nemen om een bv een mooie gevel te fotograferen. Ik dacht dat ik het dan wel zou kunnen met een groothoeklens, waardoor ik minder afstand nodig heb? Of zie ik dat dan helemaal verkeerd? Of speelt het vaste diafragma van F2.8 mij overdag parten omdat er te veel licht binnenkomt?
          Ik had je vraag fout geïnterpreteerd. Voor smalle straatjes ed is een breedhoek perfect. Maar je krijgt wel sneller perspectief vertekening. Google eens 'wide angle perspective distortion' en kijk bij afbeeldingen.

          De F2.8 wil zeggen dat je maximum diafragma over het gehele zoombereik F2.8 is. Bij een 18-55 F3.5-5.6 heb je een max diafragma op 18mm van F3.5 en op 55mm een max diafragma van 5.6. Het kleinste diafragma van de Tokina 11-16mm is F22. Dus je hebt een diafragma range van F2.8 tot F22 over het gehele zoombereik van de Tokina.

          Als je geïnteresseerd bent in landschapsfotografie, architectuur, nachtfotografie, astro, noorderlicht dan is de Tokina een perfecte lens voor crop sensor camera.
          My Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

            Oorspronkelijk geplaatst door Driesf Bekijk bericht
            Wanneer je in RAW formaat foto's neemt, wordt er veel meer detail gefotografeerd.
            Waar haal je dat vandaan ??

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

              Ja misschien dat in Jpeg bij lange belichting,al ruisonderdrukking zit etc. volgens de instellingen van het toestel.
              En dat geeft minder detail.
              Maar de manier van beeldvorming is identiek,alleen nabewerking is anders.Ik zal het er maar bijzetten zeker:Raw geen bewerking van het beeld.Anders de vraag:welke nabewerking dan in Raw??

              Comment


              • #8
                Re: Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

                Waar je op moet letten bij astrofotografie is coma. De sterren moeten mooie ronde puntjes zijn en niet vervormd (vooral in de hoeken). De meeste reviews testen dit niet maar lenstip.com wel.
                De Tokina 11-16 doet het redelijk goed en lijkt me een prima lens voor de sterren.
                En aangezien je een crop camera hebt is een F2.8 een must, een F2.0 was nog beter geweest. Ik heb voor de melkweg een full frame 6D gebruikt icm een samyang 14/2.8 en ik had ISO3200/20sec nodig. En jij met je D3200 zal meer ruis krijgen, dus daar moet je mee opletten.

                Je kan de ruis verminderen door foto's te stacken in photoshop. Het stacken is niet moeilijk, gewoon de lagen stapelen en de opacity veranderen volgens een bepaalde formule en voila, je krijgt minder ruis. Het probleem is de uitlijning omdat de sterren verschuiven met de tijd. Je kan de foto's uitlijnen in photoshop maar uit ervaring weet ik dat dit niet goed werkt omdat je ook met rotatie te maken hebt.
                Ideaal is een gemotoriseerde mount die de rotatie vd aarde volgt. Zo kan je ook langer dan 20sec belichten en de ISO kan omlaag.
                Last edited by alex606; 15 november 2017, 11:36.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Waar haal je dat vandaan ??

                  grts
                  Sieg
                  Wat ik bedoelde is dat doordat je raw fotografeert er veel meer informatie bewaard blijft die verloren gaat wanneer je in camera al jpg fotografeert (dynamic range). 8bit jpg vs 12-14bit raw files. Detail was misschien niet het juiste woord.
                  My Instagram

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

                    Bedankt voor alle reacties en tips. Ik heb besloten om het erop te wagen en alvast wat te gaan oefenen met deze lens
                    Wanneer ik wat behoorlijke resultaten behaal, zal ik ze hier delen met jullie

                    Ik ga het voorlopig zonder gemotoriseerde mount proberen, dat gaat me dan weer net wat te ver op dit moment.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nachtfotografie (sterren): groothoeklens advies

                      Beste lens die je vandaag op de markt kan kopen voor sterren/melkweg is de Samyang 24mm f/1.4 ED AS UMC of ook gekend als de Rokinon 24mm f/1.4 ED AS UMC en kun je tweedehands vinden rond de 250€ (ex-demo), nieuw rond de 400€


                      Wordt door veel gerenomeerde sterrenfotografen gebruikt en komt in verschillende testen al een toplens uit. Vooral enorm gewaardeerde lens door het feit dat er bijna geen coma aberration is.

                      Enige nadeel als je dit al zo mag noemen bij astrofotografie is dat het een manuele lens is ....

                      De lens staat op mij verlanglijstje, maar doordat ik recentelijk ben overgestapt naar een Nikon d810 en vroeger Canon had moet ik momenteel nog wat andere zaken aanschaffen
                      Nu Nikon D810, vroeger Canon 600d [backup toestel Nikon D300]
                      LEE Landscape Polarizer | LEE 100mm filter set

                      Comment

                      Working...
                      X