Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 200mm f2.8L USM (versie 1) wordt niet automatisch herkend door PhotoShop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 200mm f2.8L USM (versie 1) wordt niet automatisch herkend door PhotoShop

    Afgelopen week heb ik een tweedehands 200mm f2.8L USM van Canon aangeschaft (de versie uit 1991, die er afgezien van minuscule cosmetische schade uitziet alsof deze nooit is gebruikt). De eerste tests op min 6D zijn zeer goed (het weer werkt niet helemaal mee de laatste paar dagen dus ik heb niet heel erg veel mogelijkheden gehad om 'm buiten te testen, maar binnen doet ie het geweldig). Ik vind het geweldig om te zien dat men in 1991 een lens al zó precies kon bouwen dat deze meer dan 20 jaar later nog prima mee kan komen, zelfs met de (ten opzichte van film) krankzinnige resoluties van de kleinbeeldcamera's van nu.

    Het probleem waar ik nu mee zit echter, en ik weet niet of ik dat hier moest neerzetten of in de software-hoek, is dat Photoshop het lensprofiel niet herkend, of althans, niet automatisch. Op het moment dat ik in de RAW-converter bij "Merk" Canon aanwijs wordt het lensprofiel en de juiste lens automatisch verkregen, iets dat ik bij m'n andere lenzen niet hoef te doen, daar hoef ik alleen de vinkjes voor Kleurcorrecties en Correcties inschakelen aan te vinken en het juiste lensprofiel (in combinatie met de body) wordt geladen.

    Om de reden dat ik dit probleem niet heb met mijn andere elektrische lenzen, besloot ik het toch even hier in de objectievenhoek te plaatsen. Mijn 50mm f1.4 is (zo zag ik laatst) uit 1993 en mijn 100mm f2 is volgens mij van een jaar eerder of later en die worden wel gewoon herkend.
    Misschien zie ik iets over het hoofd dat ik moet instellen voor een toch nog net wat oudere lens?

  • #2
    Re: Canon 200mm f2.8L USM (versie 1) wordt niet automatisch herkend door PhotoShop

    ooit een Adobe Raw update gedraait?
    Oorspronkelijk geplaatst door https://helpx.adobe.com/in/camera-raw/kb/supported-lenses.html
    *** This lens profile is an update in 3.6/6/6.
    Canon EF 200mm f/2.8L USM Canon 3.3/6.3
    Maar zolang je camera de lens herkend, zal het een software matige programma zijn op je computer. Dus niks mee met de lens.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Canon 200mm f2.8L USM (versie 1) wordt niet automatisch herkend door PhotoShop

      Als deze lens zo goed is zal ze waarschijnlijk nauwelijks correcties nodig hebben.
      Ik gebruik deze mogelijkheid enkel om de vertekening en lichtafval van "gewone" (zoom)lenzen op te vangen. Zeer nuttig trouwens, maakt van elke lens een (zeer) goede.

      Comment

      Working...
      X