Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

    Heeft er iemand een goede link voor de structuur van deze lens ivm herstelling disassembly? Ik heb dagen zitten zoeken maar ik vind niets degelijks. Het is de 58mm filter versie met max f16 en de laatste afstand aanduiding "7m" ... niet de nog oudere versie.
    Weet er iemand toevallig of deze lens dezelfde opbouw heeft als de 24mm Super Tak eveneens 58mm ?
    De voorste lens-groep wordt schijnbaar bijeen gehouden via de naamring en een speciale fixatie ring ... ???
    Lens is een "dud" (blind gekocht, maar probleem gesettled, is eigenlijk voor de bin maar toch jeukt het om eens binnenin te kijken .. heeft nog andere problemen maar ik moet/wil eerst de structuur/opbouw kennen)
    Het is deze
    http://whitemetal.com/pentax/st_28_35/st_28_35_10.jpg
    TIA

  • #2
    Re: Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

    Hi,

    Bij mflenses hebben ze een topic over een oude tak 135, en manualfocus.org is niet meer.
    Je kan misschien een tut over een gelijkaardige lens vinden van dezelfde reeks ?

    DPaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Hi,

      Bij mflenses hebben ze een topic over een oude tak 135, en manualfocus.org is niet meer.
      Je kan misschien een tut over een gelijkaardige lens vinden van dezelfde reeks ?

      DPaul
      Dank u wel voor de inbreng. Ik heb het archief van mflenses (en hier en daar nog wat anderen) doorzocht met verschillende "key words" maar er duikt niets bruikbaars op, helaas. Ik ga daar toch eens dezelfde vraag stellen als hier. Wie niet waagt etc ..

      Het probleem is dat, voor oude lenzen zonder voldoende info, al de sites naar mekaar doorlinken en men blijft dus mooi rondjes draaien zonder één stap verder te geraken ...

      Ik vroeg mij af of de 24mm oude stijl dezelfde opbouw had daarom ook mijn vraag in verband hiermee ...

      Comment


      • #4
        Re: Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

        Hier is er toch één die een Takumar 5Omm "disassembled".
        Full disassembly and reassembly of a Asahi Optical Company (Pentax) Super-Takumar 55mm f2 lens. Lens is disassembled down to access the optics, diaphragm, me...


        Dpaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

          Nog meer: http://retinarescue.com/pentax50mmf1.4.html

          Comment


          • #6
            Re: Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

            Er zijn ook wel wat beschrijvingen en filmpjes voor de 28mm f/3.5, maar ik weet niet zeker over welke versie het juist gaat, de video resolutie is wat laag om het goed te kunnen zien, mss staat het ergens in de tekst of zegt hij er iets van, ik vermoed dat je die zelf ook al wel gevonden had, maar voor de zekerheid: http://cannonfastreviews.com/clean-a...-28mm-3-5-smc/

            Edit: de SMC zal sowieso een latere versie zijn dan de Super, maar geen idee hoeveel die mechanisch afwijken.
            Last edited by oermens; 11 november 2017, 17:38.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

              De opbouw van de 24mm is verschillend van de 28/3.5 V1. Zie PB.

              Comment


              • #8
                Re: Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

                For those of you who are interesed I have put together a guide to disassembling the K 28mm F3.5 lens WARNING: This is a guide based on my NON - EXPERT

                Comment


                • #9
                  Re: Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

                  Dank u wel iedereen maar de meeste van die links heb ik reeds gevonden .. en ze slaan ieder keer op de latere versies(?) van die lenzen.

                  Ik heb mij al gedurende dagen suf gezocht naar een goed schema van die lens maar ik kom nergens. Al de info slaat op een lensstruktuur met een volledig frontlens blok, ttz het ganse lensblok kan uit de helicoid geschroefd worden in één stuk en dan verder ontmanteld ..
                  In de versie die ik heb wordt het voorste lenselement, en mogelijk al de rest(?), op z'n plaats gehouden door de naamring middels een speciale dunne spanring, zoals ik dus aanvankelijk al schreef. misschien moet ik domweg de boel uit mekaar schudden ?

                  De "grafiek" die "quidam" mij stuurde heb ik maar zijn kopij is dus stukken duidelijker, waarvoor dus mijn dank. Mijn zoektocht naar de "pentax/takumar service manuals" bracht mij ongeveer overal en er wordt steeds gewag gemaakt van de "algemene takumar structuur" die als type voorbeeld de 50mm en 55mm f2 lenzen heeft. Maar daar weeral ... één enkel lensblok vooraan, geen "losse" lensstapeling.

                  Het bijkomende probleem is dat de lens niet focust op oneindig. Daar zijn, zeker voor M42 mount, dus "oneindig" veel theorieen over neergeschreven maar die volgens mij kant noch wal raken tenzij a) de adapter kompleet niet deugt b) er aan de lens geprutst is om 'm te laten focussen op zo'n brakke adapter. In mijn geval vermoed ik dus het laatste.
                  Waarom? De lens is open geweest alhoewel dat op eerste zicht niet duidelijk is maar de "flashlight" test verraad lichte krassen op het 2e lenselement helemaal aan de rand .. Ofwel is die dus klunzig terug in mekaar gezet ofwel is de positie van de focusring op de helicoidaal verzet geweest ?
                  Waarom ik dat denk? Ik heb 5 M42 lenzen (zes met de Takumar 28mm erbij) en drie M42 adapters. Geen enkele van die 5 heeft een focusprobleem, ook mijn Takumar 35mm niet. Die focussen allemaal "verder" dan oneindig (wat normaal is met adapters zo lees ik en voor evidente redenen) ... enkel de Tak 28 geraakt niet aan oneindig. Ik moet 'm ongeveer 1+mm losschroeven uit de adapter wat zou betekenen dat de adapter te "dun" is ... wat weinig waarschijnlijk is ... toch?

                  en BTW, Met een losse lenzenstructuur is het nogal omslachtig om de lens terug af te stellen op een betere "op oneindig" focuspunt ..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

                    informeer eens bij het FOMU of zij eventueel documentatie van die lens hebben. Mogelijk moet je zelf op zoek in hun documentatie van Takumar en of Pentax en dat zal dan pas kunnen na juni 18 omdat momenteel de bib wordt herbouwt en de documentatie ergens extern is opgeslagen.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Super Takumar 28mm f3.5 type 1 late

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                      informeer eens bij het FOMU of zij eventueel documentatie van die lens hebben. ...
                      Dank u voor de tip !!

                      Comment

                      Working...
                      X