Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Regels aangaande fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Regels aangaande fotografie

    Wat ik mij dikwijls afvraag, wat zijn de stelregels aangaande fotografie.
    Wat mag men fotograferen ?
    Mag men gebouwen (met uitzondering van bepaalde militaire domeinen enz...)zonder meer fotograferen en eventueel publiceren ?
    Mag men personen (op openbare plekken) fotograferen zonder hun toestemming, en mogen deze dan als dan niet gepubliceerd worden (zoals onder meer op BD).
    Zijn er eventueel nog andere stelregels waarop men de nodige aandacht dient aan te schenken.
    Veel repons tegemoetziend uiteraard !

    Yvan
    Last edited by Plofkop; 25 september 2004, 22:27.
    Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

  • #2
    Re: REGELS AANGAANDE FOTOGRAFIE

    Begin alvast eens met een search op stelwoorden zoals privacy, e.d.
    Er hebben hier al een aantal lange discussies gelopen over dit onderwerp...

    Succes
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: REGELS AANGAANDE FOTOGRAFIE

      Zoek eens onder "portretrecht", dan krijg je een heleboel threads met' al dan niet' nuttige info over wat kan, mag en vooral niet mag. Er staan daar trouwens ook enkele artikels over in het BW. Hoofdregel is alvast dat je GEEN PERSONEN mag fotograferen zonder hun VOORAFGAANDE toestemming, maar dat is voor interpretatie vatbaar volgens sommigen onder ons . Er zijn ook gebouwen die je NIET mag fotograferen, naar het schijnt. Het Atomium is daarvan het bekendste voorbeeld.

      Comment


      • #4
        Re: REGELS AANGAANDE FOTOGRAFIE

        Oorspronkelijk geplaatst door pcwiet
        Er zijn ook gebouwen die je NIET mag fotograferen, naar het schijnt. Het Atomium is daarvan het bekendste voorbeeld.
        Huh? Als ik van elke persoon die het Atomium fotografeerde 1 Eurocent krijg, moet ik nooit meer gaan werken.
        Walter

        Comment


        • #5
          Re: Regels aangaande fotografie

          Ik heb even het hoofdlettergebruik in de topictitel aangepast. Stond ietwat schreeuwerig.

          Comment


          • #6
            Re: REGELS AANGAANDE FOTOGRAFIE

            Oorspronkelijk geplaatst door CTBke
            Huh? Als ik van elke persoon die het Atomium fotografeerde 1 Eurocent krijg, moet ik nooit meer gaan werken.

            Dat is nu net het verschil tussen regels zoals deze (http://www.atomium.be/HTMLsite/NL/Al.../Disclaim.html ) en de werkelijkheid

            Comment


            • #7
              Re: Regels aangaande fotografie

              Betekent volgens mij nog altijd niet dat je het Atomium niet mag fotograferen tout court... Je mag gewoon je foto van het Atomium niet gebruiken voor commerciële doeleinden.

              Verder is dit zo'n discussie waar je nooit uitgeraakt hé... Toch ivm personen. Als ik nu een foto wil nemen van de markt van Brugge.... Zal ik toch een tijdje nodig hebben om, in naar schatting 20 talen, alle mensen te vragen als ze wel op de foto willen .

              Greets, MVanker

              Comment


              • #8
                Re: Regels aangaande fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door MVanker
                Betekent volgens mij nog altijd niet dat je het Atomium niet mag fotograferen tout court... Je mag gewoon je foto van het Atomium niet gebruiken voor commerciële doeleinden.

                Verder is dit zo'n discussie waar je nooit uitgeraakt hé... Toch ivm personen. Als ik nu een foto wil nemen van de markt van Brugge.... Zal ik toch een tijdje nodig hebben om, in naar schatting 20 talen, alle mensen te vragen als ze wel op de foto willen .

                Greets, MVanker
                Wat die personen betreft geraak je er toch wel gedeeltelijk uit hoor. Bij portretrecht is het zo dat een persoon een essentieel item moet zijn in je foto om van protretrecht te kunnen spreken. Het gaat dus over: maak je een foto van een markt waar toevallig ook personen op staan? Of maak je een foto van één of meerdere personen die zich toevallig op de markt bevinden?
                Verder is het zo dat een persoon die poseert voor een foto op die manier al toestemming geeft om de foto te laten maken.
                Enfin, dat zijn de richtlijnen in het onderwijs. Ik vermoed dat die buiten het onderwijs ook zullen gelden.
                NaXX

                Comment

                Working...
                X