Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

    Zoals de titel al zegt vraag ik me af of het op dit moment nog zinvol is om een gebruikte of nieuwe Fuji 60mm f2.4 macro aan te kopen?
    Aangezien ik niet meer in het bezit ben van de Olympus 60mm macrolens en een bijbehorende camera, ben ik aan het uitkijken naar een macrolens van Fuji die buiten macro ook allround is in te zetten.

    De Fuji 60mm heeft als voordeel dat deze toch best betaalbaar en redelijk compact / licht is, maar als nadeel een oude en trage AF (voor andere doeleinden), geen OIS voor opnames uit de hand, vergroting van 1: 2 en een iets te kort brandpunt.

    Logischerwijze zou je als alternatief onmiddellijk aan de Fuji 80mm macro denken. Maar met een zeer hoge straatprijs van +/-1.299 euro is dit misschien niet onmiddellijk een te verantwoorden aankoop. De 80mm macro is ook niet bepaald een lichte en compacte allround lens te noemen.

    Daarom vroeg ik me af of er eventueel andere betaalbare alternatieven zijn waar ik net zo goed de klus kan klaren om macroplaatjes van vlinders, libellen, bijen, enz.. kan vastleggen.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

    Ik zeg spaar voor een 150 a 180mm macrolens van Sigma. Of heb je die niet voor de Fuij?
    En anders sparen voor een mooie telelens met eventueel een close-up lens. Want met een 60mm zal de insect allang zijn weggevlogen, wanneer je dicht genoeg op je insect bent aangekomen
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

      Helaas is er voor de Sigma 105 / 150 / 180mm geen uitvoering voorzien voor Fuji.
      Misschien dat dit wel is op te lossen door een adapter.
      Explore SIGMA's 105mm 2.8 DSLR macro lens, a medium telephoto digital SLR lens with 1:1 macro capability.


      Een Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro, kost nieuw ook al vlug een €899, met als nadeel dat deze lens niet allround in te zetten is.
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

        Moris ik denk stiekem dat je in de praktijk aangewezen bent met de 80mm in combinatie met de 2x extender. Ik zag namelijk dat dit met elkaar compatible is. Persoonlijk vind ik 120mm wel erg kort voor insecten. Ik heb zelfs weleens gehoord dat sommige met een 300mm F4 IS werkte incombinatie met de 1,4 extender voor vlinders.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Moris ik denk stiekem dat je in de praktijk aangewezen bent met de 80mm in combinatie met de 2x extender. Ik zag namelijk dat dit met elkaar compatible is. Persoonlijk vind ik 120mm wel erg kort voor insecten. Ik heb zelfs weleens gehoord dat sommige met een 300mm F4 IS werkte incombinatie met de 1,4 extender voor vlinders.
          Schoenmaker blijf bij je leest.
          Wat anderen je vertellen dien je niet als waarheid door te verkondigen. Wat je niet hebt of gehad hebt is het beter daar over te zwijgen.
          Eén belangrijke en vooral een feit met vergaande gevolgen is, hoe groter de brandpuntafstand, hoe platter je voorwerp wordt in macro. Een bijkomend nadeel is dat de dof immens klein wordt. De te lange brandpunten worden vooral gebruikt voor het type macro waar het object zich op bijna onbenaderbare plaatsen bevindt.
          Fuji is schitterend qua lenzen, toestellen, maar qua lenzen zijn ze niet echt macro-minded.
          De 60mm en de 80mm en daar is het mee te doen. Anders is het behelpen met een adaptor (metabones) en een macrolens Nikon, Tamron, ... alvolgens de vatting en de adapterring. Zelf heb ik daar oerslechte ervaring mee.
          Voor mij geen macro van levende objecten met Fuji, sorry.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

            Jammer dat het aanbod voor macro bij Fuji zo beperkt of zo duur is met de 80mm.
            Uit u verhaal begrijp ik dat u slechte ervaringen heb met een combi zoals adaptor + macrolens van Sigma, Tamron.
            Wil je hiermee zeggen dat er met die combi absoluut niet te werken valt of zijn hier andere redenen voor?

            Anders is het enige alternatief de dure 80mm lens van Fuji
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

              Macro is een speciale tak van fotografie. Voor mij is dat een workflow die ingebakken is. Het gebruik van de X-T2 met een metabonering en een Tamron, SIgma, ... Macro verstoort ergerlijk die workflow. Het scherp stellen gebeurt dan volkomen manueel maar daar is het display voor mij niet fijn genoeg. Ik slaag er gewoon niet in om op eenvoudige wijze een goede foto te nemen.
              Wanneer ik naar de tijd kijk die ik nodig heb op mijn DSLR en de tijd die ik nodig heb om met dezelfde lens en de metabone een foto te nemen op de X-T2 dan heb ik tot vier maal meer tijd nodig. Vergelijk ik dan de opnames zelf, dan moet ik besluiten dat ik minstens 5x zoveel beelden moet nemen eer ik er een aanneembare heb.
              Voor mij is dat teveel.
              X-T2 is goed voor veel zaken, maar voor mij (is een persoonlijke kwotatie) scoort hij slecht aangaande macro.
              Daarbij is een 80mm te kort, veel te kort, laat staan de 60mm
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

                Bedankt voor de heldere uitleg
                Met mijn vorige Olympus camera en de 60mm macro (2x cropfactor = 120mm) kon ik best wel mooie plaatjes maken. De Fuji 80mm macro (1.5x cropfactor = 120mm) komt overeen met de Olympus 60mm en deze lens was prima geschikt voor insecten, zoals, bijen, lieveheersbeestjes ed.
                Voor Libellen, vlinders ed. gebruikte ik voornamelijk de Olympus 40-150mm. Ik ga er vanuit dat de 80mm hiervoor niet echt geschikt is, toch?
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Ik zeg spaar voor een 150 a 180mm macrolens van Sigma. Of heb je die niet voor de Fuij?
                  En anders sparen voor een mooie telelens met eventueel een close-up lens. Want met een 60mm zal de insect allang zijn weggevlogen, wanneer je dicht genoeg op je insect bent aangekomen
                  Nee hoor, die vliegen zomaar niet weg: je moet kennis hebben van het insectengedrag. Ik heb met een 100mm macro-objectief zeer velen insecten en spinnen haarscherp vast gelegd. Met een tele-objectief+ voorzetlens krijg je een platplaatje en niet de scherpte met die van een echt macro-objectief.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                    Nee hoor, die vliegen zomaar niet weg: je moet kennis hebben van het insectengedrag. Ik heb met een 100mm macro-objectief zeer velen insecten en spinnen haarscherp vast gelegd. Met een tele-objectief+ voorzetlens krijg je een platplaatje en niet de scherpte met die van een echt macro-objectief.
                    Ik vond persoonlijk 160 (100mm + 1,6 crop) aan de korte kant voor vlinders. Mijn eigen ervaring is dit.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

                      Kan die 80mm Fuji Macro niet icm extenders (dacht van wel?)
                      Qua AF en scherpte zou die super moeten zijn...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                        Kan die 80mm Fuji Macro niet icm extenders (dacht van wel?)
                        Qua AF en scherpte zou die super moeten zijn...
                        De nieuwe 80mm fuji macro is compatibel met de bestaande tele converters van Fuji.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

                          Nog een review:
                          https://jonasraskphotography.com/201...to-completion/
                          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                            Schoenmaker blijf bij je leest.
                            Wat anderen je vertellen dien je niet als waarheid door te verkondigen. Wat je niet hebt of gehad hebt is het beter daar over te zwijgen.
                            Eén belangrijke en vooral een feit met vergaande gevolgen is, hoe groter de brandpuntafstand, hoe platter je voorwerp wordt in macro. Een bijkomend nadeel is dat de dof immens klein wordt. De te lange brandpunten worden vooral gebruikt voor het type macro waar het object zich op bijna onbenaderbare plaatsen bevindt.
                            Fuji is schitterend qua lenzen, toestellen, maar qua lenzen zijn ze niet echt macro-minded.
                            De 60mm en de 80mm en daar is het mee te doen. Anders is het behelpen met een adaptor (metabones) en een macrolens Nikon, Tamron, ... alvolgens de vatting en de adapterring. Zelf heb ik daar oerslechte ervaring mee.
                            Voor mij geen macro van levende objecten met Fuji, sorry.
                            Die 80 mm + 1.4x/2x converters... daar kan je eigenlijk nog niets over zeggen, die is/was er nog niet. ... je uitspraken over oerslechte ervaringen gaan dan over de adapters e.d.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji 60mm macro een zinvolle aankoop of niet..?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Die 80 mm + 1.4x/2x converters... daar kan je eigenlijk nog niets over zeggen, die is/was er nog niet. ... je uitspraken over oerslechte ervaringen gaan dan over de adapters e.d.
                              Lezen wat er staat.
                              De ervaring Nikon-lenzen, Tamronlenzen en Sigmalenzen via een metabone daar heb ik slechte ervaring mee.
                              Staat duidelijk een punt na "De 60mm en de 80mm en daar is het mee te doen".
                              "Anders is het behelpen .... zelf heb ik daar oerslechte ervaring mee"

                              De 60mm en 80mm van Fuji zijn voor wat ik wil doen in macro niet bruikbaar. Ook niet met een eventuele convertor. Ik schrijf nergens dat ze slecht zijn.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X