Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje i.v.m. converteren van raw naar jpeg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje i.v.m. converteren van raw naar jpeg

    Hallo ,ik heb een vraagje aan jullie .
    ik gebruik het programma DPP van canon om mijn rawfoto's te bewerken
    daarna converteer ik ze naar jpeg om ze op te sturen naar een afdrukcentrale.
    bij het converteren kan je de outputresolutie veranderen ,bij mij staat hij standaard op 350 DPI .
    ik laat meestal foto's afdrukken in 3 verschillende formaten ,namelijk
    10 x 15 cm
    20 x 30 cm
    50 x 75 cm
    Mijn vraag is nu ,moet ik die DPI verhogen of verlagen of laten zoals het is voor alle 3 formaten , en zul je veel veranderingen zien ?

  • #2
    Re: vraagje i.v.m. converteren van raw naar jpeg

    Raar , al 82 bezoekers van dit artikel en nog geen antwoordje ,is er dan niemand die raw omzet in jpeg ?

    Comment


    • #3
      Re: vraagje i.v.m. converteren van raw naar jpeg

      Er zijn genoeg mensen die converteren van RAW naar Jpeg... het forum lijkt echter sinds gisterenavond tamelijk rustig. Iedereen zal van het weekend aan het genieten zijn

      Ik weet niet hoe het zit met DPP, maar wij geven altijd afmetingen in pixels in (via Nikon Capture). De DPI instelling is toch maar een maatstaf om je aanwezige pixels uit te spreiden op papier.
      Vb: 350 dpi = 350/2.54 d/cm = 137.8 pixels/cm
      Bij afdrukken op 10x15 aan die resolutie heb je dus: 1378 x 2067 pixels nodig.

      Afdrukcentrales werken normaal met 300 dpi, dus voor een 10x15 heb je zo', 1200x1800 pixels nodig.

      Je kan de DPI waarde best instellen op de waarde van je afdrukcentrale, en zorgen dat het aantal aanwezige pixels overeenkomt met de opgave van hen zelf. Zo belet dat de foto nog moet geresized worden tijdens afdrukproces, wat weer extra onscherpte kan introduceren.

      Comment

      Working...
      X