Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reiscamera dilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reiscamera dilemma

    Ik ben op zoek naar een kleine camera als aanvulling op mijn Pana FZ1000.
    Budget maximum 400 euro.

    Ik ben begonnen met te kijken in de richting van een TZ70, tot ik tot de vaststelling kwam dat je in die prijsklasse ook een paar camera's vindt met 4/3 of zelfs AP/C sensors, véél groter dus dan de piepkleine sensor van de TZ70.
    Ik zou voor de TZ70 gegaan zijn wegens de wat fatsoenlijkere 12 MP sensor ipv van de opgeblazen 20 of méér van de meeste Travelzooms.

    Na lang zoeken vind ik 3 camera's die voor mij in aanmerking komen als ik de FZ70 buiten beschouwing laat:

    Panasonic GM5, nergens meer te vinden maar plots in aanbieding bij Mediamarkt voor 399 euro met een 12-32 mm lens. Hierbij krijg je momenteel een 30 euro aankoopbon. (4/3 sensor)
    Pluspunten van de Pana (voor mij): ik heb al een Pana, aanpassing qua gebruik zal miniem zijn.
    Hij heeft een EVF wat bij fel licht nuttig kan zijn.

    Sony Alpha 5000: AP/C sensor met 16-500 mm lens. Vrij rudimentair scherm en geen EVF (maar scherm kantelbaar). Pluspunt voor het vrouwtje is in wit verkrijgbaar, maar dat is natuurlijk geen doorslaand argument. Kost 369 euro (met ook 30 euro aankoopbon)

    Canon EOS M10 met 15-45mm lens en iets afgeknepen AP/C sensor. Lijkt me zeer sumier qua instelmogelijkheden. Kost 309 euro met opnieuw ankoopbon 30 euro.

    Graag jullie adviezen, ook als ik een andere camera in hetzelfde segment over het hoofd heb gezien. Graag ook info qua prijs/kwaliteit van eventueel later aan te kopen lenzen. Dank bij voorbaat.

    Op dit moment een lichte voorkeur voor de Panasonic
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Reiscamera dilemma

    Ik zou voor de GM5 gaan. Je kent de Panasonic filosofie al en er is een zoeker. Dat is toch onontbeerlijk.
    De kans is groot dat - neen, bijna zeker - dat de foto's van een betere kwaliteit zullen zijn dan die uit de FZ1000.
    De grotere sensor zorgt daarvoor. Trouwens je kan lenzen wisselen. De panasonic 20 1.7 prime zou er bij mij altijd opzitten en voor portretten zou ik de Olympus 45 mm kopen.
    Ik vertel je dit omdat ik deze combinatie gehad heb en er zeer enthousiast over was. De beide lensjes zijn echt top en bovendien erg goedkoop.
    Je kan natuurlijk starten met de 12-32 of enkel daar bij blijven.
    Succes met je keuze.
    Straatfotograaf in Antwerpen

    Comment


    • #3
      Re: Reiscamera dilemma

      Bedankt Eduardo. Ik vroeg me wel af of de Sony en/of de Canon niet nog betere prestaties leveren met hun AP/C sensoren. Maar ik denk dat het eventuele verschil voor mijn gebruik verwaarloosbaar zal zijn.

      Ik hoop dat er Sony A500 of Canon M10 bezitters even komen meelezen
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Reiscamera dilemma

        Inderdaad, verwaarloosbaar verschil volgens mij.
        Je zegt een 'kleine' camera te willen bijkopen..... dan is die GM5 maar moeilijk te kloppen hoor.
        Straatfotograaf in Antwerpen

        Comment


        • #5
          Re: Reiscamera dilemma

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Ik ben op zoek naar een kleine camera als aanvulling op mijn Pana FZ1000.
          Budget maximum 400 euro.

          Ik ben begonnen met te kijken in de richting van een TZ70, tot ik tot de vaststelling kwam dat je in die prijsklasse ook een paar camera's vindt met 4/3 of zelfs AP/C sensors, véél groter dus dan de piepkleine sensor van de TZ70.
          Ik zou voor de TZ70 gegaan zijn wegens de wat fatsoenlijkere 12 MP sensor ipv van de opgeblazen 20 of méér van de meeste Travelzooms.

          Na lang zoeken vind ik 3 camera's die voor mij in aanmerking komen als ik de FZ70 buiten beschouwing laat:

          Panasonic GM5, nergens meer te vinden maar plots in aanbieding bij Mediamarkt voor 399 euro met een 12-32 mm lens. Hierbij krijg je momenteel een 30 euro aankoopbon. (4/3 sensor)
          Pluspunten van de Pana (voor mij): ik heb al een Pana, aanpassing qua gebruik zal miniem zijn.
          Hij heeft een EVF wat bij fel licht nuttig kan zijn.

          Sony Alpha 5000: AP/C sensor met 16-500 mm lens. Vrij rudimentair scherm en geen EVF (maar scherm kantelbaar). Pluspunt voor het vrouwtje is in wit verkrijgbaar, maar dat is natuurlijk geen doorslaand argument. Kost 369 euro (met ook 30 euro aankoopbon)

          Canon EOS M10 met 15-45mm lens en iets afgeknepen AP/C sensor. Lijkt me zeer sumier qua instelmogelijkheden. Kost 309 euro met opnieuw ankoopbon 30 euro.

          Graag jullie adviezen, ook als ik een andere camera in hetzelfde segment over het hoofd heb gezien. Graag ook info qua prijs/kwaliteit van eventueel later aan te kopen lenzen. Dank bij voorbaat.

          Op dit moment een lichte voorkeur voor de Panasonic

          Ik heb ervaring met de GM5 en de FZ1000
          Hieronder een kleine indruk van de GM5 die ik een tijd geleden gepost heb op BD.
          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Reiscamera dilemma

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Ik heb ervaring met de GM5 en de FZ1000
            Hieronder een kleine indruk van de GM5 die ik een tijd geleden gepost heb op BD.
            http://forum.belgiumdigital.com/f9/p...ng-506867.html
            Dit was ik ook al tegengekomen op het forum.

            293 keer bekeken en 2 mensen die reageren pro Panasonic, Canon en Sony grote afwezigen...
            Hij is besteld ! (de GM5 voor alle duidelijkheid).
            Eduardo en Funcky, bedankt voor jullie bijdragen !
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Reiscamera dilemma

              Graag gedaan en veel plezier met de prachtige GM5 :-)
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Dit onderwerp te laat opgemerkt....mijn keuze zou de Panasonic Lumix LX100 geweest zijn.....
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Reiscamera dilemma

                  Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Dit onderwerp te laat opgemerkt....mijn keuze zou de Panasonic Lumix LX100 geweest zijn.....
                  Indien ik een groter budget wilde voorzien was het misschien deze LX100 geweest zijn: de LX100 is wel 50% duurder dan de GM5.

                  Eerste GM5 vaststelling: bij alle (wat oudere) reviews spreekt men steeds over een lens zonder zoomring, blijkt er toch een 12-32mm lens met een "echte" zoomring op te zitten.
                  Last edited by nete; 4 november 2017, 17:36.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reiscamera dilemma

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Dit onderwerp te laat opgemerkt....mijn keuze zou de Panasonic Lumix LX100 geweest zijn.....
                    De LX 100 blijft een zeer leuk toestel natuurlijk.
                    Voordeel tegenover de GM5 is natuurlijk 4K filmen en de constante 2.8
                    Zoeker van de LX100 is groter en handligging is beter.
                    Lens met diafragmaring is ook aangenaam maar zoomen gebeurd idd elektronisch wat bij de lenzen op de GM5 niet het geval is (sommige lenzen wel indien gewenst voor video)

                    Uiteraard is bied GM5 de mogelijkheid om te verwisselen van lens moest je de standaard lens niet goed vinden.
                    De gebruikte sensor oppervlakte op de GM5 is ook iets groter tegenover de LX100.

                    Zoals TS al zei... de GM5 met 12-35 stond in een aanbieding en dat kan het verschil maken bij een aankoop.
                    Maar al bij al is de LX100 zeker een mooi alternatief.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reiscamera dilemma

                      Nog een vraagje: welke instellingen gebruiken jullie (standaard, natuurlijk, levendig, en bv. ruisonderdrukking 0 of in min, e.d. ?
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reiscamera dilemma

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Nog een vraagje: welke instellingen gebruiken jullie (standaard, natuurlijk, levendig, en bv. ruisonderdrukking 0 of in min, e.d. ?
                        Hallo,
                        gebruik dat lilliputterke ook al enige jaren tot grote tevredenheid ( al is dat 12-35 lensje tijdens een trekking in het lake district uit elkaar gevallen (aan-uit/zoomring losgekomen, weer kunnen lijmen ( komt volgens fora nog voor), maar was een reden om het leukje15 mm lensje aan te schaffen)). Samen met 45 mm lensje zalig minisetje voor in vestzak of rugzak.

                        instelling : voor mij 'levendig' om wat meer overeenkomst te hebben met wat ik van olympus & nikon gewoon ben ( werkt ook in RAW hé ) ruisonderdrukking, verscherping ed op nul is iets voor achteraf wat mij betreft.
                        voor persoonlijke instelling komt hij bij mij op monochroom & levendig in bracketing te staan : zoeker wordt dan zw en ik heb toch kleur & zw.

                        hopelijk heb je hier iets aan, Geert.
                        Last edited by geert62; 5 november 2017, 18:00.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reiscamera dilemma

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Nog een vraagje: welke instellingen gebruiken jullie (standaard, natuurlijk, levendig, en bv. ruisonderdrukking 0 of in min, e.d. ?
                          Als het licht moet zijn gebruik ik een Panasonic FZ-8 van toch al een tijdje geleden die op reis voor 90% in handen zit van mijn vrouw. Best wel beeldkwaliteit die mag gezien worden. Kwa instellingen : ik heb de gebruiksaanwijzing ergens verloren gelegd en ik gebruik die max 1 maand per jaar, hij staat gewoon op groen-stand omdat ik geen zin heb om me daar ieder jaar opnieuw in te verdiepen. De EVF finder is idd een heel nuttig iets bij fel licht, zou ik niet kunnen missen. Het grote nadeel voor mij is die godv. shutterlag, bewegende beelden mag je zo goed als vergeten. Zal wel typisch zijn aan dit soort camera's.
                          Deze anekdote heb ik al eerder verteld : de enige keer dat ik iemand heb ontmoet met een D3X (die toen in 2011 of zo een fortuin kostte) was bij de Graenagilkloof in IJsland waar hij met een beest van een lens en dito-Gitzostatief rotsstructuren aan het fotograferen was. Ik had dat Panasonicje in mijn jaszak en ik zag hem smalend kijken maar ik kon wél naar boven klauteren tot vlakbij, hij niet. Ik ben nog altijd benieuwd wie van ons twee de beste details had

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reiscamera dilemma

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Als het licht moet zijn gebruik ik een Panasonic FZ-8 van toch al een tijdje geleden die op reis voor 90% in handen zit van mijn vrouw. Best wel beeldkwaliteit die mag gezien worden. Kwa instellingen : ik heb de gebruiksaanwijzing ergens verloren gelegd en ik gebruik die max 1 maand per jaar, hij staat gewoon op groen-stand omdat ik geen zin heb om me daar ieder jaar opnieuw in te verdiepen. De EVF finder is idd een heel nuttig iets bij fel licht, zou ik niet kunnen missen. Het grote nadeel voor mij is die godv. shutterlag, bewegende beelden mag je zo goed als vergeten. Zal wel typisch zijn aan dit soort camera's.
                            Deze anekdote heb ik al eerder verteld : de enige keer dat ik iemand heb ontmoet met een D3X (die toen in 2011 of zo een fortuin kostte) was bij de Graenagilkloof in IJsland waar hij met een beest van een lens en dito-Gitzostatief rotsstructuren aan het fotograferen was. Ik had dat Panasonicje in mijn jaszak en ik zag hem smalend kijken maar ik kon wél naar boven klauteren tot vlakbij, hij niet. Ik ben nog altijd benieuwd wie van ons twee de beste details had
                            Ik dacht de TZ70 te kopen met 12Mpixel ipv de crazy 18 of 20 op die meestal op die "speldekop" sensoren geperst worden. Tot ik toevallig een reclame van MM zag met de GM5 in aanbieding met een Four thirds sensor voor zo'n 100 euro meer.
                            Als ik nu bv. een beeld met ISO 800 en aan 100% bekijk: wauw.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment

                            Working...
                            X