Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud Nikon d7200?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderhoud Nikon d7200?

    Hallo,

    Ik heb me zopas de Nikon d7200 gekocht. Nu vroeg ik me af hoe het zit met het later reinigen van dit toestel of het onderhoud ervan. Doen jullie dit zelf? En wat en hoeveel keer (per jaar?) moet er juist onderhouden/gereinigd worden. Kan ik dat aan een fotowinkel vragen en is dit duur?
    Veel vragen, maar dit is omdat ik daar nu zelf totaal nog niets van weet dus informeer ik me graag op voorhand :-)

    En tips dat ik zeker moet kopen om mijn toestel te beschermen is ook zeker welkom!

    Gr Sarah


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • #2
    Re: Onderhoud Nikon d7200?

    Je zou deze discussie beter starten in een andere hoek, zoals "camera's" ... zul je zeker antwoord krijgen.

    Dit gezegd zijnde doe ik het schoonmaken van de sensor zelf - da's echt niet moeilijk - maar pas wanneer er verschillende vlekken zichtbaar zijn. Een "groot onderhoud" in een winkel heb ik bij mijn d610 maar eens 1 keer laten doen in 3 jaar. Ik denk dat dat ongeveer €30 heeft gekocht. Het was zelfs niet echt nodig, maar gewoon voor alle zekerheid vooraleer een grote reis te maken. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel foto's je per jaar neemt en hoe je met je toestel omgaat.
    Mvg Philip

    Comment


    • #3
      Re: Onderhoud Nikon d7200

      Oorspronkelijk geplaatst door Sarah.s
      Hallo,

      Ik heb me zopas de Nikon d7200 gekocht. Nu vroeg ik me af hoe het zit met het later reinigen van dit toestel of het onderhoud ervan. Doen jullie dit zelf? En wat en hoeveel keer (per jaar?) moet er juist onderhouden/gereinigd worden. Kan ik dat aan een fotowinkel vragen en is dit duur?
      Veel vragen, maar dit is omdat ik daar nu zelf totaal nog niets van weet dus informeer ik me graag op voorhand :-)

      En tips dat ik zeker moet kopen om mijn toestel te beschermen is ook zeker welkom!

      Gr Sarah


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      OP de NIET optische delen kan je met een daarvoor gekozen tandenborstel en wat produkt (ik gebruik een beetje afstofmiddel spray) de camera reinigen voor stof en vingerafdrukken wanneer nodig.
      Principieel de optische delen schoonblazen met een blaasbalg en voorzichtig kuisen met een brillendoekje. Alleen doen wanneer nodig.

      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Onderhoud Nikon d7200

        Als je stofdeeltjes ziet op je foto’s is het tijd voor een sensorreiniging. Hoe en wat van sensorreiniging is hier al veel, heel veel, aan bod gekomen dus de zoekfunctie brengt de oplossing.
        Voor de buitenkant van het toestel is dit meer uit esthetische overwegingen te doen. Met een propere kwast het grootste deel van het stof wegnemen en dat is voor mij meer als voldoende.
        Met tijd ook de contacten tussen lens en body eens proper maken want die kunnen bv blinken maar toch vervuild zijn.
        Ook dit is hier al enorm veel besproken als je dit zelf wil doen.

        Comment


        • #5
          Re: Onderhoud Nikon d7200

          Beste Sarah,
          "omdat ik daar nu zelf totaal nog niets van weet" schrijf je, dus wacht je nog heel wat werk
          om je toestel te leren kennen. Een 7200 kan heel wat meer dan de stand "automatisch", maar
          je bent nog niet in het menu geraakt, anders wist je dat het toestel een sensorreiniging heeft,
          met verschillende mogelijkheden.
          Misschien best eerst beginnen met de handleiding door te nemen, "RTFM, weet je wel"?, als je dan
          weet waarvoor de knoppen dienen leer je al een beetje.

          gr

          Comment


          • #6
            Re: Onderhoud Nikon d7200

            Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
            Beste Sarah,
            "omdat ik daar nu zelf totaal nog niets van weet" schrijf je, dus wacht je nog heel wat werk
            om je toestel te leren kennen. Een 7200 kan heel wat meer dan de stand "automatisch", maar
            je bent nog niet in het menu geraakt, anders wist je dat het toestel een sensorreiniging heeft,
            met verschillende mogelijkheden.
            Misschien best eerst beginnen met de handleiding door te nemen, "RTFM, weet je wel"?, als je dan
            weet waarvoor de knoppen dienen leer je al een beetje.

            gr
            In verdediging van Sarah kan ik zeggen dat de optie van sensorreiniging geen zaligmakende oplossing is. Zelfs met een sensorreiniging kunnen er stofdeeltjes achterblijven.
            Aan de andere kant heeft Sarah inderdaad een ferme leercurve en ook de reden om in mijn vorige post naar het gebruik van de zoekfunctie te verwijzen.

            Comment


            • #7
              Re: Onderhoud Nikon d7200

              De ingebouwde sensor reinigingsfunctie van een camera heb ik ooit geprobeerd, en dat gaf niet het gewenste resultaat.
              Bepaalde stofdeeltjes zullen misschien wel loskomen door die functie, maar het zal vroeg of laat toch nodig zijn om de sensor op een andere manier te (laten) reinigen.
              Ik heb dat altijd zelf gedaan, op verschillende manieren.
              Eerst gebruikte ik sensor swabs met Eclipse reinigingsvloeistof, ik heb ooit een keer Scotch tape gebruikt (werkte ook prima), en de laatste jaren gebruik ik een borsteltje dat statisch moet worden gemaakt door er met een busje "perslucht" (het is een of ander samengeperst gas, maar zeker geen perslucht) statisch moet worden gemaakt.
              Alle methodes die ik ooit gebruikt heb geven een prima resultaat, alleen vlekken die vast zitten (misschien waren het vet of olievlekjes?) gaan er het best af met de sensor swabs, dat lukt niet met het borsteltje.

              Maar als je er niet gerust in bent, dan ga je naar de winkel, alle verkopers van digitale camera's met verwisselbare lenzen bieden die service aan (tegen betaling natuurlijk).
              Als er daar iets mis loopt, dan moeten zij voor een oplossing zorgen, het geeft daardoor wat meer zekerheid dan dat je het zelf doet (al zullen ze altijd wel proberen om er onderuit te komen als ze er de mogelijkheid voor hebben).
              Tot nu toe heb ik nog geen berichten gelezen over camera's die tijdens het reinigen door de winkelier stuk zijn gegaan, de kans dat er wat mis loopt zal dan ook heel klein zijn.
              Zij gebruiken trouwens ook de standaard reinigingsmethodes (Scotch tape waarschijnlijk niet, maar wel vooral de sensor swabs met de reinigingsvloeistof).

              De sensor laat je alleen maar reinigen als het nodig is, het heeft geen zin om die preventief te reinigen, want je weet nooit wanneer er een stofje tegen komt plakken (dat kan even goed net na het reinigen opnieuw gebeuren, de eerste keer dat je de camera weer gebruikt...).
              Zoals dat voor wel meer zaken geldt: "als het niet stuk is, dan moet je het ook niet proberen te repareren".
              Hoe minder keren de sensor wordt gereinigd, hoe minder dat er fout kan gaan...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Onderhoud Nikon d7200

                Hallo, weet inderdaad nog niet veel over dit toestel, en ik ben de volledige handleiding aan het bestuderen en lees enkele boeken. En zo probeer ik stap voor stap mijn toestel te leren kennen. Maar de reden dat ik dit eens wou vragen op een forum is omdat het toch leuk is om de ervaringen te horen ipv dit te zoeken in een menu of handleiding :-) Maar alvast allemaal bedankt voor de uitleg en de tips! Gr Sarah


                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Onderhoud Nikon d7200

                  Moderator Note: Twee discussies samengevoegd
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                  Comment

                  Working...
                  X