Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe is deze foto technisch genomen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe is deze foto technisch genomen.

    Hallo Laveke

    In een voorgaande challenge heb je een heel mooie foto genomen maar ik zoek me echt te pletter hoe je die foto technisch hebt genomen.

    Het gaat hem deze: http://challenge.belgiumdigital.com/..._display_media

    Kan je even in het kort je opstelling uit leggen ? Die dubbele spiegeling snap ik niet goed.

    Dank
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Hoe is deze foto technisch genomen.

    Precies die foto deed me het origineel opvragen. Da's iets dat ik enkel bij hoge twijfel zal doen; voor een stuk reken ik op eerlijk spel (fair play).
    Laveke heeft me als volgt geantwoord:
    dit is het origineel, weliswaar in LR even bijgewerkt.
    Dit beeld is zo uit mijn camera gekomen.
    Techniek: dubbele belichting met camera 180° gedraaid voor de tweede opname.
    Mijn voorganger Spooky heeft me in het verleden (7-8 jaar geleden!) gewaarschuwd dat dit (meervoudige belichting in camera) eraan zat te komen, en intussen is het een feit, naast andere zaken die 'in camera' kunnen en die ik dus niet mag verbieden.

    Misschien kan laveke nog een woordje meer uitleg geven? Ik zal 'm alvast contacteren hierover.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Hoe is deze foto technisch genomen.

      Inderdaad, niet aan gedacht. Met normale spiegeling lukt die volgens mij niet, maar met een dubele, driedubbele ... kan het wel. Ik wil toch wel eens zijn opstelling zien, want ook met die draaiing is dit niet zo vanzelfsprekend.
      Wordt ook moeilijk om HDR te verbieden, want er zijn momenteel camera's waar je dat kan instellen en toch maar één beeld achteraf hebt.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Hoe is deze foto technisch genomen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Inderdaad, niet aan gedacht. Met normale spiegeling lukt die volgens mij niet, maar met een dubele, driedubbele ... kan het wel. Ik wil toch wel eens zijn opstelling zien, want ook met die draaiing is dit niet zo vanzelfsprekend.
        Wordt ook moeilijk om HDR te verbieden, want er zijn momenteel camera's waar je dat kan instellen en toch maar één beeld achteraf hebt.
        Klopt: wat in de camera kan gebeuren, kan ik niet tegenhouden... Ik zal wellicht wel verplicht zijn om meer 'dubieuze' foto's van de inzenders op te vragen, meer werk dus...
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Hoe is deze foto technisch genomen.

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Klopt: wat in de camera kan gebeuren, kan ik niet tegenhouden... Ik zal wellicht wel verplicht zijn om meer 'dubieuze' foto's van de inzenders op te vragen, meer werk dus...
          Euh, LESC, normaal staan alle instellingen in de exif. Dus ook dubbele opname zou daar ergens moeten in te vinden zijn en en HDR-opname ook. Mocht ik nu eens een raw of nef of raf krijgen van een dubbele opname en de bijhorende jpg en dit eveneens voorde HDR wil ik wel eens zien of ik de tag kan vinden. Momenteel zitten er gemiddeld meer dan 290 tags in de exif en de tag-opdeling is wel te vinden bij de constructeurs ...
          Dus, ook in de toekomst wil ik daar wel een handje bij helpen. Een progje die fot inleest en alle aanwezige tags en waarden naar verstaanbare taal vertaald ...
          Er zijn van die dingen online beschikbaar, maar ze geven niet altijd alle tags weer.
          Er zitten zelfs tags in van je eventuele software die je gebruikt hebt om foto's te bewerken. Zo eveneens het serienummer van de LR of PS-adobe-toepassing die je gebruikt hebt en nog veel meer...
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Hoe is deze foto technisch genomen.

            Beste Wim,
            Bedankt voor je mooie commentaar.
            Het gaat niet over dubbele spiegeling maar over dubbele belichting. Waarschijnlijk kunnen niet alle camera's dit. Ik heb een Canon 70 D, waarop de mogelijkheid voor dubbele, of meervoudige belichting (multiple exposure) voorzien is.
            Dwz dat je meerdere foto's (in het geval van de boom waarover het hier gaat, 2 foto's) boven elkaar fotografeert.
            Aan de foto die ik ingestuurd heb is niet geprutst met PS. Wel heb ik in LR de hooglichten en de witte tinten opgetrokken.
            Aan de uitleg die je via BD gekregen hebt, kan ik weinig toevoegen.
            De foto is gemaakt met dubbele belichting. Eerst heb ik de boom rechtop gefotografeerd en nadien, voor het tweede beeld, mijn camera 180° gedraaid.
            Indien jouw camera die mogelijkheid van multiple exposure biedt, is het zeker aan te raden hiermee te experimenteren.
            Je hoeft niet altijd je camera te draaien en ook niet altijd twee of driemaal hetzelfde object te fotograferen. De eerste foto kan bv een boot zijn en de tweede een autosnelweg. Dan krijg je een boot die op de autosnelweg vaart (vraagt wel wat oefening).
            Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg.
            mvg
            laveke

            Comment


            • #7
              Re: Hoe is deze foto technisch genomen.

              En waar is de stam dan naartoe ?
              In ieder geval heel knap gedaan en origineel

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment

              Working...
              X