Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW (NEF), Tiff of DNG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW (NEF), Tiff of DNG

    Hoi,

    wat is het best om te bewerken in Photoshop?
    Rechtstreeks de RAW beelden of omgezette bestanden in TIFF of DNG?
    Voor rechtstreekse RAW bewerking dien ik een nieuwe PS versie aan te schaffen (CC).
    TIFF en DNG kan ik in m'n PS6.

  • #2
    Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

    Principieel zal ik dan eerst omzetten naar DNG

    Comment


    • #3
      Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

      Ik denk niet dat er kwaliteitsverschil is tussen TIFF en dng, ik zou kijken welk bestand het kleinste is. Well testen met verschillende foto's.

      --
      map.
      T.T.

      Comment


      • #4
        Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

        Neem toch gewoon een abonnement CC...
        Amper 3 pintjes per maand...
        Last edited by pol parasol; 22 oktober 2017, 13:51.

        Comment


        • #5
          Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

          Allez, Duvels of Trappisten bedoel ik

          Comment


          • #6
            Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Neem toch gewoon een abonnement CC...
            Amper 3 pintjes per maand...
            Of ongeveer 40cent per dag ? Om altijd het laatste nieuwe te verkrijgen.
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #7
              Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

              vreemde vraag, vind ik.

              Je vertrekt toch altijd van RAW (of desnoods camera-jpg) ?

              Die open je in een RAW convertor (LR, Camera Raw, maar er zijn ook andere uiteraard), en dan werk je verder daar op, in LR, in PS, in Darktable (die ik enkel van naam ken).

              Je RAW Converter kan zijn werk opslaan/doorgeven in DNG (LR), of in psd of tif of zelfs jpg. En als je dan later nog wil werken op dezelfde foto, moet/kan je van daaruit verder werken.

              Kleine uitzondering is LR, want daar zit de RAW Converter direct geïntegreerd in de fotobewerkingssoftware en blijf je dus eigenlijk inderdaad wel op de RAW werken. Maar zodra je naar een andere software gaat, heb je hetzelfde debat : dng, tif, psd, ...


              Schemaatje :
              RAW, RAF, CR2, ... -> RAW Converter (Camera Raw, LR, ...) -> opslaan als dng, tif, jpg, ... -> fotobewerkingsprogramma (LR, PS, ...) -> weer opslaan als dng, tif, jpg, ...
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

                DNG is een gestandaardiseerd RAW formaat, dus is ook RAW. Omzetten van fabrikant RAW-formaat (NEF) naar DNG geeft geen verlies.
                Met TIFF ga je weinig verlies hebben als je een kleurdiepte van 16bit gebruikt en met als profiel prophoto
                www.polartha.com

                Comment


                • #9
                  Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

                  Indien het bewerkingsprogramma NEF ondersteunt waarom dan eerst omzetten in een DNG /tiff/... bestandsformaat?
                  Dergelijke omzetting is volgens mij overbodig en heeft alleen maar zin wanneer het (oudere) fotoprogramma het bestandsformaat van de (recente) camera niet herkent.
                  Op het ogenblik dat de bewerkingen worden opgeslagen kan gekozen worden in het gewenste export bestandstype.
                  mvg,
                  Patric

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

                    Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
                    Indien het bewerkingsprogramma NEF ondersteunt waarom dan eerst omzetten in een DNG /tiff/... bestandsformaat?
                    Dat is nu net het probleem van de TS, ziin raw wordt in zijn versie niet ondersteund.


                    --
                    map.
                    T.T.

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

                      Er zijn tal van goede artikels die ver genoeg ingaan op de voor- nadelen van conversie naar DNG en die zeker helpen in de besluitvorming.

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

                        Hoi,
                        dank allen voor de reacties.
                        Het is inderdaad dat de NEF's van mijn D850 niet door de camera raw van PS6 herkent worden.
                        Dus als ik gebruik wil blijven maken van die NEF's, dien ik over te gaan naar de CC versie.
                        Maar ik heb eigenlijk wel een beetje een hekel aan zoiets als het niet van mij is...
                        De "huurkosten" zijn nu €12,09 per maand...
                        En over 3 of 5 jaar?? Of zodra bijna iedereen overgegaan is naar de CC versie??
                        Ik vrees dat we dan genaaid worden. Zoals bijvoorbeeld Photobucket z'n move gemaakt heeft.

                        Ik heb nu de eerste series overgezet naar DNG met Adobe's DNG converter.
                        Die kan ik als gewoon bewerken met camera raw en PS6.

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

                          Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                          Hoi,
                          dank allen voor de reacties.
                          Het is inderdaad dat de NEF's van mijn D850 niet door de camera raw van PS6 herkent worden.
                          Dus als ik gebruik wil blijven maken van die NEF's, dien ik over te gaan naar de CC versie.
                          Maar ik heb eigenlijk wel een beetje een hekel aan zoiets als het niet van mij is...
                          De "huurkosten" zijn nu €12,09 per maand...
                          En over 3 of 5 jaar?? Of zodra bijna iedereen overgegaan is naar de CC versie??
                          Ik vrees dat we dan genaaid worden. Zoals bijvoorbeeld Photobucket z'n move gemaakt heeft.

                          Ik heb nu de eerste series overgezet naar DNG met Adobe's DNG converter.
                          Die kan ik als gewoon bewerken met camera raw en PS6.
                          Ik zou hetzelfde doen.
                          Als het veel foto's zijn, kun je voor de omzetting de foto's best eerst bekijken en de echte slechte er al tussen uit gooien.
                          Dat bespaart toch een hoop tijd.
                          definitieve selectie kun je best na de omzetting doen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

                            Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                            Omzetten van fabrikant RAW-formaat (NEF) naar DNG geeft geen verlies.
                            Het geeft het verlies van niet meer kunnen verwerken in een heleboel programma's, bv de merk eigen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

                              Weer iemand die een Mercedes, BMW, Ferrari, Lamborghini ............... koopt en geen benzine wil betalen, wegens te duur, om er mee te rijden.
                              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                              Comment

                              Working...
                              X