Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trage UTP kabel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trage UTP kabel

    Hallo, even een vraagje over UTP.
    Ik heb een nieuwe CAT6 dubbel afgeschermde UTP kabel gelegd van de modem naar mijn pc.
    De speedtest geeft een snelheid van ongeveer 80mbps, wat te traag is.
    Mijn verbinding zou tegen de 200 moeten zijn.
    Ik heb nu even een oude CAT5 kabel uit de garage gepakt die ik nog had liggen en die er tussen gestoken.
    Lengte zal ongeveer even lang zijn. Ongeveer 15mtr.
    Speedtest gaat nu naar de 192mbps. Wat perfect is uiteraard.
    Maar,.... weet iemand de oorzaak van dit probleem.
    Kabel is straight aangesloten en getest met een UTP tester.
    Alle 8 de aders zijn connected, ook is één paar uit elkaar gehaald in de aansluiting om overspraak te voorkomen.
    Dus niet alle kleuren naast elkaar. Zie dus blauw en blauw-wit.
    BV : bruin/bruin-wit/blauw/oranje/oranje-wit/blauw-wit/groen/groen-wit
    Ik zal er wss wel aan zijn om een nieuwe kabel te trekken.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

  • #2
    Re: Trage UTP kabel

    Die kabel zou er totaal niets mogen aan doen, 15m is niets voor zo'n verbinding. Maar begrijp ik het goed dat je nu met CAT 6 een vaste verbinding hebt gemaakt en dat de CAT 5 een losse kabel is (gemaakt uit de winkel)? Als je zelf de aansluitingen gemaakt hebt dan moet je ervoor opletten dat je de twist van de paren zeker niet verder dan 10mm uit elkaar haalt en liefst nog minder. (telkens 2 draden in elkaar gedraaid bvb blauw en blauw-wit) Ook geen scherpe knikken in de kabel of die pletten onder klemmen of spanbandjes.

    Die aansluiting waar de kleuren niet opvolgen is normaal (en dat is niet om overspraak te voorkomen, integendeel het is een oude standaard en die splitsing is de oorzaak van een hoop problemen). Ik zou wel blauw/blauw-wit in het midden verwachten. Als dat langs de 2 kanten zo is gaat dat niet uitmaken. Beste is dat je alles in dezelfde volgorde doet: EIA/TIA 568 B (of A, maar B is meer gebruikelijk).

    Andere mogelijkheid is dat zo'n speedtest beter gaat na de eerste keer omdat er in de keten tussen de server en je pc wat gecached wordt. Ik zou zo'n test enkele keren na elkaar doen en ook op verschillende dagen/momenten en daar een "gemiddelde" uit halen.

    Comment


    • #3
      Re: Trage UTP kabel

      Hoe test jij de boel? Is er misschien een harddisk in je test opstelling? Die gebruikt wordt om het bestand op te slaan? Kan namelijk ook zijn dat je in de gebruikte hardware van 1 of meerdere systemen moet zoeken.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Trage UTP kabel

        @Spanik, de cat6 kabel is ook een losse kabel die gewoon door de kruipruimte gaat. Zonder scherpe hoeken.
        Zelf ook de RJ45 stekkers eraan gezet, de twist is tot in de RJ45. De buitenmantel zit dan ook geklemd in de RJ45 plug.
        Zoals het hoort dus eigenlijk. Zeg je nu eigenlijk dat de splitsing niet nodig is.
        Dus gewoon de paren naast elkaar in de RJ45 plug.
        Speedtest verschillende malen uitgevoerd uiteraard en op verschillende dagen. Ook met een andere notebook.
        Had dit ook al gemeld aan Telenet.
        Die kwamen dan toch met het feit dat de kabel eens vervangen moest worden.
        Zo gezegd gedaan zo gedaan, ik had nog die oude cat5 liggen. Ooit ook zelf stekkers eraan gezet.
        En prompt haal ik een snelheid van boven de 200mbps.

        @Rogier, met verschillende speedtests die op het internet beschikbaar zijn.
        Die kwamen alle ook met ongeveer dezelfde resultaten.

        PS: De kabel die naar de bovenverdieping loopt naar de NAS heb ik dan ook maar gelijk getest en was wel in orde.
        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

        Comment


        • #5
          Re: Trage UTP kabel

          Het oude netwerk kan je huidig internetgebruik niet meer aan: de verbinding hapert tijdens een online werkoverleg en grote bestanden downloaden duurt een eeuwigheid. Als je dit bekend voorkomt, is je netwerk toe aan een upgrade. Of misschien leg je in een

          Kijk ook eens naar deze link. Dan zie je dat de ene kabel, de andere niet is.

          En heb je misschien een oude Cat5e kabel? Het is wel bizar dat de Cat5 2x zo snel is als Cat6. Mijn gedacht is dat je een erg goede Cat5 hebt en een slechte Cat6. Anders kan ik de snelheidsverklaring niet verklaren.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Trage UTP kabel

            Neen hoor, die splitsing is WEL nodig! De standaard vereist die en de aansluiting in je pc heeft die ook.

            Als ik het zo lees dan lijkt die kabel me wel in orde. De kleurvolgorde is niet 100% maar de paren zitten goed. Als je toch die connectoren zelf op de kabel gezet hebt kan je die anders eens herdoen. Lijkt me eenvoudiger en minder werk dan een nieuwe kabel te trekken. Zet dan de kleuren als volgt, dan volg je de EIA/TIA-568B standaard:

            oranje-wit / oranje / groen-wit / blauw / blauw-wit / groen / bruin-wit / bruin als je de kabel tegen je lichaam houdt en de connector van je weg en je kijkt bovenop de contacten.

            Enige wat ik nog kan bedenken is dat die afscherming die nergens aanhangt de boel bederft. Meestal is het geen goed idee om een afscherming te laten zweven. Tenzij je natuurlijk afgeschermde RJ45 connectoren gebruikt hebt.

            Mijn opmerking is over die splitsing is dat dit een historisch gegeven is dat voor een hele boel problemen zorgt. Komt ervan als je een connector die voor telefonie gemaakt is met een max van 3 MHz wil gebruiken voor dataverkeer en tot 125 MHz. Dan kom je van alle problemen tegen.

            Comment


            • #7
              Re: Trage UTP kabel

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Neen hoor, die splitsing is WEL nodig! De standaard vereist die en de aansluiting in je pc heeft die ook.

              Als ik het zo lees dan lijkt die kabel me wel in orde. De kleurvolgorde is niet 100% maar de paren zitten goed. Als je toch die connectoren zelf op de kabel gezet hebt kan je die anders eens herdoen. Lijkt me eenvoudiger en minder werk dan een nieuwe kabel te trekken. Zet dan de kleuren als volgt, dan volg je de EIA/TIA-568B standaard:

              oranje-wit / oranje / groen-wit / blauw / blauw-wit / groen / bruin-wit / bruin als je de kabel tegen je lichaam houdt en de connector van je weg en je kijkt bovenop de contacten.

              Enige wat ik nog kan bedenken is dat die afscherming die nergens aanhangt de boel bederft. Meestal is het geen goed idee om een afscherming te laten zweven. Tenzij je natuurlijk afgeschermde RJ45 connectoren gebruikt hebt.

              Mijn opmerking is over die splitsing is dat dit een historisch gegeven is dat voor een hele boel problemen zorgt. Komt ervan als je een connector die voor telefonie gemaakt is met een max van 3 MHz wil gebruiken voor dataverkeer en tot 125 MHz. Dan kom je van alle problemen tegen.
              Standaard RJ45 pluggen. De kleuren was even een voorbeeld. Ze zijn in ieder geval identiek aangesloten.
              De pluggen heb ik er dus ook al een nieuwe aangezet.
              Zit niets anders op denk dan een andere kabel te gaan leggen.
              Mss kom ik onder weg wel iets tegen wat aan de kabel zou kunnen liggen.
              Heb het nog nooit meegemaakt. Heb toch al wat meters gelegd in mijn carriere.
              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

              Comment


              • #8
                Re: Trage UTP kabel

                Andere kabel gelegd en probleem is opgelost.
                Haal nu 190Mbps. :-)
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                Comment

                Working...
                X