Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste portretlens vr fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beste portretlens vr fullframe

    welk is momenteel de beste( lees scherpste) portretlens? is voor gebruik op nikon D5
    iemand heeft mij de Sigma 135 1.8 aanbevolen...???
    werk nu met de nikon 85mm 1.4 , maar vindt deze iets te kort soms vr portret.
    bedankt

  • #2
    Re: beste portretlens vr fullframe

    Ik dacht dat een portretlens net NIET te scherp mocht zijn, daar ze alle vlekjes, rimpeltjes, oneffenheden van de huid, ... te hard tonen.
    Voor zover ik weet is dat de reden dat macro lenzen minder geschikt zijn voor portret. Bijvoorbeeld, de Tamron 90mm macro is zo scherp dat de persoon er niet heel flatterend opstaat.
    Mvg Philip

    Comment


    • #3
      Re: beste portretlens vr fullframe

      Ik twijfelde sterk tussen de sigma 135mm 1.8 en de nikon 105mm 1.4
      Ik heb de nikon gekozen omdat ik vermoede dat 135mm net iets teveel afstand tussen model en mij ging veroorzaken, maar ik moet de nikon nog aan de tand voelen voor ik er iets kan van zeggen
      Als je de 85mm zal houden lijkt mij de 135mm echt iets aanvullends
      Last edited by Franciskine; 27 december 2018, 17:37.
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: beste portretlens vr fullframe

        Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
        Ik dacht dat een portretlens net NIET te scherp mocht zijn, daar ze alle vlekjes, rimpeltjes, oneffenheden van de huid, ... te hard tonen.
        Voor zover ik weet is dat de reden dat macro lenzen minder geschikt zijn voor portret. Bijvoorbeeld, de Tamron 90mm macro is zo scherp dat de persoon er niet heel flatterend opstaat.
        Zo is het. Als ik voor een portretlens zou gaan zou ik deze exoot nemen:

        De Petzval Art Lens is een van de vreemdste lenzen die je op je camera kunt zetten. Dit 85mm-objectief is gebaseerd op een lensontwerp uit 1840, en werkt volledig manueel. Waarom zou je zo'n lens willen gebruiken?


        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: beste portretlens vr fullframe

          Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
          Ik dacht dat een portretlens net NIET te scherp mocht zijn, daar ze alle vlekjes, rimpeltjes, oneffenheden van de huid, ... te hard tonen.
          Voor zover ik weet is dat de reden dat macro lenzen minder geschikt zijn voor portret. Bijvoorbeeld, de Tamron 90mm macro is zo scherp dat de persoon er niet heel flatterend opstaat.
          Dat is dikke onzin en iedereen moet eens dringend ophouden met dat te blijven verkondigen. Dat stamt uit de tijd van de analoge fotografie.

          @kve: Als je 85mm te kort vind (wat ik zeker begrijp), dan moet je inderdaad voor iets langer gaan. Er is helaas niet zo heel veel keus als je een autofocus prime lens wilt.
          Zoals bulke41 al zegt, er is de Nikon 105mm en de Sigma 135mm. Wil je autofocus achterwege laten dan heb je natuurlijk wel wat meer keuze.

          Heb je ook F2 of lager nodig ? Anders kan je evengoed een 70-200/F2.8 gebruiken, dan heb je alle bereik wat je wil
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: beste portretlens vr fullframe

            Dit absoluut geen dikke onzin!
            Die Barbie popjes trekken ook op niks.
            Niks is mooier dat een soft portret.
            En op een FF is een 135mm door zijn magische compressie veruit de beste lens.
            Maar ieder zijn idee hoor, TS vraagt onze mening en hij wordt bediend op zijn wenken.
            Of hij er uiteindelijk wijzer uit wordt is een andere vraag.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: beste portretlens vr fullframe

              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
              Dit absoluut geen dikke onzin!
              Die Barbie popjes trekken ook op niks.
              Niks is mooier dat een soft portret.
              En op een FF is een 135mm door zijn magische compressie veruit de beste lens.
              Maar ieder zijn idee hoor, TS vraagt onze mening en hij wordt bediend op zijn wenken.
              Of hij er uiteindelijk wijzer uit wordt is een andere vraag.
              Bedoel je dan niet met een soft portret een softe achtergrond???
              Het model zelf moet toch scherp zijn...

              Ik vind 135mm idd erg magisch door de compressie van beeld, maar je hebt bvb veel minder die 3d pop van de nikon 105

              Maar onscherpe lenzen wil niemand toch??
              Ietsje minder scherp om dan tegenstaande een unieke bokeh te bekomen snap ik wel, maar alst kan liefst beide, én scherp én roomzachte bokeh
              Last edited by Franciskine; 27 december 2018, 17:38.
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: beste portretlens vr fullframe

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Zo is het. Als ik voor een portretlens zou gaan zou ik deze exoot nemen:

                De Petzval Art Lens is een van de vreemdste lenzen die je op je camera kunt zetten. Dit 85mm-objectief is gebaseerd op een lensontwerp uit 1840, en werkt volledig manueel. Waarom zou je zo'n lens willen gebruiken?


                YMMV
                Ik heb deze exoot, maar vind het moeilijk om er scherpe foto's mee te nemen. Omdat op 2.2 het effect het grootst is wil je natuurlijk 2.2 gebruiken en dan moet je echt wel heel goed je afstand houden. Het geeft een andere dimensie aan scherpte maar de foto's vind ik zeer flatterend tegenover een te "scherpe" lens.
                https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                Comment


                • #9
                  Re: beste portretlens vr fullframe

                  Er is scherp en te scherp. Een foto van een gezicht met te scherpe lens is naar mijn smaak niet mooi en ik ben niet de enige die dat zegt.

                  Als ik foto's neem van familie met de Tamron 90mm (heel scherpe lens) dan zie je details in het gezicht die zelfs niet opvallen met het blote oog. Onderhuidse pukkels, sproeten, rimpels, ... elke oneffenheid is te zien - toch zeker nu met digitale monster megapixel camera's. Ik kan je verzekeren dat de vrouwen in de familie dat niet prettig vinden en continu zeggen : "Amai, hoe zie ik eruit ? Kun je die pukkel, rimpel,... niet wegwerken ?".
                  Mvg Philip

                  Comment


                  • #10
                    Re: beste portretlens vr fullframe

                    Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
                    Er is scherp en te scherp. Een foto van een gezicht met te scherpe lens is naar mijn smaak niet mooi en ik ben niet de enige die dat zegt.

                    Als ik foto's neem van familie met de Tamron 90mm (heel scherpe lens) dan zie je details in het gezicht die zelfs niet opvallen met het blote oog. Onderhuidse pukkels, sproeten, rimpels, ... elke oneffenheid is te zien - toch zeker nu met digitale megapixel monster camera's. Ik kan je verzekeren dat de vrouwen in de familie dat niet prettig vinden en continu zeggen : "Amai, hoe zie ik eruit ? Kun je die pukkel, rimpel,... niet wegwerken ?".
                    Als je zo redeneerd ben je mss beter met een smartphone, veel minder detailweergave en binnenkort kan je gelijk welke bokeh kiezen, bij mij worden onderhuidse pukkel of vervelende vlekken weggewerkt

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: beste portretlens vr fullframe

                      @ philitalia

                      De resolutie van een goed portretobjectief is normaal gesproken ongeveer hetzelfde als die van een macrolens. Alleen hebben portretlenzen vaak een nog iets grotere lensopening en is vaak het diafragma speciaal afgerond voor een mooiere bokeh, maar dat laatste zie je ook bij de betere macro-objectieven.
                      Je opmerking dat de vrouwen in de familie dat niet prettig vinden, raakt kant noch wal. Je een kunt namelijk een portretlens evengoed inzetten bij mannen, transgenders, kinderen van om het even welk geslacht, bejaarden enz. Bij modellen die zich storen aan hun eigen poriën, kun je met fotoshop nog aardig wat "goedmaken".
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: beste portretlens vr fullframe

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        @ philitalia

                        De resolutie van een goed portretobjectief is normaal gesproken ongeveer hetzelfde als die van een macrolens. Alleen hebben portretlenzen vaak een nog iets grotere lensopening en is vaak het diafragma speciaal afgerond voor een mooiere bokeh, maar dat laatste zie je ook bij de betere macro-objectieven.
                        Je opmerking dat de vrouwen in de familie dat niet prettig vinden, raakt kant noch wal. Je een kunt namelijk een portretlens evengoed inzetten bij mannen, transgenders, kinderen van om het even welk geslacht, bejaarden enz. Bij modellen die zich storen aan hun eigen poriën, kun je met fotoshop nog aardig wat "goedmaken".
                        Klopt als een bus. Koop liever een scherpe lens, daarmee kan je veel kanten uit. Oneffenheden kan je gemakkelijk in Photoshop of Lightroom wegwerken, en je kan altijd voor een soft focus filter gaan als je dan toch liever een zweem wil zonder achteraf digitaal bij te werken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: beste portretlens vr fullframe

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          @ philitalia
                          Je opmerking dat de vrouwen in de familie dat niet prettig vinden, raakt kant noch wal. Je een kunt namelijk een portretlens evengoed inzetten bij mannen, transgenders, kinderen van om het even welk geslacht, bejaarden enz. Bij modellen die zich storen aan hun eigen poriën, kun je met fotoshop nog aardig wat "goedmaken".
                          Natuurlijk kun je dat bij mannen, transgenders, ... ook gebruiken. Ik ben geen debiel. Ik heb gesproken over de "vrouwen in de familie" als voorbeeld uit mijn eigen leefwereld. Ik dacht dat dat duidelijk was, dus als er iets kant noch wal raakt is het jouw antwoord hierop... en met Photoshop kun je veel corrigeren - maar daar ging het hier niet om.

                          @kve Heb je hier al gekeken ?
                          Last edited by philitalia; 19 oktober 2017, 16:23.
                          Mvg Philip

                          Comment


                          • #14
                            Re: beste portretlens vr fullframe

                            Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
                            Natuurlijk kun je dat bij mannen, transgenders, ... ook gebruiken. Ik ben geen debiel. Ik heb gesproken over de "vrouwen in de familie" als voorbeeld uit mijn eigen leefwereld. Ik dacht dat dat duidelijk was, dus als er iets kant noch wal raakt is het jouw antwoord hierop... en met Photoshop kun je veel corrigeren - maar daar ging het hier niet om.

                            @kve Heb je hier al gekeken ?
                            https://www.dxomark.com/Cameras/Niko...-Lenses-tested
                            Het gaat hier niet over fotoshoppen en wat je beweert over de vereiste onscherpte van een objectief om er goede portretfoto's mee te maken is wel degelijk klinkklare onzin. Je wil toch zeker wel gestoken scherpe wimperharen, of niet soms? En hoofdharen? Ik alleszins wel. Het gaat niet om ordinair photoshoppen, wie in Raw werkt met Nikon kan daar bv. microcontrast op 0 zetten, daarmee blijven contrastrijke dingen als wimpers scherp, maar wordt in regel huid die niet àl te pokdalig is, zijdezacht. In deze tijden van hoge resolutie DSLR's willen fotograferen met onscherpe lenzen, tsss...Neem dan inderdaad toch een smartphone, of beter nog een ouderwets gsmmetje.
                            D850

                            Comment


                            • #15
                              Re: beste portretlens vr fullframe

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Bij modellen die zich storen aan hun eigen poriën, kun je met fotoshop nog aardig wat "goedmaken".
                              Of wat dacht je van vooraf een oude panty over de lens spannen. Wel niet de kapotte gedeelte, maar datgene wat nog goed is. Dit trucje heb ik ooit op een cursus gehoord.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X