Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

    T'is misschien een domme vraag... maar als ik nu een onderwerp wil met 2 strobes wil belichten en meten met lichtmeter,
    moet ik dit dan doen met beide aan of is eentje genoeg?
    Als men dan toch de twee wil meten hoe doe ik dan? ik gebruik op elke strobe een trigger.
    Ben hier echt nog een newbie in.

  • #2
    Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

    Naar de camera meten als je wil weten welke camera waarden je nodig hebt voor een "correcte" belichting. Naar de lichtbron meten als je de verhouding tussen de twee lampen wil weten.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

      Veel hangt af van uw lichtopstelling hoe je gaat meten.
      Het is hoe ik het doe.

      Meestal meet je best per flits wat zijn kracht is en neem je dat mee in je denkplaatje over hoe jij de set wil belichten. Echter bij gemengd licht (meerdere lichtbronnen die samen mee belichten op het onderwerp) meet je best samen.

      Voorbeelden zijn:
      - Achtergrond uitlichten met 2 flitsen: Dan meet je best met de dome gericht naar de camera.
      - Hoofdlicht en invullicht: stel je even afzonderlijk in om de balans te bepalen. Echter kan je best even een totaalmeting doen om te zien wat het totaal is dat op je model valt.
      - Licht in tegenlicht opgesteld: afzonderlijk meten.
      - Licht in schaar opgesteld: zeker afzonderlijk meten. Ook voor kickeropstelling, haarlichtjes,...

      Als je dit even wil inoefenen dat volstaat het 2 flitsen te nemen en die eerst naast elkaar te zetten en te meten om te zien hoe dat optelt. Dan ga je de lichtbronnen systematisch steeds verder uit elkaar gaan zetten echter steeds op de zelfde afstand van je model. Meet telkens opnieuw het totaal en je zal zien dat dit niet meer optelt als 1 + 1. Die oefening is goud waard om goed inzicht te krijgen hoe lichtbronnen mathematisch optellen. Zet de gemeten waarden met een kleine schets van de opstelling telkens even op papier.
      Herhaal de oefening met de 2 flitsen op gelijke kracht, maar doe de oefening ook met de flitsen op verschillende kracht.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Ken Pimontel Bekijk bericht
        Naar de camera meten als je wil weten welke camera waarden je nodig hebt voor een "correcte" belichting. Naar de lichtbron meten als je de verhouding tussen de twee lampen wil weten.
        @Ken dank u wel voor tip.
        @buurmanBert ik deze oefening zekers uitproberen ook bedankt voor de duidelijke uitleg.

        Toch heb ik nog een vraagje...stel ik 2 lichtbronnen opgesteld voor mijn model of onderwerp hoe kan ik die beide flitser gelijkmatig laten afgaan om met mijn lichtmeter het licht te meten?
        ik weet ik kan dit via een kabel van lichtmeter naar strobe maar hoe werkt dat dan voor de andere aan te spreken ? of drukken jullie gelijk op de verzender en lichtmeter om zo het licht te meten?
        Last edited by Guest53; 15 oktober 2017, 17:08.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

          Dat is afhankelijk van de lichtmeter:
          Bij SEKONIC staat daar een toets op die de meter gedurende 30 seconden activeert in afwachting dat een flits gemeten wordt.
          Sommige meters zijn ook voorzien van een (compatibele) trigger om de ontvangers van de flash aan te sturen. Indien niet de lichtmeter te activeren en dan op de knop van de afstandsbediening (trigger) van de lamp te drukken.
          Wanneer je één lamp met een trigger hebt en de andere in slave modus zet dan flitsen ze tegelijkertijd als je op het knopje duwt.
          Indien je elke lamp afzonderlijk wil meten dien je wel de ontvanger van de trigger van de ene lamp naar de andere te verzetten.
          mvg
          Patric

          Comment


          • #6
            Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

            Ik werk met een commander op mijn camera van waaruit ik de kracht van de groepen van flitsen individueel kan instellen.
            Om te meten druk ik op de meetknop van mijn lichtmeter en die wacht dan tot de flitsen afgaan. Dan druk ik op de testknop van de commander en alle flitsen gaan dan af.

            Strikt genomen kan ik elke groep in en uitschakelen op de commander en elke groep apart meten.
            Maar in de praktijk volstaat het te richten naar 1 flits en door met je hand de dome af te schermen voor de ander flitsen. Dat gaat even goed.

            Als oefening heb ik je gezegd om eens 2 flitsen net naast elkaar te zetten. In dat geval kan je ze op die manier niet apart meten en moet je wel 1 kop uitschakelen en dan verwisselen.
            Echter is dit een oefening zodat je zal zien dat het licht verdubbelt met die opstelling (wat niet zo is bij andere opstellingen). Die opstelling zal je verder niet snel gebruiken.

            Een uitzondering zou de highkey beautysetup kunnen zijn waarbij je werkt met 1 butterfly en 2 softboxen opzij en eventueel nog een softbox onderin. Kan ook met 2 softboxen (1 onder en 1 boven).
            In die situatie is afzonderlijk meten niet echt aan de orde omdat je ze toch allemaal op de zelfde kracht zal zetten. Dus kan je evengoed je totaalmeting doen dan.


            Werken met slave opstellingen zijn niet zo meer van deze tijd. Best is per flitskop een radio trigger te hebben.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

              Aks je opstelling klaarstaan en beide flashen werken,
              Zet je camera op zelfontspanner ( 10 sec ), druk af en ga klaar staan om het licht te meten.
              Of gebruik een afstandsbediening voor je camera, sommige cameras werken zelfs via een smartphone.

              --
              map.
              T.T.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Ken Pimontel Bekijk bericht
                Naar de camera meten als je wil weten welke camera waarden je nodig hebt voor een "correcte" belichting. Naar de lichtbron meten als je de verhouding tussen de twee lampen wil weten.
                Is niet altijd juist.
                Dit is een regel die komt uit de abient light era.

                Bij flitslicht gebruikt men dit enkel bij complexe lichtopstellingen.
                bij flitslicht werkt dit bvb niet bij Short-Lighting of Split-lighting want dan krijg je overbelichting op het verlichte gedeelte van het gezicht

                Bij Broad-Lichting werkt dit wel maar je gaat soms =1/3 tot 1/5 stop meer hebben dan je Key (combinatie Key en fill) waardoor je bij zulke meting eigenlijk een onderbelicht beeld krijgt.

                In de meeste gevallen:
                Meet naar de flitsers (met ingetrokken dome) om de kracht van je licht te meten.
                De kracht van je Key bepaald de camera-instelling.

                Als laatste meet je met dome naar de camera om een idee van de globale belichting te kennen. dit geeft je een idee van wat je richting camera kan verwachten maar hierbij moet je rekening houden met welke soort lichtpatroon je gebruikt en wat de beoogde output is (schaduwrijk of niet).
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

                  Er wordt hier zoveel over techniek gesproken, dat ik denk dat de TS niet meer kan volgen, en ik ben ook niet volledig mee ;-)



                  --
                  map.
                  T.T.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                    Aks je opstelling klaarstaan en beide flashen werken,
                    Zet je camera op zelfontspanner ( 10 sec ), druk af en ga klaar staan om het licht te meten.
                    Of gebruik een afstandsbediening voor je camera, sommige cameras werken zelfs via een smartphone.

                    --
                    map.
                    T.T.
                    Tis zo simpel bedankt...zo kan ik een selfie trekken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                      Er wordt hier zoveel over techniek gesproken, dat ik denk dat de TS niet meer kan volgen, en ik ben ook niet volledig mee ;-)



                      --
                      map.
                      T.T.
                      daar hebben we een oplossing voor http://forum.belgiumdigital.com/f19/...-a-551704.html
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe meet ik het licht met een lichtmeter ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht

                        Ja, ik zou er eens tijd voor vrij moeten maken.

                        Comment

                        Working...
                        X