Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maken van een fotoboek... estethisch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Maken van een fotoboek... estethisch

    Hallo,

    ik weet niet of mijn vraag in deze topic hoort, maar goed...

    Ik ben bezig met een fotoboek en dit is de eerste keer dat ik dit doe. Ik merk dat mijn foto's niet passen en dan heb ik de keuze om op elke pagina boven en onder een zwarte balk te maken of ik kan mijn foto's uitrekken en dat ze wel heel de pagina vullen, maar dan wordt er aan de zijkant een stukje afgesneden.

    Nu de estethische vraag.... Wat is mooier? Wat doen jullie? Met balkjes zodat heel de foto erop staat? Of toch wat croppen?

    Nu snap ik dat mensen denken .. Probeer het en je weet het, maar ik vind 50 euro wel wat duur om het even te testen
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: Maken van een fotoboek... estethisch

    Wat je ook zou kunnen doen is de foto's niet aflopend plaatsen. Dat wil zeggen dat je rondom de achtergrond kleur gaat zien als een soort van kader. In dat geval heb je de gehele foto. Een andere oplossing zou inderdaad croppen kunnen zijn. Zelf crop ik meestal als ik een fotoboek maak omdat ik aflopend meestal wel het mooist vind.

    Als je het niet zeker weet zou je op je eigen printer toch een paar pagina's met verschillende mogelijkheden kunnen printen als een probeersel? Hoeft ook niet op 100% of in een fantastische kwaliteit. Gewoon 4 of 5 pagina en dan uitsnijden zoals het fotoboek zou worden. Laat het een paar dagen liggen en bekijk het een paar keer voordat je een beslissing neemt.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Maken van een fotoboek... estethisch

      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
      Wat je ook zou kunnen doen is de foto's niet aflopend plaatsen. Dat wil zeggen dat je rondom de achtergrond kleur gaat zien als een soort van kader. In dat geval heb je de gehele foto. Een andere oplossing zou inderdaad croppen kunnen zijn. Zelf crop ik meestal als ik een fotoboek maak omdat ik aflopend meestal wel het mooist vind.

      Als je het niet zeker weet zou je op je eigen printer toch een paar pagina's met verschillende mogelijkheden kunnen printen als een probeersel? Hoeft ook niet op 100% of in een fantastische kwaliteit. Gewoon 4 of 5 pagina en dan uitsnijden zoals het fotoboek zou worden. Laat het een paar dagen liggen en bekijk het een paar keer voordat je een beslissing neemt.

      Dat is een goede tip. Ik wil de foto's het liefst zo groot mogelijk hebben, dus misschien wat croppen is inderdaad met mooist.
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #4
        Re: Maken van een fotoboek... estethisch

        Mijn idee is dat de uitsnede/kader onderdeel zijn van de compositie. Daar aan sleutelen lijkt mij geen optie want dan heb je niet het beeld zoals ik het voor ogen had tijdens het maken en afwerken van het beeld.
        Ik zou dan ook opteren om er randen bij te nemen als de aspectratio van het medium niet overeenstemt met die van mijn foto.

        Comment


        • #5
          Re: Maken van een fotoboek... estethisch

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Mijn idee is dat de uitsnede/kader onderdeel zijn van de compositie. Daar aan sleutelen lijkt mij geen optie want dan heb je niet het beeld zoals ik het voor ogen had tijdens het maken en afwerken van het beeld.
          Ik zou dan ook opteren om er randen bij te nemen als de aspectratio van het medium niet overeenstemt met die van mijn foto.
          Snap ik, maar het is vooral studiowerk en het enige wat ik dan wegcrop is een stuk achtergronddoek. Aan de andere kant vind ik zwarte randen eromheen vaak wel wat sjieker staan. Moeilijk om te beslissen
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Re: Maken van een fotoboek... estethisch

            Ja ik kan je redenering volgen. Is idd een twijfelgeval in die omstandigheden.

            Comment


            • #7
              Re: Maken van een fotoboek... estethisch

              Met aflopend verlies je altijd aan beide zijden wat, de print is altijd met wat speling omdat je niet exact de snijlijn kan vastleggen tov het papier. Bij CeWe bv is de marge die de software neemt aan de ruimte kant, daar plaats ik soms zelf de foto i.p.v. de software paginavullend te laten gaan, indien ik vind dat er teveel afvalt. Hou wel altijd wat marge anders riskeer je een wit boordje aan de rand.


              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

              Comment

              Working...
              X