Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opel Signum koppeling vervangen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opel Signum koppeling vervangen

    M'n ouwe Signum( op zijn 9de jaar en amper 70.000 km) zijn koppeling loopt op haar laatste benen , als ik de koppeling indruk en als ik deze los , hoor ik geratel en ook soms trillingen op het koppelingspedaal.
    Kan ik daar nog lang mee verder rijden of is er dringende vervanging nodig?

  • #2
    Re: Opel Signum koppeling vervangen

    Als je lid bent van VAB of TW kan je er mee blijven rijden tot je geen meter meer vooruit geraakt. Je auto gaat dan per takelwagen naar de garage, en je krijgt een vervangwagen voor maximum 5 dagen.
    70.000km met een koppeling, zegt dat iets over Opel of over de chauffeur ?

    Comment


    • #3
      Re: Opel Signum koppeling vervangen

      Druklager is defect, daarvoor moet er bij de meeste auto's heel wat worden gedemonteerd om er bij te geraken.
      Zo'n lager is gewoonlijk niet zo duur, het zijn vooral de werkuren die doortellen.
      Als de boel dan toch open ligt wordt meestal de koppelingsplaat mee vervangen, ook al is die nog niet versleten.

      Bij een Saab 99 kon je daar langs de voorkant bij (motorkap, radiator en koplampsteun demonteren, ik heb zelf ooit de koppeling van zo'n Saab 99 vervangen, daarom weet ik dat) zonder dat de motor er uit moest, bij heel wat andere auto's met voorwielaandrijving zal de motor er waarschijnlijk wel uit moeten.
      Bij een wagen met aandrijving op de achterwielen kan de versnellingsbak meestal van de motor worden gehaald, maar dat is dan aan de onderkant van de auto te doen.

      Slijtage van een koppelingsdruklager komt door de koppeling veel te gebruiken, hoe meer filekilometers, hoe sneller zo'n lager verslijt.
      Dat heeft weinig te maken met de rijstijl, tenzij je aan de lichten (op een helling) de auto op zijn plaats blijft houden door de koppeling lichtjes te laten slippen, want dat is natuurlijk ook heel slecht voor de koppeling + het druklager (en dat zie ik heel dikwijls gebeuren...).
      Last edited by Black B@ndit; 14 oktober 2017, 15:08.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Opel Signum koppeling vervangen

        Hoeveel mensen rijden er niet met hun voet lichtjes op het koppelingspedaal??Er bestaat ook zoiets als een voetsteun links.Waarom hebben ze dat in godsnaam uitgevonden ???
        Hoeveel mensen laten hun rechter hand niet rusten op de versnellingspook ??
        Geeft allemaal slijtage.
        Wat je kunt proberen is:handrem opgetrokken (als hij het nog doet),en proberen te vertrekken in eerste.Als hij hoog in de toeren gaat,en niet vooruit gaat dan is je koppeling dringend aan vervanging toe.Als hij blokkeert dan is ze waarschijnlijk nog OK.
        Je kunt ook hebben dat bij een versnellen je motor in toeren klimt,en je niet versneld zoals je verwacht.De koppeling slipt dan.
        De slag op een koppelingspedaal kan ook bij geregeld worden.
        Maar zoals Black B@ndit al zei,is je druklager waarschijnlijk naar de vaantjes.Versleten koppeling slipt,maar ratelen is meer iets van een lager.

        Comment


        • #5
          Re: Opel Signum koppeling vervangen

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Druklager is defect, daarvoor moet er bij de meeste auto's heel wat worden gedemonteerd om er bij te geraken.
          Zo'n lager is gewoonlijk niet zo duur, het zijn vooral de werkuren die doortellen.
          Als de boel dan toch open ligt wordt meestal de koppelingsplaat mee vervangen, ook al is die nog niet versleten.

          Bij een Saab 99 kon je daar langs de voorkant bij (motorkap, radiator en koplampsteun demonteren, ik heb zelf ooit de koppeling van zo'n Saab 99 vervangen, daarom weet ik dat) zonder dat de motor er uit moest, bij heel wat andere auto's met voorwielaandrijving zal de motor er waarschijnlijk wel uit moeten.
          Bij een wagen met aandrijving op de achterwielen kan de versnellingsbak meestal van de motor worden gehaald, maar dat is dan aan de onderkant van de auto te doen.

          Slijtage van een koppelingsdruklager komt door de koppeling veel te gebruiken, hoe meer filekilometers, hoe sneller zo'n lager verslijt.
          Dat heeft weinig te maken met de rijstijl, tenzij je aan de lichten (op een helling) de auto op zijn plaats blijft houden door de koppeling lichtjes te laten slippen, want dat is natuurlijk ook heel slecht voor de koppeling + het druklager (en dat zie ik heel dikwijls gebeuren...).
          Aan de lichten hoeft het daarom niet hellend te zijn hoor. Ik zie er quasi dagelijks die aan de lichten of in een file of.... altijd hééééééél traagjes blijven rijden.
          Ik heb al duizenden keren tegen mijn wederhelft gezegd "Kijk hier voor ons, weer zo'n koppelingrijd(st)er".
          Wellicht is dit heel moeilijk af te leren eens je het jaren doet !?

          @ notex : ik rij nu al tientallen jaren met Opel en heb nog nooit iets voorgehad aan één van mijn auto's .
          Heeft natuurlijk ook te maken met hoelang je met een wagen rijdt.
          Mijn Vectra was de oudste waar ik ooit mee reed, en die was 8 jaar (125.000 km) toen ik hem verving, en daar was nog altijd niks mis mee.

          Comment


          • #6
            Re: Opel Signum koppeling vervangen

            Het verschil tussen een goede en slechte auto merk je pas na 150 tkm en na 10 jaar....

            Druklager defect op 70 k is niet normaal. Ofwel heb je je rijstijl verandert, of slechtte auto.

            Comment


            • #7
              Re: Opel Signum koppeling vervangen

              Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
              M'n ouwe Signum( op zijn 9de jaar en amper 70.000 km) zijn koppeling loopt op haar laatste benen , als ik de koppeling indruk en als ik deze los , hoor ik geratel en ook soms trillingen op het koppelingspedaal.
              Kan ik daar nog lang mee verder rijden of is er dringende vervanging nodig?
              Inderdaad het druklager, niet mee blijven rijden, anders gaat de diafragmaveer stuk en moet je ook de drukgroep vervangen.

              Comment


              • #8
                Re: Opel Signum koppeling vervangen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

                Druklager defect op 70 k is niet normaal. Ofwel heb je je rijstijl verandert, of slechtte auto.
                Tegenwoordig sta je bijna altijd wel aan te schuiven in een file als je ergens naartoe moet.
                Dat zorgt ervoor dat de koppeling en alle onderdelen die daar bij horen veel sneller slijten dan vroeger.
                Die onderdelen zijn daarom niet slechter dan vroeger, ze worden wel veel zwaarder belast op de huidige Belgische wegen (dat merk je zelf aan je linkerbeen terwijl je met een handgeschakelde auto over een langere afstand moet filerijden)...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Opel Signum koppeling vervangen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Het verschil tussen een goede en slechte auto merk je pas na 150 tkm en na 10 jaar....

                  Druklager defect op 70 k is niet normaal. Ofwel heb je je rijstijl verandert, of slechtte auto.
                  Een defect druklager wil toch niet zeggen dat je een slechte wagen hebt. Ik heb een kennis die met een Volvo reed waarvan de distributieketting brak binnen de week en van Volvo kan je toch niet echt zeggen dat die slechte wagens maken. Bij de beste merken kan al eens een slecht of minder goed onderdeel tussen sluipen. En moest TS ook bij zijn vorige wagens problemen hebben gehad met de koppeling, dan is het bijna zeker zijn rijstijl. Of van een andere chauffeur die ook al eens met de wagen rijdt. Op de vraag van TS is volgens mij maar één goed antwoord, namelijk ga naar de garage. Daar zijn het beste in staat de juiste diagnose te stellen.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opel Signum koppeling vervangen

                    Ligt het aan mijn rijstijl ; ligt het aan de auto ? wie zal het zeggen ?
                    een kapotte koppeling heb ik in heel m'n leven voorheen slechts éénmaal meegemaakt ; met een IVECO turbo Daily (4 t ) die trok elke dag 2 tot 4 ton aanhangwagen en had dan 250.000 km afgemaald EN die hadden toen dertijd een bedenkelijke naam

                    Laten herstellen lijkt mij best , voor schroot is ie nog veel te goed !

                    Bedankt allemaal om jullie mening te laten weten
                    Grts
                    Maurits

                    Comment


                    • #11
                      Opel Signum koppeling vervangen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Aan de lichten hoeft het daarom niet hellend te zijn hoor. Ik zie er quasi dagelijks die aan de lichten of in een file of.... altijd hééééééél traagjes blijven rijden.
                      Ik heb al duizenden keren tegen mijn wederhelft gezegd "Kijk hier voor ons, weer zo'n koppelingrijd(st)er".
                      Dat kan, maar het kan ook een automaat zijn.

                      Hill assist en Auto-hold is dan een nuttige optie voor wie moeilijkheden heeft om te vertrekken op bergop (vooral manuele bak dan).
                      Last edited by VerSeg; 15 oktober 2017, 01:05.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opel Signum koppeling vervangen

                        Ik doe dat ook aan de lichten (wel automaat); tenminste als ik al van ver zie dat het rood is (en dus niemand hinder - die achter mij zien ook het rode licht) - ik denk vertrekken van uit volledige stilstand toch meer zal verbruiken, dan wanneer je nog aan het bollen bent.
                        Ik vind het redelijk zot om tot 20 meter voor het rode licht 70 km/u te blijven rijden en dan te remmen.
                        Niet?
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opel Signum koppeling vervangen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Ik doe dat ook aan de lichten (wel automaat); tenminste als ik al van ver zie dat het rood is (en dus niemand hinder - die achter mij zien ook het rode licht) - ik denk vertrekken van uit volledige stilstand toch meer zal verbruiken, dan wanneer je nog aan het bollen bent.
                          Ik vind het redelijk zot om tot 20 meter voor het rode licht 70 km/u te blijven rijden en dan te remmen.
                          Niet?
                          In jouw geval gaat het over het naderen van de lichten en niet het aan de lichten staan en hierboven was geen sprake van het naderen van de lichten. Dat is een heel groot verschil.
                          Bovendien haal je er de handgeschakelde en automaten er zo uit aan de lichten, gewoon de remlichten in de gaten houden is al voldoende.
                          Een automaat die lichtjes vooruit bolt kan je enkel stoppen door te remmen en dat zie als je achter die wagen staat (als je kijkt ten minste).
                          Bij een handgeschakelde duw je het koppelingspedaal in en de auto zal vanzelf stilstaan zonder te remmen.

                          En met vooruit bollen bedoel ik niet echt rijden hé, maar wel zo dat je auto lichtjes ziet vooruit gaan (en soms ook nu en dan een beetje achteruit als het heel licht hellend is).
                          Het heeft dus niks te maken met hoe je rijdt als je in de verte rode lichten ziet.

                          Iedereen die een beetje kan autorijden rijdt geen 70 km/u tot 20 meter voor de lichten, want dan kan je gewoon niet meer tijdig stoppen, want daarvoor heb je bij 70 km/u op een droog wegdek reeds 25 meter nodig . (70:10 = 7 x 7 = 49:2 = 25 meter)
                          Last edited by Guest17; 15 oktober 2017, 09:27.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opel Signum koppeling vervangen

                            Voor de narcisten:
                            Het kan ook een automaat zijn met defecte stoplichten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opel Signum koppeling vervangen

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Inderdaad het druklager, niet mee blijven rijden, anders gaat de diafragmaveer stuk en moet je ook de drukgroep vervangen.

                              http://www.lageautokosten.nl/auto-pr...-een-drukgroep
                              Juist. Maar ik denk dat, eenmaal de boel open, iedere garage de drukgroep, de plaat en het lager zal vervangen.
                              Waar ik wel van huiver is "mijn oude Signum, op zijn 9e jaar en 70.000 km". Ik weet het wel : het ene dagtraject is het andere niet en de ene chauffeur is ook de andere niet en ik zal wsl weer in mijn knollenland belanden maar dit is veel te vroeg voor een koppeling.
                              Het blijft merkwaardig hoe merken (en mensen) met slijtage omgaan. Met welk gemak mankementen worden "geslikt". Mijn A3 draait 15 probleemloze jaren en rijdt als nieuw, 260.000 km, mijn W124 is 27 jaar, 250.000 km met dezelfde koppeling, mijn Patrol dateert van 1999 en heeft er nu 170.000 met dezelfde koppeling, onze Golf 2 kreeg een nieuwe koppeling op 200.000, de GTi kreeg er een op 180.000, mijn oude W123 kreeg pas een nieuwe koppeling na na 20 jaar en.... 450.000 km.
                              En ja, ik heb gisteren een nieuwe waterpomp besteld voor onze 27 jarige Benz, de eerste. De W123 deed het met de originele pomp.

                              En weten jullie wat ik met die "stokoude" Patrol ga doen komende zomer ? 3 Maanden IJsland binnenland, no pussyfooting zoals op de avenue "m'as tu vu".

                              Maar vertrouw op de mening van Geert : dit is het druklager, binnen de kortste keren draait dit in gort en dan sta je er. Slepen is dan de enige optie die overblijft. De kostprijs van de stukken zal ondergeschikt zijn aan de werkuren.

                              Comment

                              Working...
                              X