Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje van een beginner, waarschijnlijk is deze vraag al vele malen gepasseerd.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje van een beginner, waarschijnlijk is deze vraag al vele malen gepasseerd.

    Hallo,
    Ik ben gefascineerd door fotografie en zou er ook graag mee beginnen. Ik heb al een eerste ervaring gehad met spiegelreflexcamera, heb een tijdje een Sony A200 gehad. Nu na een lange tijd inlezen zou ik er graag aan beginnen en een fotografie cursus gaan volgen. Maar daar moet ik dus een fototoestel voor kopen. Mijn interesses gaan uit naar Street, portret, HDR, kinder, Vakatie en familie fotografie, Maar vooral Newborn fotografie. Mijn grote droom is om ooit zo iets te doen: http://www.earlybirdsfotografie.nl/ (misschien komt dit omdat ik geen fatsoenlijke foto’s heb van de eerste weken van mijn premature dochter.)
    En hier komt mijn vraag naar jullie toe, graag zou ik koop tips hebben.
    Ik had gedacht aan,
    Olympus om-d e-m5 Mark II en een M.zuiko digital ED 12-40mm F2.8 PRO lens.
    Ik zou er later misschien ook nog een 25mm F1.8 prime bij kopen.
    één van de voordelen voor mij: is compact voor als de vrouw hem wil gebruiken en om mee te nemen op vakantie.
    OF
    Nikon D7100 en een Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS lens
    Daar ook later een nikkor 50mm F1.8 prime.
    Het voordeel hier vind ik dat er precies meer Lensen te vinden zijn en dat die goedkoper zijn.
    OF
    Dezelfde set als hierboven maar dan met een Nikon D5300 body.
    Voordeel hier is de prijs.

    Welke tips kunnen jullie mij geven? Alles is welkom ze het hoeft ook niet bij deze twee merken te blijven.

    Ik dank jullie al bij voorbaat groetjes
    Bart

  • #2
    Re: vraagje van een beginner, waarschijnlijk is deze vraag al vele malen gepasseerd.

    Ik zou voor de opleiding gewoon voor de body gaan met een kitlens inbegrepen. Die krijg je er voor een klein extra t.o.v. prijs van body alleen bij. De opleiding gaat veel bijdragen aan de keuze van de lens die je erna gaat bij willen (Je noemt wel enorm veel verschillende soorten fotografie). Als het een Nikon wordt: de 18-105mm is een goeie allround kitlens vind ik, en gebruik ik ook wel nog wanneer ik licht op stap wil, maar toch voldoende bereik hebben.

    De D5xxx reeks is zeer compact, de D7xxx reeks is iets steviger, maar voordeel is meer instellingen op de body, waardoor je minder in het menu moet duiken. Indien je niet van plan bent erna toch naar een andere body over te gaan, zou ik naar die D7xxx reeks gaan.

    Comment


    • #3
      Re: vraagje van een beginner, waarschijnlijk is deze vraag al vele malen gepasseerd.

      Je kan inderdaad best voor een Nikon of Canon gaan want van die andere merken zijn de lenzen erg duur en is er ook bijna niets 2de hands te vinden. Je zal zien eens je ermee vertrouwd bent dat er dikwijls interessante dingen te koop zijn 2de hands. De regel is dat je toch wel een keer of drie van toestel zal wisselen eer je je draai gevonden hebt en daarmee is er veel te vinden op de 2de hands markt.
      Je kan ook de D750 overwegen met een 24-70 2.8 en dan ben je voor jaren op je gemak, je zal dan wel wat les moeten volgen om het tenvolle leren te benutten, maar het zal zeker de moeite lonen.

      De D5xxx reeks is echt niet aan mij besteed en als je iedere keer als je je instellingen wilt veranderen moet beginnen zoeken in de menu verlies je tijd en geloofwaardigheid bij de mensen waarvoor je foto's neemt. Hoe hoger de types hoe gebruiksvriendelijker ze zijn en hoe vlotter je kan werken.
      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

      Comment

      Working...
      X