Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijke keuze

    Hallo.
    Ik zit hier met een moeilijke keuze tussen de Nikkor 500mm F 4.0 Ai-S P IF-ED en de Sigma 150-600mm sport.
    Welke raden jullie mij aan, de Nikkor 500mm F 4.0 Ai-S P IF-ED, heb ik zien staan voor 1400€ vandaar mijn verleiding.De sigma 150-600mm sport is natuurlijke een nieuwere lens.
    Alle tips en raad zijn welkom.
    Is meer voor vogel en andere dieren te fotograferen.

    Grts S.

  • #2
    Re: Moeilijke keuze

    Zal de sigma nemen, flexibeler in te zetten. Als je bij voorbaat al weet dat je de < 500mm niet gaat gebruiken dan kan je de N 500mm overwegen.

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijke keuze

      S zou je aub de volgende keer een gewoon lettertype kunnen nemen.

      Ik neem aan dat de 500mm een manuele lens is: Ai-S, volgens mij zijn ze ook niet geschikt voor iedere body.
      Some history of Nikon's lens generations and information about the difference between non-AI, AI, AI-S, AF and AF-S lenses.


      Besef ook dat de 500mm een hele zware lens is, je hebt geen stabilisatie en je moet er dan ook een heel stevige statief bijkopen om het op te doen rusten. Zelfs met stabilisatie is het geen garantie tot scherpe beelden. Ik heb ooit de Canon 500mm F4 IS/VR getest
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijke keuze

        Je wil vooral de lens gebruiken voor voor vogels en dieren in de natuur en dan is iedere mm brandpunt op het einde wel belangrijk, alhoewel. Indien een vogel op 70 m zit is het verschil tussen 500 en 600 verwaarloosbaar en stel je vast dat je te ver af zit.
        Maw, teles zijn altijd veel te kort in afstand en dan is het steeds weer de fotograaf die de best optimale plaats moet op zoeken.
        Het voordeel van de prime (Nikon 500mm) is dat ze aan f4 begint.
        Ze is helaas niet gestabiliseerd (wat toch een paar stops in houdt, tenzij de lens op een statief wordt gebruikt, zal ook wel, en dan is de stabilisatie eerder een negatief punt).
        Ik vermoed dat je over de Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports Nikon spreekt.
        Op dPreview kan je daar een mooie uitleg over krijgen. Ze is automatisch en snel. natuurlijk kan je die manueel gebruiken, maar een vogel die in focus hebt en vliegt heeft iets meer aan de automatische focus, als dit dan al lukt om de vogel te volgen.
        Volledig uitgezoomd is het een 600mm lang en ook dat is niet verwaarloosbaar. Die 500mm natuurlijk ook niet. Ik weet niet juist over welke lens je het hebt, maar indien het die lens is die door Nikkon in 1988 op de markt heeft gebracht, dan gaat het om een ouder concept. Is dit dan een slechte lens ? Neen, maar als ik dan moet kiezen tussen beiden dan weet ik best wel.
        Sigma gebruikt nieuwere technologie, laat zoemen toe en heeft daarbij dan nog een stabilisatie die de lens wel bruikbaar houdt indien je niet met statief werkt.
        Beide lenzen wegen ongeveer 3kg wat niet te onderschatten valt.
        Manueel scherp stellen op maximale brandpunt (600mm voor Sigma) en de vast 500mm van Nikon is ook niet echt een sinecure en hangt vooral af hoe soepel alles draait en welke spoed die hebben. Daar kan ik helaas geen info over geven.
        Wel vind ik een 80-400mm Nikon een betere keuze dan de prime 500mm omdat deze ook automatische scherpstelling toe laat en ook nog zoom toe laat. Met een extender van 1,4 kan je dan ook nog lagere brandpunt halen. Maar dit is off topic info
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijke keuze

          Andere lettertype, is niet leesbaar mss?😂

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijke keuze

            Bedankt voor je uitleg. Ik heb de nikon D7100 en de D90 en op bijden staat een af-focus op.
            Een prime lens is toch meestal scherper?
            Grts S.

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijke keuze

              Meestal, misschien, maar dan moet je wel nog het beeld scherp krijgen op de sensor. Dat laatste is de focusering en heeft niet echt iets te maken met de scherpte van de lens. Ik zeg NIET dat dit geen impact heeft. Een onscherpe lens kan je nooit een scherp beeld leveren op een sensor. Maar beide lenzen bezorgen je een scherp beeld indien je de sensor op de juiste afstand tot de lens krijgt (scherpstelling, focusering). Indien manueel, moet je dat doen via het kijken door de zoeker en het draaien aan de lens. Iedere minste draaibeweging heeft impact op die afstand. Het probleem met de zoeker is dan dat het beeld dat je ziet te klein is om 100% zekerheid te hebben op die instelling. Met lifeview kan je dat dan weer beter.
              Of deze Nikkor nu scherper is dan de Sigma laat ik in het midden. Kan je enkel weten indien je beiden onder dezelfde omstandigheden met dezelfde instellingen kan testen en ik ken er weinig die de Nikkor hebben, laat staan beiden.
              Shoot heeft een klein artikel gewijd aan de Sigma: http://www.shoot.be/art/164352/getes...os-hsm-sports/
              Al bij al is er niet echt sprake alsdat deze lens geen scherpe beelden zou geven. Natuurlijk moet je iedere lens in de meest optimale afstelling gebruiken wil je de hoogste kwaliteit bereiken.
              Over de Nikkor vind ik minder info, maar die kan je ook wel opzoeken indien je even hoehelt naar 'Nikkor 500mm F 4.0 Ai-S P IF-ED review'
              Slecht is deze lens ook wel niet, dit heb ik trouwens nog nergens geschreven.
              Maar indien ik moet kiezen dan zou ik beide lenzen toch wel eens in de hand en vooral op het toestel willen hebben. Ook het gevoel dat je hebt bij gebruik is heel belangrijk en ook het gebruikersgemak.
              Bij vogel- en dier-fotografie heb je niet altijd tijd zat en dan komt een snelle en gemakkelijke bediening wel zijn strepen op eisen.
              Ik heb ooit de Tamron 150-600mm getest en was heel tevreden over de kwaliteit van de beelden (scherpte, kleur, ...) De Sigma is een antwoord op die lens en gaat een stapje verder in kwaliteit.
              Daarop heeft Tamron het concept even herzien en bracht ze een nieuwere versie uit. Ook te vinden in SHoot: http://www.shoot.be/art/165105/beste...-di-vc-usd-g2/
              Dit zegt voldoende over Nikon, Sigma en Tamron. Allen leveren goede lenzen.
              Last edited by Wim.Vanmaele; 13 oktober 2017, 08:34.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijke keuze

                Is de Nikon 200-500 F5,6 misschien een idee?
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijke keuze

                  Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                  Bedankt voor je uitleg. Ik heb de nikon D7100 en de D90 en op bijden staat een af-focus op.
                  Een prime lens is toch meestal scherper?
                  Grts S.
                  Opgepast, AiS Nikkors passen wel op iedere Nikon body maar niet alle bodies ondersteunen lichtmeting. De MF daar valt mee te leven.
                  Ik kan me best voorstellen dat zeker bij dit soort lange brandpunten (geen ervaring) TTL lichtmeting bijna onmisbaar is.
                  Informeer je. Ik vrees dat jouw bodies hier geen lichtmeting zullen aanbieden, hopelijk ben ik verkeerd. Beste is om even info te vragen bij FotoCoudenys in Veldegem, vertrouw op het oordeel van Lieven. Dat is tenminste geen dozenschuiver.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijke keuze

                    De Nikkor 500mm F 4.0 Ai-S P IF-ED heeft net als iedere Nikon P lens elektronische contacten en werkt dus met MF op iedere Nikon body, met behoud van lichtmeting enz.
                    Alleen moet MF je ding zijn, het is goed te leren. Een zoomlens met AF is handiger in het gebruik, het voordeel van manuele Nikon lenzen is dat ze met adapter op een enorm aantal toestellen te gebruiken zijn: alle DSLR's van Nikon en Canon, alsmede alle systeemcamera's van Olympus, Panasonic, Fuji, Canon, Sony, Sigma enz.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijke keuze

                      Mijn keuze is gemaakt, zal de Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports zijn, heb eerst nog effe zitten twijfelen over de update Tamron 150-600mm f/5-6.3 VC USD G2.
                      Na wat zoeken, blijkt dat de Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports nog het beste is van scherpte, het gewicht maakt voor mij niet veel uit.

                      Grts S.

                      Comment

                      Working...
                      X