PDA

Volledige versie bekijken : Foto beoordeling en smaak

Johan1956
6 oktober 2017, 10:27
Graag zou ik van de gelegenheid gebruik willen over beoordeling en smaak.
Het komt nogal eens voor dat mensen bij een foto zetten : Niet mijn smaak.
Als dat zondermeer gebeurt is dat een opmerking in de trant van mooi, geweldig, enz. Met dit verschil dat er bij de opmerking "niet mijn smaak" volledig voorbij gegaan wordt aan de kwaliteit van fotograaf en foto.

Ik wil graag een voorbeeld geven dat over letterlijke smaak gaat.
Jarenlang ben ik amateur bierbrouwer geweest en weet dus behoorlijk hoe bier hoort te smaken.
In die tijd was ik ook lid van een bierbrouwgilde. Op de gildeavonden daarvan, werden ook dikwijls proefsessies gehouden.
Dan kwam het weleens voor dat iemand zei : Dat vind ik niet lekker. Die werd dan ogenblikkelijk op zijn vingers getikt, want dat is bij een proeverij niet relevant.
Als voorbeeld :
Imperial India Pale-ale (IPA) . De Engelsen hadden ontdekt dat voor de verre reis van Engeland naar India het bier niet bedierf, als er meer hop werd toegevoegd.
De meesten van ons weten denk ik wel, dat hop het bier bitterder maakt. En bitter is geen allemansvriend !
Dus terug naar zo'n proefavond, zag je iemand weleens bekketrekken. Maar toch kon zijn oordeel : Dit is een IPA , zoals een IPA hoort te zijn, want .......................
Dan ben je dus een goede objectieve proever.

Begrijpen jullie waar ik met deze anekdote naar toe wil ?
Veel belangrijker is om aan te geven wat goed is aan een foto, of wat er wellicht beter kan.
En als het toch je smaak niet is , zet het dan eventueel een bijzinnetje. Dan wordt het anders ervaren. ( natuurlijk ook niet, wanneer dat telkens gebeurt)

En als mijn stijl van schrijven jullie smaak niet is, jammer dan.;) Als de boodschap maar is overgekomen. :D:D
Alvast bedankt voor het lezen.

Wim.Vanmaele
6 oktober 2017, 11:18
Johan,
Het zoveelste topic in de rij.
Er zijn er die helemaal niet gediend zijn met commentaar op eigen werk, maar wel op andermans werk.
Er zijn er die enkel lovende kritieken als goede commentaar ervaren
Er zijn er die steeds weer proberen het gelijke te halen ...
Er zijn er ...
Er zijn er waarvoor het nooit goed is ...
En er zijn er ook nog andere ...
't Ja, kritiek geven is in de huidige tijd blijkbaar heel moeilijk tenzij je zegt wouw, mooi ... Daar moeten we nu eenmaal mee leven. Het geven van commentaar heb ik daarom al lang gestopt. Begin die jaar heb ik geprobeerd dat even in de challenge te doen en dat is me daar heel kwalijk genomen, niet in dank afgenomen. Uiteindelijk werd dan geöpteerd om gewoon alle commentaaar te verbieden (wat voor mij dan ook correct is). Ook titels kunnen niet meer. Daar is een enquete voor geweest en die respekteer ik dan ook.
Nu, dit probleem stelt zich op veel forums hoor. Leren mee te leven.
Ik snap je bekommernis.

Djivan
6 oktober 2017, 13:09
Ik volg je wel 'ergens' Johan, maar ik maakte ooit het volgende mee (wellicht heb ik het hier reeds eens geschreven) op een tentoonstelling van een schilder.
Wij kwamen eerder toevallig op die tentoonstelling terecht, kenden de schilder van naam, maar wisten begot niet hoe die man er uit zag, en er was bijna geen volk.

Wij liepen van schilderij tot schilderij tot wij op een gegeven moment van een bepaald schilderij allebei tegen elkaar zeiden 'Dit is een mooi schilderij'.

De man achter ons corrigeerde ons met de woorden "Je mag nooit zeggen dit is een mooi schilderij, maar wel ik zie dit schilderij graag"... en toen stelde hij zich voor als zijnde de schilder/exposant zelf.
Volgens hem is een bepaald schilderij voor de enen mooi en voor de anderen niet, dus trek ik dit wat door naar de fotografie.
Het is niet omdat X iets mooi kan vinden dat Y en Z dat ook zouden moeten.

Iemand die dus schrijft 'dit is niet mijn ding' kan ik heel goed begrijpen.

Ik neem een voorbeeld in de fotografie. Al die zeeschappen die gefotografeerd worden met LE...
Dat bestaat niet hé, ik heb onlangs weken langs de kust in Bretagne getoerd op zoek naar dergelijk water, en ik heb het nergens gevonden (grapje...:clown:).

Dus als ik of iemand anders schrijft dat die foto's met LE niet mijn/ons ding/smaak zijn, dan kan dit toch !?

zibro
6 oktober 2017, 14:41
Ik ben van mening dat een reactie altijd positief of opbouwend moet zijn.
Daarom hoef je de foto nog niet mooi te vinden.

'Dit is niet mijn smaak', daar ben je als poster niets mee.
Schrijf dan niets, of schrijf erbij waarom het je smaak niet is, en wat jij eventueel anders zou doen, op een positieve manier.

evelynvancky
6 oktober 2017, 15:00
Ik denk dat smaak wel moet kunnen maar inderdaad, als comment ben je er niet veel mee. Ik schrijf ook dikwijls gewoon mooi of heel mooi als ik het ook mooi vind uiteraard en ik schrijf dan niet meer omdat ik niet weet hoe ik het beter zou moeten doen. Ben wel helemaal akkoord met wat Zibro schrijft, dat is mijn smaak en wat Johan schrijft kan ik ook smaken.
Fijn weekend iedereen.

Djivan
6 oktober 2017, 15:38
Ik ben van mening dat een reactie altijd positief of opbouwend moet zijn.
Daarom hoef je de foto nog niet mooi te vinden.

'Dit is niet mijn smaak', daar ben je als poster niets mee.
Schrijf dan niets, of schrijf erbij waarom het je smaak niet is, en wat jij eventueel anders zou doen, op een positieve manier.

Toch wel, dan weet je tenminste waarom X, die schrijft "Dit is niet mijn smaak", op hetzelfde type foto's geen reactie(s) meer schrijft.

Dat is zo'n beetje dezelfde discussie als deze die reeds -tig keren werd gevoerd, of je nu wel dan niet gewoon al dan niet mag schrijven "Dit is een mooie foto".
Voor mij mag en kan dit gerust. En je vindt dergelijke korte reacties ook duizenden keren terug zowel in Beoordeling als in Showcase, zij het niet altijd met de identieke woorden.

En wat ik hier ook reeds geschreven heb, niet iedereen is gezegend met de gave bij zowat elke foto een roman te kunnen schrijven om zijn of haar beoordeling te staven.
De ene doet het met een roman, de andere met een paar woorden.

En hoe meer romans er bij foto's geschreven worden (ik heb niks tegen de mensen die dit kunnen/doen), hoe minder mensen die het kort houden, nog zullen reageren.
Die laatsten denken dan, ik kan het niet zo goed verwoorden, dus schrijf ik maar beter niets.

Maar nogmaals, het heeft geen enkele zin hier over door te bomen, want het kwam reeds tot vervelens toe aan bod in diverse onderdelen.
Het is en blijft blijkbaar een heet hangijzer.

Sieg
6 oktober 2017, 15:40
Bwah kweet nie Johan, wat is er mis met te zeggen dat het je smaak niet is ?
Ik durf ook regelmatig te schrijven dat het m'n ding niet is maar geef er dan meestal wel een uitleg bij.
Eigenlijk kan iemand zeggen dat het z'n ding niet is, dat het z'n smaak niet is, dat de opname hem niet aanspreekt, dat hij hem niet mooi vind ..... eigenlijk is dat allemaal hetzelfde toch.
Maar ik vind dan wel dat er moet bijgeschreven worden waarom dat zo is en wat jezelf anders zou doen of wat er dan wel in de smaak valt.

grts
Sieg

blauwzwart
6 oktober 2017, 17:06
Ik denk dat het juist de bedoeling is dat de kijker zijn persoonlijke mening geeft - ook al gaat die mening misschien niet direct over iets fototechnisch.
Als je enkel mag oordelen over het technische deel (scherpte, witbalans, compo, techniek ...) dan ben je rap uitgepraat en dan krijg je nog minder reacties dan er nu al zijn.

Het is nu eenmaal zoals Djivan zegt - er is geen objectieve meetlat voor kunst/fotografie.
Het is een subjectief gegeven - een persoonlijke ervaring

Dan heb je de veelgehoorde stelling - ik schrijf "niks" want ik vind het gewoon "mooi".
Die stelling volg ik niet - het is volgens mij een flauw excuus om niks te moeten schrijven.
Elke commentaar - ook "mooi" is een tastbaar bewijs dat je ten minste die foto bekeken hebt.

Wat moet een kijker denken die geen reactie krijgt ?
Mijn foto is "mooi" want niemand schrijft iets ? Klopt niet hé.

Wat ik ook dikwijls zie : een topfoto (dus niet van mij ;)) krijgt maar 1 of 2 comments - maar wordt wel veelvuldig bekeken.
Plots op maandag - om 1 of andere reden - staat die te blinken in de HOF
En kijk, plots regent het reacties : "Deze had ik net gemist ..."
Tja, echt ? ... denk ik dan

Ik denk trouwens dat je - in de huidige tijd - waarin reacties "duur" zijn - je elke vorm van reactie moet aanmoedigen.

Ik merkte ook recent op dat ook de goeie fotografen er de stilzwijgende posters op attent maken dat ze ook wel eens iets mogen schrijven.
Ik juich dat toe - lijkt me niet meer dan normaal.
Maar ik blijf positief - Als iedereen een beetje moeite doet dan komt het nog goed met het forum :G

Johan1956
6 oktober 2017, 17:09
Bwah kweet nie Johan, wat is er mis met te zeggen dat het je smaak niet is ?
Ik durf ook regelmatig te schrijven dat het m'n ding niet is maar geef er dan meestal wel een uitleg bij.
Eigenlijk kan iemand zeggen dat het z'n ding niet is, dat het z'n smaak niet is, dat de opname hem niet aanspreekt, dat hij hem niet mooi vind ..... eigenlijk is dat allemaal hetzelfde toch.
Maar ik vind dan wel dat er moet bijgeschreven worden waarom dat zo is en wat jezelf anders zou doen of wat er dan wel in de smaak valt.

grts
Sieg

Prima, Sieg jij weet hoe het hoort. :G Dat laatste zinnetje vind ik zeer belangrijk
Anderzijds, en dan snapt iedereen beter waar ik naar toe wil, heeft het zin om te melden dat zwart/wit, HDR of een "bevroren zee" je smaak niet is ?
Door alleen te melden dat het je smaak niet is maak je de fotograaf niet blij, en veranderen doe je hem of haar ook niet.
Dus net als bij het biervoorbeeld bedoel ik vooral een bepaalde fotografiestijl. En niet als iemand eens een andere cq. afwijkende wb, contrast of saturatie wil.
Daar kan je inderdaad beargumenteerd op reageren. En ondanks dat het iemands smaak niet is, kan de foto voor de rest gewoon steengoed zijn.
Pils is mijn smaak niet, maar het heeft geen zin om de bierbrouwer met mijn smaak lastig te vallen. Ik wil geen reclame maken, maar Heineken e.a. maken toch echt fantastisch pils.
Mochten er soms beginners zijn die dit lezen, laat je door deze discussie niet afschrikken, want dat je in het begin in algemeenheden reageert, snapt iedereen.
En mooi, geweldig of fantastisch heeft voor mij toch een andere lading. (dan weet je dat je op de goede weg zit)
En vergeet niet dat we een prachtig forum hebben, waar we het op een nette manier oneens kunnen zijn. (die zijn er niet zoveel)
Prettig weekend beste mensen.

yves23
6 oktober 2017, 18:29
Wat ik ook dikwijls zie : een topfoto (dus niet van mij ;)) krijgt maar 1 of 2 comments - maar wordt wel veelvuldig bekeken.
Plots op maandag - om 1 of andere reden - staat die te blinken in de HOF
En kijk, plots regent het reacties : "Deze had ik net gemist ..."
Tja, echt ? ... denk ik dan

Het enige wat hier belangrijk is dat je het goed kunt uitleggen en wat stroop aan de baard kan smeren van de gevestigde waarden :p
Eens je zover ingeburgerd bent kan je hier de grootste bagger plaatsen en ze zullen u ophemelen als een god.Kijk maar eens rond wat ze hier soms op SC durven te plaatsen :green: en de reacties die hier op volgen.
Dat zal dan waarschijnlijk de nieuwe trend zijn in de huidige tijd - waarin reacties "duur" zijn.

Mvg Yves.

Jefzor
6 oktober 2017, 18:55
Prima, Sieg jij weet hoe het hoort. :G Dat laatste zinnetje vind ik zeer belangrijk
Anderzijds, en dan snapt iedereen beter waar ik naar toe wil, heeft het zin om te melden dat zwart/wit, HDR of een "bevroren zee" je smaak niet is ?
Door alleen te melden dat het je smaak niet is maak je de fotograaf niet blij, en veranderen doe je hem of haar ook niet.
Dus net als bij het biervoorbeeld bedoel ik vooral een bepaalde fotografiestijl. En niet als iemand eens een andere cq. afwijkende wb, contrast of saturatie wil.
Daar kan je inderdaad beargumenteerd op reageren. En ondanks dat het iemands smaak niet is, kan de foto voor de rest gewoon steengoed zijn.
Pils is mijn smaak niet, maar het heeft geen zin om de bierbrouwer met mijn smaak lastig te vallen. Ik wil geen reclame maken, maar Heineken e.a. maken toch echt fantastisch pils.
Mochten er soms beginners zijn die dit lezen, laat je door deze discussie niet afschrikken, want dat je in het begin in algemeenheden reageert, snapt iedereen.
En mooi, geweldig of fantastisch heeft voor mij toch een andere lading. (dan weet je dat je op de goede weg zit)
En vergeet niet dat we een prachtig forum hebben, waar we het op een nette manier oneens kunnen zijn. (die zijn er niet zoveel)
Prettig weekend beste mensen.

Moet kunnen met mate, wat mij betreft, zolang je bericht langer is dan dat ene zinnetje.
Ik zie vaak foto's waarvan de bewerking echt absoluut mijn ding niet is (witte vignettering, softfocus, felle sepia, sterke HDR, ... ). Ik vind het belangrijk om eerlijk te antwoorden, en dan kan ik niet verzwijgen dat de bewerking niet mijn ding is (dat is niet hetzelfde als zeggen dat het per definitie slecht is, iemand anders kan het wel mooi vinden).
Maar als je niet verder komt in je commentaar dan "niet mijn ding", en er verder niets op weet/wilt zeggen, dan klik je beter door naar de volgende foto...

jozef13
7 oktober 2017, 06:07
Waarom geen "vind ik leuk"knop,zoals bv. op facebook.Dan hoef je geen reaktie te geven,maar geef je toch aan dat je de foto toch wel goed vind.

bouk
7 oktober 2017, 06:38
Waarom geen "vind ik leuk"knop,zoals bv. op facebook.Dan hoef je geen reaktie te geven,maar geef je toch aan dat je de foto toch wel goed vind.

Tja..maar daar leer je niets van hè.
Dit is toch een site om van elkaar te leren...
Bij Facebook is dat vaak niet zo..!
grt,bouk.

opapol
7 oktober 2017, 10:41
Dat is allemaal nog niks, je moet in het urbexmidden eens durven voorstellen om die schreeuwend rode brandblusser in CDC weg te halen (een simpele ingreep die verder niks afdoet aan de feitelijke foto) of om het perspectief wat bij te trekken. Manmanman, wat ik daar tegen mijn kop heb gekregen zeg ik liever niet. Het kwam zelfs zover dat ik uitgescholden ben omdat ik tips gaf op een andere fotografe met wie ik was overeengekomen dat ik een eerlijke mening mocht geven... Sommigen zullen dit gedrag "assertief" noemen, ik noem dat crapuleus. De meeste fotografen hier die steevast hoogstaand werk leveren weten wat ik er over denk.
Nu moet ik voorzichtig zijn met namen maar de persoon die ik aanzie als de allerknapste fotograaf hier, van wie letterlijk élke foto op 1x komt en daar 's werelds nr 2 is geeft nooit comment, ik ben erg fier om hem tot mijn vrienden te mogen rekenen.

Sieg
7 oktober 2017, 12:00
Nu moet ik voorzichtig zijn met namen maar de persoon die ik aanzie als de allerknapste fotograaf hier, van wie letterlijk élke foto op 1x komt en daar 's werelds nr 2 is geeft nooit comment, ik ben erg fier om hem tot mijn vrienden te mogen rekenen.

En laat dat nu net het probleem zijn, da's toch zonde dat deze persoon (personen) niet de moeite daarvoor willen doen ...

grts
Sieg

blauwzwart
7 oktober 2017, 12:23
De meesten posten hier wel om reactie te krijgen he.
Sommigen stellen zich daarboven door te zeggen : "ik heb geen behoefte aan reacties ... "
Ok ik neem het aan - Misschien moet men voor die posters dan een rubriek openen met "enkel kijken" - waar je niet kan reageren.
Benieuwd hoeveel er dan effectief in die rubriek gaan posten.
Peter

Johan1956
7 oktober 2017, 13:20
De discussie mag best een beetje kantelen, maar het ging mij toch om net wat anders.
Kort door de bocht : Smaak is een subjectieve uiting.
Ik houd niet van vis en je zal mij ook geen vis zien eten, maar dat weerhoud mij er niet van, om te vinden dat een vis mooi van vorm kan zijn, of prachtig bruingebakken is.

Wim.Vanmaele
7 oktober 2017, 20:06
De meesten posten hier wel om reactie te krijgen he.
Sommigen stellen zich daarboven door te zeggen : "ik heb geen behoefte aan reacties ... "
Ok ik neem het aan - Misschien moet men voor die posters dan een rubriek openen met "enkel kijken" - waar je niet kan reageren.
Benieuwd hoeveel er dan effectief in die rubriek gaan posten.
Peter

Dit was in het begin de bedoeling bij "Showcase" ... Zoals de naam het zegt: het tonen van beelden zonder vraag naar commentaar.
Beoordeel is dan de andere groep. Geef aub commentaar, maar dan moet men wel aanvaarden dat daar ook negatieve commentaar op komt.

palombian
7 oktober 2017, 21:53
Dit was in het begin de bedoeling bij "Showcase" ... Zoals de naam het zegt: het tonen van beelden zonder vraag naar commentaar.
Beoordeel is dan de andere groep. Geef aub commentaar, maar dan moet men wel aanvaarden dat daar ook negatieve commentaar op komt.

Daar hadden jullie toen al over nagedacht.

Zelf zet ik niet zo gauw commentaar bij een foto van een genre waar ik niets van ken (het is bv nogal onnozel om een naaktfoto met "Mooi" te beoordelen).

Bij dingen waar ik zelf af en toe mee bezig ben kan ik wel aangeven waarom ik de foto goed vind.
En als het beter kan mag dat toch wel gezegd worden, liefst met suggesties ter verbetering (dat kan ook een reden zijn voor ijselijk stilzwijgen).

Jefzor
7 oktober 2017, 22:02
Dus als iemand je een stuk vis laat proeven dan zeg je toch "Het is niet mijn smaak, maar hij is wel mooi van vorm en prachtig bruingebakken".;)

olivetti
7 oktober 2017, 22:14
Je kunt het ook (en ik doe dat) positief uitleggen. Als een bepaalde foto niet iemands smaak is en hij schrijft er toch een commentaar bij dan is er toch iets bijzonders met die foto. Ik zelf zal nauwelijks reageren op "dierenfoto's" want daar heb ik niet zo veel mee maar als ik dat doe dan overstijgt de foto mijn voorkeur en moet ik er toch iets over melden. Ik vind het dus prima als iemand bij het commentaar schrijft dat een foto of bewerking van een foto van mij niet zijn smaak is.

Spanik
7 oktober 2017, 22:19

Ik vind die uitspraken toch wel verschillend. Je kan volgens mij perfect iets mooi vindeb, maar het an toch je smaak niet zijn. Het kan mooi zijn, je ding zijn maar je toch niet aanspreken. Neen, voor mij zijn dat echt verschillende dngen.

bouk
8 oktober 2017, 04:30
Ik vind die uitspraken toch wel verschillend. Je kan volgens mij perfect iets mooi vindeb, maar het an toch je smaak niet zijn. Het kan mooi zijn, je ding zijn maar je toch niet aanspreken. Neen, voor mij zijn dat echt verschillende dngen.

Yep.
grt,bouk.

Djivan
8 oktober 2017, 08:39

Heel juist. Zo heb ik hier reeds een paar keer van foto's met bevroren zeeën geschreven dat het niet mijn ding is, maar dat ik toch een mooie foto vond.
Laat iedereen toch zijn commentaar of reactie geven zoals hij of zij wil.
Schrijf je er nu een roman bij zoals sommigen, of schrijf je gewoon mooi, heel mooi, knap, of....enz, dat is allemaal goed.

Ik ken niks van bvb modellenfotografie, maar toch kan ik dergelijke foto heel mooi vinden, maar dan schrijven hoe hij nog beter kan... dat is niet aan mij besteed.

Als we ons bovendien reeds gaan moeien met hoe een commentaar en reactie er precies moet uitzien... :confused:
Laat ons integendeel blij zijn dat er nog verschillende mensen bereid zijn een reactie te schrijven, anders zou het hier maar een dooie/saaie boel zijn !

In reacties/commentaren mag en kan 'alles'... is dat dan geen mooie afsluiter ?

Maar ik weet ook dat over x-aantal weken, maanden, jaren, dit gegeven nog wel eens terugkomt, zoals het hier reeds -tig keren is verschenen.

Spanik
8 oktober 2017, 09:54
De discussie mag best een beetje kantelen, maar het ging mij toch om net wat anders.
Kort door de bocht : Smaak is een subjectieve uiting.

Maar komt elke commentaar daar niet op neer? Ik stel me die vraag echt wel serieus. Commentaar is goed, maar je zal alle commentaar geven vanuit je eigen subjectieve standpunt. Je kan best als commentaar geven "moet scherper, meer egaal belicht". Dat lijkt objectief, maar dat komt vanuit jouw standpunt. Er zijn best wel "grote artiesten" te vinden die van onscherpe harde contrasten hun visie hebben gemaakt. Probeer je op dat moment niet de visie van iemand anders naar jouw visie te "wringen"?

Is commentaar geven echt zinvol? Help je daarmee iemand zijn eigen visie te ontwikkelen of breek je juist die ontwikkeling af om er een neutraal grijs iets van te maken?

Voor mij heeft commentaar geven enkel zin als de plaatser van de foto dit doet en er een gerichte vraag bij stelt. Dan kan je jouw mening geven over dat gevraagde punt. Anders heeft het volgens mijn allemaal weinig zin.

Eenbes
8 oktober 2017, 10:13
Een reactie plaatsen met: 'dit is niet mijn ding of dit is niet mijn smaak' daar kan niemand iets mee en dus een zinloze reactie.
Wanneer ik op een kunsttentoonstelling loop en een afbeelding op mij weinig indruk maak dan loop ik door naar het volgende en dat zegt niets over de kwaliteit van de afbeelding. Ik vind het dan ook onzin om er een waarde oordeel naar de maker over uit te spreken. Ik heb niets met autosport, dan ga ik ook geen beoordeling geven over Max Verstappen.

opapol
8 oktober 2017, 11:37
Het blijft een complexe zaak waarin de temperatuur van de discussie soms hoog oploopt, ik bedoel : dikwijls zoniet altijd.
Het is in verschillende zaken zo, ik ben volstrekt a-muzikaal en ken geen noot zo groot als een kerk en ga me niet inlaten in een discussie als Pavarotti kon zingen. Maar die staat hier wel nooit op, doet me allemaal niks. Recentelijk op FB nog in stokken gekomen omdat ik durfde "DURFDE" beweren dat ik een Cartier-Bresson maar niks vind, ik kon meteen een krat champieter krijgen als ik hem een foto bezorgde die er aan kon tikken. Allemaal goed en wel maar wie jureert er dan ? "Rhein" van Gursky is de duurste foto ooit, ik wil hem zeker niet aan de muur. Maar soms "klikt" het, Salgado bijvoorbeeld of wie kan beweren onverschillig te blijven bij een Steve McCurry of een Ragnar Axelsson (David Doubilet kende hij niet). Mag voor mij allemaal, daar niet van maar heb je de brol gezien die Picasso ooit geproduceerd heeft na zijn hoogtepunten ? Rene Magritte en Dali daarentegen vind ik geniaal.

Spanik
8 oktober 2017, 11:52
Recentelijk op FB nog in stokken gekomen omdat ik durfde "DURFDE" beweren dat ik een Cartier-Bresson maar niks vind, ik kon meteen een krat champieter krijgen als ik hem een foto bezorgde die er aan kon tikken.

Allé, doet me goed te weten dat er nog anderen dat vinden.

Sieg
8 oktober 2017, 14:02

Ik meen me te herinneren dat er nogthans bij de uitleg van Showcase stond ; "verwacht je aan harde kritieken"

grts
Sieg

Sieg
8 oktober 2017, 14:07

Mjah, het is maar hoe je het bekijkt hé, het zal wel iets persoonlijks zijn hoe je jezelf verwoord, hoe je naar iets kijkt en hoe je een oordeel velt
Persoonlijk snap ik niet je uitspraak dat je iets mooi kunt vinden en zelfs je ding zijn zonder dat het je aanpreekt ...

grts
Sieg

Spanik
8 oktober 2017, 15:30
Mjah, het is maar hoe je het bekijkt hé, het zal wel iets persoonlijks zijn hoe je jezelf verwoord, hoe je naar iets kijkt en hoe je een oordeel velt
Persoonlijk snap ik niet je uitspraak dat je iets mooi kunt vinden en zelfs je ding zijn zonder dat het je aanpreekt ...

grts
Sieg

Kijk, bvb een urbex foto. Ik heb wel iets met urbex foto's. De foto kan mooi zijn, goed belicht, mooie compositie etc. Maar het onderwerp, een slachthuis, spreekt me weinig aan, ik ben meer aangetrokken tot machines, technische installaties. Dus, ik denk dat zo'n foto mijn ding is, dat die zelfs mooi kan zijn, maar ik zal ze niet aan de muur hangen.

Die foto van die ijsberg met die pastelkleuren die onlangs op DP langskwam is ook zoiets. Vind dat een prachtige foto, ik vind foto's van ijs machtig als onderwerp. Maar deze zou ik niet uitkiezen om aan de muur te hangen.

opapol
8 oktober 2017, 23:15
Allé, doet me goed te weten dat er nog anderen dat vinden.

Dan zijn we al met zijn twee :G
Ik ben een betawetenschapper. Een van de allergrootste genieën uit de vorige eeuw was Richard Feynman, een theoretisch natuurkundige (nobelprijs). Ik zou er een van zijn boeken moeten bijpakken om hem exact te citeren maar een van zijn heilige principes kwam er op neer om iets of iemand zomaar te beoordelen op basis van een verworven reputatie uit het verleden. "Luister als het goed klinkt en denk er vervolgens het uwe van", iets in die aard.

Djivan
10 oktober 2017, 08:48
Dat is allemaal nog niks, je moet in het urbexmidden eens durven voorstellen om die schreeuwend rode brandblusser in CDC weg te halen (een simpele ingreep die verder niks afdoet aan de feitelijke foto) of om het perspectief wat bij te trekken. Manmanman, wat ik daar tegen mijn kop heb gekregen zeg ik liever niet. Het kwam zelfs zover dat ik uitgescholden ben omdat ik tips gaf op een andere fotografe met wie ik was overeengekomen dat ik een eerlijke mening mocht geven... Sommigen zullen dit gedrag "assertief" noemen, ik noem dat crapuleus. De meeste fotografen hier die steevast hoogstaand werk leveren weten wat ik er over denk.

Ik weet niet wie je bedoelt, en ik hoef het ook niet te weten Paul, maar vindt je dat dan persoonlijk OK dat de beste fotograaf hier nog niet de moeite neemt om eens een reactie te schrijven bij een hier door derden geplaatste foto ?

Dan kan ik enkel maar hopen dat hij hier ook geen foto's meer plaatst, want anders zou dat nogal getuigen van egoïsme volgens mijn bescheiden mening.
Ik dacht dat hier op het forum toch de bedoeling was dat IEDEREEN mekaar helpt om een beter of nog beter fotograaf te worden juist door reacties/kritiek/raadgevingen enz... of niet ?

Ieder zijn mening hoor, maar sorry, je zal het misschien niet graag lezen, maar die persoon zou ik persoonlijk dan toch liever niet als vriend hebben.

opapol
10 oktober 2017, 13:02
Ik weet niet wie je bedoelt, en ik hoef het ook niet te weten Paul, maar vindt je dat dan persoonlijk OK dat de beste fotograaf hier nog niet de moeite neemt om eens een reactie te schrijven bij een hier door derden geplaatste foto ?

Dan kan ik enkel maar hopen dat hij hier ook geen foto's meer plaatst, want anders zou dat nogal getuigen van egoïsme volgens mijn bescheiden mening.
Ik dacht dat hier op het forum toch de bedoeling was dat IEDEREEN mekaar helpt om een beter of nog beter fotograaf te worden juist door reacties/kritiek/raadgevingen enz... of niet ?

Ieder zijn mening hoor, maar sorry, je zal het misschien niet graag lezen, maar die persoon zou ik persoonlijk dan toch liever niet als vriend hebben.

Ieder zijn mening. Maar iemand die wereldwijd 1 (of 2) is op 1X.com weet volgens mij wel hoe hij een foto moet maken. Trouwens denk dat hij hier ook wel een record op HOF-foto's zal hebben.
Maar ik vrees dat je de zaken een beetje uit verband trekt, het begrip egoïsme is die mens vreemd. Ik snap het allemaal weer niet goed, zal wel weer aan mezelf liggen maar is het dan de bedoeling om als je zelf als topfotograaf foto's plaatst hier, je automatisch hoort comments te geven op anderen ??? Nee toch ?
Maar op iemand die je niet kent een sticker egoïsme plakken lijkt me een gevaarlijk iets.
Misschien zal je dit ook niet graag lezen maar ik heb liever een topfotograaf die geen comments levert dan iemand die nooit met iets deftigs de voor dag komt en zich slag om slinger bemoeit met hoe anderen het moeten doen, voor mij valt dat onder hybris, hoogmoed en dat vind ik veel erger.
Let wel : ik kan perfect leven met het feit dat de persoon in kwestie mijn foto's (op een ander kanaal dan wel) nooit evalueert, ik vraag er ook nooit om. Onze stijlen lopen gewoon té ver uiteen, zo simpel is dat.
Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om comments te leveren op niche-fotografen, alleen maar omdat ik er niks van ken. Ben ik nu ook egoïstisch ?
Tot slot kan ik alleen maar betreuren dat veel steengoede fotografen hier in alle stilte zijn vertrokken, allemaal mensen die zelf zelden of nooit comments gaven. Je kan toch niet zeggen dat je dit een goede zaak vind ? Of wel ?

Tenslotte verbaast het me dat je de persoon die ik beslist de beste fotograaf (eigen mening hoor) van BD durf te noemen niet kent maar van GNo, Pendragon, Dama, Bopatje, Tantine .... zou je toch bepaald mogen gehoord hebben.

Laat me je tot slot een leuk verhaal vertellen : zowat 50% van mijn meubels heb ik zelf gemaakt, drie stuks (ik zal nog eens wel een foto zetten) heb ik enorm veel uren in gestoken door allemaal afvaleik uit de fabriek van mijn oom te verzagen tot latjes, te schaven en bijeen te lijmen en daar was ik best fier op. Tot wanneer we hier kwamen wonen en ik een échte vakman leerde kennen als vriend : een meubelmaker die les gaf aan meubelmakers. In feite ben ik blij dat hij de beleefdheid had om toen géén comment te leveren, dat is nu allemaal 30 jaar geleden maar ik ben nog altijd fier op toen. Het is, nouja, uniek zeker.
En nu back on topic zou ik zeggen.

Enfin laat het ons hier bij houden, iedereen zijn ding.

evelynvancky
10 oktober 2017, 14:24
Maar komt elke commentaar daar niet op neer? Ik stel me die vraag echt wel serieus. Commentaar is goed, maar je zal alle commentaar geven vanuit je eigen subjectieve standpunt. Je kan best als commentaar geven "moet scherper, meer egaal belicht". Dat lijkt objectief, maar dat komt vanuit jouw standpunt. Er zijn best wel "grote artiesten" te vinden die van onscherpe harde contrasten hun visie hebben gemaakt. Probeer je op dat moment niet de visie van iemand anders naar jouw visie te "wringen"?

Is commentaar geven echt zinvol? Help je daarmee iemand zijn eigen visie te ontwikkelen of breek je juist die ontwikkeling af om er een neutraal grijs iets van te maken?

Voor mij heeft commentaar geven enkel zin als de plaatser van de foto dit doet en er een gerichte vraag bij stelt. Dan kan je jouw mening geven over dat gevraagde punt. Anders heeft het volgens mijn allemaal weinig zin.

Ik heb toch al veel geleerd uit commentaar krijgen, lezen en soms geven.

Djivan
10 oktober 2017, 16:34
Ieder zijn mening. Maar iemand die wereldwijd 1 (of 2) is op 1X.com weet volgens mij wel hoe hij een foto moet maken. Trouwens denk dat hij hier ook wel een record op HOF-foto's zal hebben.
Maar ik vrees dat je de zaken een beetje uit verband trekt, het begrip egoïsme is die mens vreemd. Ik snap het allemaal weer niet goed, zal wel weer aan mezelf liggen maar is het dan de bedoeling om als je zelf als topfotograaf foto's plaatst hier, je automatisch hoort comments te geven op anderen ??? Nee toch ?
Maar op iemand die je niet kent een sticker egoïsme plakken lijkt me een gevaarlijk iets.
Misschien zal je dit ook niet graag lezen maar ik heb liever een topfotograaf die geen comments levert dan iemand die nooit met iets deftigs de voor dag komt en zich slag om slinger bemoeit met hoe anderen het moeten doen, voor mij valt dat onder hybris, hoogmoed en dat vind ik veel erger.
Let wel : ik kan perfect leven met het feit dat de persoon in kwestie mijn foto's (op een ander kanaal dan wel) nooit evalueert, ik vraag er ook nooit om. Onze stijlen lopen gewoon té ver uiteen, zo simpel is dat.
Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om comments te leveren op niche-fotografen, alleen maar omdat ik er niks van ken. Ben ik nu ook egoïstisch ?
Tot slot kan ik alleen maar betreuren dat veel steengoede fotografen hier in alle stilte zijn vertrokken, allemaal mensen die zelf zelden of nooit comments gaven. Je kan toch niet zeggen dat je dit een goede zaak vind ? Of wel ?

Tenslotte verbaast het me dat je de persoon die ik beslist de beste fotograaf (eigen mening hoor) van BD durf te noemen niet kent maar van GNo, Pendragon, Dama, Bopatje, Tantine .... zou je toch bepaald mogen gehoord hebben.

Laat me je tot slot een leuk verhaal vertellen : zowat 50% van mijn meubels heb ik zelf gemaakt, drie stuks (ik zal nog eens wel een foto zetten) heb ik enorm veel uren in gestoken door allemaal afvaleik uit de fabriek van mijn oom te verzagen tot latjes, te schaven en bijeen te lijmen en daar was ik best fier op. Tot wanneer we hier kwamen wonen en ik een échte vakman leerde kennen als vriend : een meubelmaker die les gaf aan meubelmakers. In feite ben ik blij dat hij de beleefdheid had om toen géén comment te leveren, dat is nu allemaal 30 jaar geleden maar ik ben nog altijd fier op toen. Het is, nouja, uniek zeker.
En nu back on topic zou ik zeggen.

Enfin laat het ons hier bij houden, iedereen zijn ding.

Inderdaad ieder zijn ding. En ik zal het in het vervolg dan maar voor mij houden wat ik van iemand vind die hier foto's plaatst en niemand anders wil helpen door eens wat tips te geven via een reactie of ander commentaar ;).

En dat er hier zoveel verdwenen zijn heeft verschillende oorzaken, en ik denk bovendien dat niemand verplicht wordt te blijven of te vertrekken... tenzij door een ban natuurlijk ;).

Je moet eens kijken hoeveel er nog een reactie schrijven in de beginnershoek... ik vraag me af wat beginners die zich hier registreren daar van denken ?!?!

Ik heb zeker niet de pretentie te beweren dat ik iets van fotografie ken, daarvoor doe ik het nog niet lang genoeg, maar ik heb al meermaals gelezen dat men toch beter commentaar geeft, is die verkeerd dan wordt je wel door iemand gecorrigeerd, dat weet je dan ook weer. Maar om mij nu direct de stempel te geven van 'iemand die nooit met iets deftigs voor de dag komt en zich slag om slinger bemoeit met hoe anderen het moeten doen'..... :rolleyes:, ik probeer alleen maar te helpen.

Maar nu hou ik er over op, we vervallen terug in een oud zeer dat reeds te veel aan bod is gekomen hier.

Misschien dan maar beter den egoïst uithangen en ieder zijn ding doen zonder anderen er bij te betrekken (?).

Djivan
11 oktober 2017, 10:45
Ik heb toch al veel geleerd uit commentaar krijgen, lezen en soms geven.

Ik ook :G. Alleen hij of zij die denkt "His Majesty The King of Photography' te zijn, leert hier niks meer bij denk ik ;).
Maar soit, het is niet omdat er ééntje is die er anders over denkt dat ik mijn doen en laten hier ga veranderen hoor, wees daar maar zeker van.

geert62
11 oktober 2017, 21:38

'k ben hier nog veel te weinig lang om me te moeien in de discussie over het beoordelen ; maar ; ...:cool:
- er is onderscheid tussen "beoordeling" en "showcase", zoals Wim zegt.
- laat alstublieft verder fantastische foto's in dit forum komen, zonder dat die fotografen moeten beoordelen
- voor de beginnershoek is inspanning om te reageren echt wel fijn voor de deelnemers.
Heb zelf jaren geleden eens een foto ingezonden ( in beginnershoek), zonder enige reactie, is niet stimulerend
(maar bij een andere foto ooit wel fantastisch advies gekregen naar herkadreren)

opapol
11 oktober 2017, 23:05
Ik heb zeker niet de pretentie te beweren dat ik iets van fotografie ken, daarvoor doe ik het nog niet lang genoeg, maar ik heb al meermaals gelezen dat men toch beter commentaar geeft, is die verkeerd dan wordt je wel door iemand gecorrigeerd, dat weet je dan ook weer. Maar om mij nu direct de stempel te geven van 'iemand die nooit met iets deftigs voor de dag komt en zich slag om slinger bemoeit met hoe anderen het moeten doen'..... :rolleyes:, ik probeer alleen maar te helpen.

Ivan, adem nu eens rustig diep in en uit. Waar en hoe heb ik jou heb betrokken bij het soort mensen dat je vermeld in de (mijn) quote ga je me toch eens tussen pot en pint moeten uitleggen denk ik. Ik zweer bij alles wat me lief is dat dit zeker niet de bedoeling was, als ik een fout heb gemaakt moet je me corrigeren, maar dan liefst op een intellectueel eerlijke manier.

Ik ga niks aan mijn tekst veranderen maar ik kan ook knippen : dit is wat er staat (en nog staat) :

Als je dit op jezelf betrekt is dat een persoonlijke keuze die ik ten zeerste betreur, het was zeer zeker de bedoeling niet en al zeker geen sneer naar het feit dat je dit zou doen (of gedaan hebben).
Je zal zeker weten dat een pak mensen hier zich op dat vlak meer zouden aangesproken moeten voelen. Maar die hebben allemaal een tefloncoating.

Soit, voor ik er definitief over zwijg nog even dit detail : ik ken geen moer van macro, modellen, vogels, sport, doorgedreven fotoshop, vliegtuigspotting, strobo, fashion, T&S fotografie, paddenstoelen, architectuur, microscopie.... Het enige waar ik (voor wat het waard is naar eigen zeggen) wat voor deug is urbex, landschap en abstract, af en toe eens een sporadische vogel met een lucky shot. De urbex mag er al een jaar of twee af maar betreft landschap heb ik het genot om kind aan huis te zijn in het mooiste land dat ik ken. Als je het daar al verknoeit.....
Technisch gesproken kan ik wel meespreken maar veel mensen hier weten daar veel meer van.

Zeg me nu zelf eens wat mijn eigen klein oordeeltje aan die foto's kan bijdragen. Bullshit toch ?

Mijn meest gerespecteerde herinneringen bewaar ik aan de mensen die ik heb geholpen op reisfotografie waar ik gevoel had om een steentje te hebben kunnen bijdragen (dank jullie voor de kaartjes mensen), de meest ontgoochelende contacten lagen in de urbex en de meest crapuleuze mag op naam van een dezer moderatoren

GeeBee
12 oktober 2017, 10:16
Om eerlijk te zijn, ik had dit ook begrepen als een sneer naar Djivan; ten onrechte dus; blij dat je dit even hebt willen rechtzetten, verandert toch de toon van de discussie