Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D750 soms geen scherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon D750 soms geen scherpe foto's

    Heb dit weekend leuke groepsfoto's genomen op een personeelsfeestje. Heb deze genomen met mijn D750 + sigma art 50mm, 1.4. + ook een externe flits.
    Heb de foto's genomen op sluitertijd 60 en automatische iso. Heb de instellingen van mijn toestel gezet dat deze 1 scherpstelpunt heeft zodat ik eerst scherpstel meestal op de achterste rij en dan herkadreer.
    wat mij nu opvalt bij een deel van de foto's vooraan wel scherp zijn maar de achterste rij in het midden niet maar naar de buitenzijden wel.
    wat doe ik verkeerd?
    Heb dit nooit gehad bij mijn vorige toestellen en lenzen.

  • #2
    Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

    Gipsi probeer de foto eens ergens online te gooien. Welk diafragma?

    Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

    Comment


    • #3
      Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door ZwieberNietStelen Bekijk bericht
      Gipsi probeer de foto eens ergens online te gooien. Welk diafragma?

      Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
      Ik heb de foto's genomen op sluitertijd voorkeuze dus het diafragma koos het toestel zelf. Misschien de foto's volgende keer op manueel nemen?
      Bij mijn vorige toestel nam ik de foto's altijd op sluitertijd en was dit altijd goed.

      Comment


      • #4
        Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

        Voor een groep goed scherp te hebben heb je toch een klein diafragma(hoog getal) nodig. Ter info moest je de foto nemen op diafragma 1.4 heb je op een afstand van 3meter van je onderwerp een scherptediepte van 30 cm, 14cm voor je scherpstelpunt en 16cm erachter. Misschien eens kijken in de exif welk diafragma de camera heeft gekozen.

        Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

          De scherpdiepte is met een full frame zeer gering. Ik herken je probleem tot op zekere hoogte. Ik heb weleens de 6D + 24-105 F4 IS L geleend van het werk. Waarbij ik ook scherpte miste bij bepaalde opnamen.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            De scherpdiepte is met een full frame zeer gering. Ik herken je probleem tot op zekere hoogte. Ik heb weleens de 6D + 24-105 F4 IS L geleend van het werk. Waarbij ik ook scherpte miste bij bepaalde opnamen.
            Met mijn D7200 heb ik dit nooit voorgehad. Mijn keuze dan toch manueel instellen, ook met externe flits erop?

            Comment


            • #7
              Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
              Met mijn D7200 heb ik dit nooit voorgehad. Mijn keuze dan toch manueel instellen, ook met externe flits erop?
              D7200 is 1,5 crop. Ik heb het ook niet voorgehad met mijn 30D (1,6 crop)
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

                Aan de hand van de exif van je foto kan je de scherptediepte berekenen - bvb op dofmaster.com
                De parameters zijn : je toestel (maat van sensor), diafragma, afstand tot onderwerp en brandpuntsafstand.
                Je zegt dat mensen op dezelfde rij in het midden niet scherp zijn maar aan de buitenzijden wel - hoe groot is de groep - en heb je ze in een boog opgesteld ?
                In een boog is namelijk verkeerd - ze moeten op een rechte lijn staan - evenwijdig aan het sensorvlak - want objectieven zijn opgebouwd uit vlakke lenzen
                Maar je geeft zelf eigenlijk weinig info - en dan kan je hier ook niet geholpen worden.
                Maar misschien weet je ondertussen zelf het antwoord al.
                Groeten,
                Peter
                mijn website : klik

                Comment


                • #9
                  Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

                  Als ik reportagewerk doe dan vertrek ik altijd vanuit de A mode en kies een diafragma bewust omdat die in de basis mijn scherptediepte zal bepalen.
                  Tevens schat ik in welke iso ik nodig heb in de gegeven omstandigheden zodat ik niet met lange sluiters zit.

                  Met de flits er op op TTL gaat de rest automatisch.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

                    Heb zojuist wat getest met mijn camera. Verschillende voorwerpen op tafel gezet en foto's genomen. Blijkbaar stond ik op AF-C en verlegde hij mijn scherpstelpunt wanneer ik herkadreerde.
                    Dit is dus nu opgelost hoop ik.
                    wanneer jullie foto's nemen van een groep personen werken jullie dan met 1 scherpstelpunt of met meerdere?

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

                      u hebt nog niet gezegd welk diafragma de camera gekozen heeft....dan zou je al meer weten over de oorzaak.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                        Heb zojuist wat getest met mijn camera. Verschillende voorwerpen op tafel gezet en foto's genomen. Blijkbaar stond ik op AF-C en verlegde hij mijn scherpstelpunt wanneer ik herkadreerde.
                        Klassieke fout......overkomt iedereen wel eens.....
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                          u hebt nog niet gezegd welk diafragma de camera gekozen heeft....dan zou je al meer weten over de oorzaak.
                          De camera heeft meestal 1.4 gekozen.
                          Dus volgende keer manueel instellen.
                          f8, sluitertijd60 en automatische iso. Externe flits op TTL?

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

                            Dan is het normaal dat je geen dieptescherpte hebt hé. Dus ja, manueel instellen !

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon D750 soms geen scherpe foto's

                              f1.4 niet moeilijk dat de achterste personen onscherp zijn
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                              Comment

                              Working...
                              X