Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograaf als job?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograaf als job?

    Hallo,

    Als ik naar het nieuws zit te kijken en ik zie al die fotografen met hun sjieke camera's met die zalige lenzen op, lijkt me het enorm leuk om fotograaf te zijn bij Belga of zo.

    Maar hoe wordt je dat? Welk "diploma" heb je daarvoor nodig? Moet je een deel van die camera betalen? Verdient het goed?

    Mag je kiezen welke onderwerpen je fotografeerd?

    Groetjes
    Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

  • #2
    Re: Fotograaf als job?

    Gewoon onder aan de ladder beginnen, je zelf overal tussen wringen en zorgen dat je altijd vooraan staat (zonder perskaart). En dan zorgen dat jouw (zeer bijzondere) platen uiteindelijk bij de redactie op het bureau belanden.

    Heb je niets bijzonders bij, dan kun je ook zo weer vertrekken. Laat je zien dat je wat presteert, dan zou je wellicht een keer een opdrachtje kunnen krijgen. Lever je bij dat ene opdrachtje uitstekend werk, dan krijg je misschien een tweede opdrachtje .... en zo verder

    Bijna alle fotografen beginnen gewoon op straat met een "normale" camera en werken zich beetje bij beetje omhoog...

    Die Canon EOS 1D-MKII die duwen ze je echt niet zomaar in je hand. Dan ben je vele maanden/jaren verder. Als je free-lancer bent, dan moet je dus zelf je apparatuur betalen. Ga je in loondienst, dan voorziet het bedrijf je van apparatuur. Veel fotografen zijn echter free-lance.

    Je zou natuurlijk een fotovakopleiding kunnen gaan volgen, dat kan nooit kwaad. Maar met alleen een papiertje op zak, wil beslist niet zeggen dat je meteen ergens aan de slag kunt. Eerst in real-life laten zien wat je waard bent en dat je onderscheidend bent van de rest.
    Last edited by di Marco; 22 september 2004, 20:01.
    Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

    Comment


    • #3
      Re: Fotograaf als job?

      Oorspronkelijk geplaatst door di Marco
      Gewoon onder aan de ladder beginnen, je zelf overal tussen wringen en zorgen dat je altijd vooraan staat (zonder perskaart). En dan zorgen dat jouw (zeer bijzondere) platen uiteindelijk bij de redactie op het bureau belanden.

      Heb je niets bijzonders bij, dan kun je ook zo weer vertrekken. Laat je zien dat je wat presteert, dan zou je wellicht een keer een opdrachtje kunnen krijgen. Lever je bij dat ene opdrachtje uitstekend werk, dan krijg je misschien een tweede opdrachtje .... en zo verder

      Bijna alle fotografen beginnen gewoon op straat met een "normale" camera en werken zich beetje bij beetje omhoog...

      Die Canon EOS 1D-MKII die duwen ze je echt niet zomaar in je hand. Dan ben je vele maanden/jaren verder. Als je free-lancer bent, dan moet je dus zelf je apparatuur betalen. Ga je in loondienst, dan voorziet het bedrijf je van apparatuur. Veel fotografen zijn echter free-lance.

      Je zou natuurlijk een fotovakopleiding kunnen gaan volgen, dat kan nooit kwaad. Maar met alleen een papiertje op zak, wil beslist niet zeggen dat je meteen ergens aan de slag kunt. Eerst in real-life laten zien wat je waard bent en dat je onderscheidend bent van de rest.
      Zo is dat. (niet alleen in de fotografie)
      mvg,
      Ludo V.

      Comment


      • #4
        Re: Fotograaf als job?

        alleen heeft een beroepsfotograaf wel een papiertje nodig want het is een beschermd beroep.
        zie andere topic van een aantal weken terug :
        Om het topic van foto-gerard niet langer te bevuilen start ik hiermee een nieuw topic. Doel? Uw mening weten over de bescherming van het beroep Fotograaf of de bescherming van beroepen in het algemeen. Nu pik ik even terug in op de laatste repleys van het topic van foto-gerard (http://forum.belgiumdigital.com/topic
        Last edited by cr26118; 22 september 2004, 21:01.

        Comment


        • #5
          Re: Fotograaf als job?

          Oorspronkelijk geplaatst door cr26118
          alleen heeft een beroepsfotograaf wel een papiertje nodig want het is een beschermd beroep.
          Ik ken toch een aantal sportfotografen (zelfs F1) die geen enkel papiertje hebben (ja, een rijbewijs). Gewoon op circuit Zolder en Zandvoort door het hek gekropen, plaatjes schieten en tien jaar later met een officieel pasje om de nek toch F1 fotograferen (zonder het papiertje) ...
          Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

          Comment


          • #6
            Re: Fotograaf als job?

            Oorspronkelijk geplaatst door di Marco
            Ik ken toch een aantal sportfotografen (zelfs F1) die geen enkel papiertje hebben (ja, een rijbewijs). Gewoon op circuit Zolder en Zandvoort door het hek gekropen, plaatjes schieten en tien jaar later met een officieel pasje om de nek toch F1 fotograferen (zonder het papiertje) ...
            Ik ben op Zolder ook al een paar keer over (en onder) de draad gekropen om foto's te maken, maar voorlopig heb ik helemaal geen ambities om professioneel te gaan fotograferen .

            Een tijdje geleden werd er hier gevraagd of iemand interesse had om foto's te maken bij Meta Media (Motoren & Toerisme, Motorwereld...), maar ik weet niet of ze daar ondertussen al een kandidaat gevonden hebben. En ze hebben daar alle professionele apparatuur voorhanden.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Fotograaf als job?

              Je kan misschien beginnen bij een lokale krant??
              Ik doe freelance werk voor het Brugsch Handelsblad... wat erop neer komt dat ik buiten m'n werkuren, op pad ga om allerhande verenigingen te fotograferen, een foto moet voorzien bij een interview. Allemaal op voorhand vastgelegd, dus geen nieuwsfoto's van ongevallen of uren moeten wachten tot er een regeringsoverleg is gedaan.
              | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
              100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

              Comment


              • #8
                Re: Fotograaf als job?

                Oorspronkelijk geplaatst door cr26118
                alleen heeft een beroepsfotograaf wel een papiertje nodig want het is een beschermd beroep.
                Komt Di Marco misschien uit Nederland? Want hier (c.q. daar ) is fotograaf een vrij beroep. Iedereen mag zich in Nederland fotograaf noemen (hoewel de belastingdienst daar anders over denkt, maar da's weer een heel ander verhaal ).

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograaf als job?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                  Komt Di Marco misschien uit Nederland? Want hier (c.q. daar ) is fotograaf een vrij beroep. Iedereen mag zich in Nederland fotograaf noemen.
                  Yep!
                  Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograaf als job?

                    Bedankt Dus het komt erop neer nu zoveel mogenlijk speciaals te fotograferen (zo goed mogenlijk ) en hopen dat ie ergens goed beland?

                    Zal eens zien voor bij een lokale krant ... Bedankt!

                    Groetjes,
                    Rutger
                    Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograaf als job?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rutger
                      Dus het komt erop neer nu zoveel mogenlijk speciaals te fotograferen (zo goed mogelijk) en hopen dat ie ergens goed beland?
                      Zal eens zien voor bij een lokale krant ... Bedankt!
                      Of je steekt zelf de plaatselijke kerk in brand en zorgt dat je als eerste fotograaf ter plaatse bent...


                      Het komt er eigenlijk op neer; maak mooie opvallende reportages met nieuwswaarde en ga de diverse redacties (van lokale kranten) hiermee bestoken. Misschien word je tien keer weg gestuurd en de 11e keer wordt je beeld wel geplaatst .... kwestie van lange adem!
                      Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograaf als job?

                        Een beetje opleiding kan natuurlijk nooit kwaad. Als je net zo slecht fotografeert als je Nederlands schrijft, dan kun je het bij voorbaat wel vergeten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograaf als job?

                          @Reintje:
                          Als je mensen wil uitlachen met spel- of taalfouten, dan doe je dat maar op een andere plaats!

                          Lees de sticky's maar even na...mensen als jou moeten we hier niet! Mensen krijgen me niet snel kwaad maar nu ben je té ver gegaan. Lach jezelf maar uit...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograaf als job?

                            Geertjebeertje, je kent jezelf erg slecht als je zegt dat men je niet gauw kwaad krijgt. Slechts een opmerking van mij maakt je al kwaad en brengt je tot de conclusie dat mensen zoals ik niet op het forum thuishoren. Mensen zoals ik? Ken je me dan? Het komt een beetje zielepieterig over geertjebeertje.
                            A smile a day keeps the doctor away.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograaf als job?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Reintje
                              Een beetje opleiding kan natuurlijk nooit kwaad. Als je net zo slecht fotografeert als je Nederlands schrijft, dan kun je het bij voorbaat wel vergeten.
                              'k ken Rutger niet. Het onderstaande gaat niet over hem. Gewoon algemeen.
                              Het onderstaande gaat dus niet over Rutger maar over de kortzichtigheid van Reintje.

                              @ Reintje (Rinetje de Vos .... )

                              Er zijn mensen met dyslexie.

                              Die hebben het moeilijk om te schrijven, te lezen, te rekenen enz.
                              Alhoewel ze heel taalvaardig en/of wiskundig kunnen zijn.
                              Het is de handeling van het schrijven en het lezen dat zo moeilijk te doen is.

                              Wat ze wel kunnen is meestal iets wat kortzichtige mensen niet begrijpen.
                              Mensen met dyslexie hebben meestal veel doorzicht in complexe problemen.
                              Wist je dat Einstein zijn zwakste vak op school wiskunde was ?
                              Sommigen van hen kunnen texten achterste voor en onderste boven "lezen" en begrijpen in de korste tijd. Een eenvoudige text voorlezen is dan wel een probleem.

                              Sommige bedrijven zijn op zoek naar mensen met dyslexie. Om hun speciale capaciteiten en vaardigheden.
                              Er zijn presidenten en genieën die dyslexie hadden.

                              Welke speciale gave heb jij, Reintje, om zo snel te kunnen/durven stellen dat iemand niet deugt als fotograaf. Nadat je er twee of drie zinnetjes van gelezen hebt.
                              Zonder zijn fotos te beoordelen.

                              Jammer dat we onze tijd verdoen aan zo'n antwoorden door zo'n antwoorden te schrijven.

                              Zeg Reintje : Later als ik groot ben ga ik studeren. Welk beroep zou'k aankunnen volgens jou ?


                              SKitch

                              (Als er typfouten of d/t fouten zijn in deze tekst laat je het wel weten hé, Reintje. A.u.b.)
                              Last edited by Skitch; 23 september 2004, 23:00.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment

                              Working...
                              X