Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe HD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe HD

    Ben eigenlijk op zoek naar een externe HD die ik zowel op een iMac als op Pc kan gebruiken (zowel lezen als schrijven)
    Had al wel gelezen dat je dan de HD moet formateren onder ExFat (vroeger Fat32 denk ik ???)

    Keek net ff op het internet om er zo eentje te bestellen nu zie ik dat daar HD's staan die soms vermeld staan als gebruik van windows en soms voor Mac.
    Maar ook staan erbij die zowel windows/Mac staan omschreven, las dat erbij stond dat die dus al geformateerd zijn onder Fat32...

    Het betreft hier Freecom 1TB USB 3.0 voor Mac/windows....voor geformateerd met Fat32...

    Lijkt het een goed idee om deze HD aan te schaffen ???

    Groetjes
    Freddy
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

  • #2
    Re: Externe HD

    Je kan iedere schijf zelf formateren in de juiste file system. Maar ondersteund Apple nog geen NTFS?
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Externe HD

      Ik gebruik een betalend software om ntfs onder OSX toeschrijven.
      Een van mijn externe schijven had daar een driver voor trouwens.




      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
      EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
      EOS 10 Glas 28-105 70-210

      Comment


      • #4
        Re: Externe HD

        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
        Je kan iedere schijf zelf formateren in de juiste file system. Maar ondersteund Apple nog geen NTFS?

        Ik lees hier:
        NTFS is MS proprietary software, en dus niet zomaar te gebruiken door anderen. Het formatteren in NTFS heeft dan ook nooit in Mac OS gezeten.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Externe HD

          Dank u wel voor de reacties....maar mag aannemen dat als ik de hoogvermelde HD koop...(die dus als fat32 geformateerd is)
          Dat die zowel in beide systemen bruikbaar is maw schrijven en lezen....?
          https://fredor2.wixsite.com/my-site

          Comment


          • #6
            Re: Externe HD

            Standaard kan Mac OS X op volumes (partities/harddisks) die zijn geformatteerd met het Windows NTFS bestandsstructuur alleen maar lezen. MacFuse in combinatie met NTFS-3G maakt het wel mogelijk om te kunnen lezen EN schijven op NTFS volumes.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Externe HD

              Dus?

              Voor mijn part, maar ik kan hier echt geen uitspraken doen over Windows, is FAT32 je enige optie.
              (da's ook wel het formaat dat ik gebruik als ik bv een USB-stick vol foto's aan mijn PC/Win-familieleden moet bezorgen - bij mij op de Mac geen probleem, en ik heb van hen nooit geen klachten gekregen).

              Kan iemand dit confirmeren? (nl. FAT32=enige optie voor TS?)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Externe HD

                De ervaring met Freecom producten bij mij is: ik heb er nu niks meer van. Ik een paar WD USB schijven 2,5", zonder aparte voeding, en die draaien al jaren.
                Als ik de prijzen van Freecom zie, heb ik daar een 4TB schijf voor(€140).
                Last edited by hjanssen; 25 september 2017, 09:57.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Externe HD

                  Ik heb mij een externe SSD van SAMSUNG aangeschaft. Ik switch tussen WINDOWS en MAC zonder problemen en zonder voorafgaandelijk formateren. Bovendien staat er een prg op om toegang via ANDROID te maken (maar dat is nog niet geïnstalleerd).
                  Het voordeel van een SSD t.o.v. een HD werd al dikwijls aangehaald maar voor een MAC met maar 128 GB intern is het de investering waard om een grote, snelle en externe drive te hebben.
                  Patric

                  Comment


                  • #10
                    Re: Externe HD

                    Bedankt iedereen voor de reacties, denk dat ik me die HD maar eens ga aanschaffen...

                    @Patrick ; ik heb in men iMac27 een SSD van 500MB van samsung en een 2TB HD schijf zitten...
                    Deze is eigenlijk dus echt bedoeld om men foto's die ik maak op weg te schrijven en zowel deze als de originele te bewaren....ook daarvoor 1 TB omdat ik daar één jaar kan opzetten en krijgen...terwijl als ik eentje van 4 TB zou gebruiken ik ook meerdere jaren hierop kan zetten....Nadeel / als er toch iets met de schijf moest mislopen je ook wel het risico loopt 4 jaar kwijt te zijn....

                    De schijf die ik op het oog had koste net geen 60 euro
                    https://fredor2.wixsite.com/my-site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Externe HD

                      Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                      Bedankt iedereen voor de reacties, denk dat ik me die HD maar eens ga aanschaffen...

                      @Patrick ; ik heb in men iMac27 een SSD van 500MB van samsung en een 2TB HD schijf zitten...
                      Deze is eigenlijk dus echt bedoeld om men foto's die ik maak op weg te schrijven en zowel deze als de originele te bewaren....ook daarvoor 1 TB omdat ik daar één jaar kan opzetten en krijgen...terwijl als ik eentje van 4 TB zou gebruiken ik ook meerdere jaren hierop kan zetten....Nadeel / als er toch iets met de schijf moest mislopen je ook wel het risico loopt 4 jaar kwijt te zijn....

                      De schijf die ik op het oog had koste net geen 60 euro
                      Wow, veel ruimte op je SSD heb je. Ik denk dat je 500GB bedoelt.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Externe HD

                        Ik ben zeer tevreden van de Transcend harde schijven. Check die eens uit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Externe HD

                          Iedereen van harte bedankt voor jullie reacties..
                          @rogier: ik bedoelde idd 500mb....

                          Heb me onderdtussen de freecom aangeschaft en kan probleemloos switchen van imac naar pc..
                          wel een heel software programmatje aanwezig op die hd...
                          https://fredor2.wixsite.com/my-site

                          Comment

                          Working...
                          X