Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

    Ik heb ergens gelezen dat de laatste versie van Ccleaner zelf malware zou bevatten.
    Iemand daarvan op de hoogte?
    Ik moet mijn versie update maar heb nu erge twijfels/
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

    Piriform meldt dat de Windows-installer van de populaire opschoonsoftware CCleaner ongeveer een maand lang malware in de vorm van een backdoor bevatte. De installer was te downloaden via de site van de ontwikkelaar, die recentelijk is overgenomen door Avast.

    Comment


    • #3
      Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

      Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
      Ik heb ergens gelezen dat de laatste versie van Ccleaner zelf malware zou bevatten.
      Iemand daarvan op de hoogte?
      Ik moet mijn versie update maar heb nu erge twijfels/
      Oud nieuws en reeds opgelost.
      CCleaner is gekocht door Avast en die hebben de besmetting ontdekt.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Oud nieuws en reeds opgelost.
        CCleaner is gekocht door Avast en die hebben de besmetting ontdekt.
        zo oud nu ook niet. [emoji1]

        En het is niet omdat ze het al opgelost hebben, dat daarom enkel de gecorrigeerde versie op het net te vinden is of dat het bij iedereen al opgelost is.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

          Malware zat alleen in versie 5.33.6162 van CCleaner, en CCleaner Cloud versie 1.07.3191, en alleen maar op de 32-bits versie.

          Jan

          Comment


          • #6
            Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
            Malware zat alleen in versie 5.33.6162 van CCleaner, en CCleaner Cloud versie 1.07.3191, en alleen maar op de 32-bits versie.

            Jan
            Yep, maar die 32 bit executable wordt wel vrolijk mee geinstalleerd, samen met de 64 bit versie. Op een 64 bit OS, zoals nu meestal het geval is, zal de shortcut in het startmenu wel wijzen naar de 64 bit versie, dus in principe zal je dan nooit de 32 bit versie uitvoeren, maar die besmette 32bit staat wel degelijk mee op je systeem.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Oud nieuws en reeds opgelost.
              CCleaner is gekocht door Avast en die hebben de besmetting ontdekt.
              Voor mij was het "nieuw" nieuws en wie verwacht er zich nu aan zoiets van Ccleaner?
              Het is opgelost en hoe hebben ze dit dan gedaan?
              Je krijgt wel een melding dat er een nieuwe versie beschikbaar is maar geen bericht dat er malware is ingeslopen.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

                Hier staat een hele uitleg:



                Dat stond er al van 18/9.

                Comment


                • #9
                  Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

                  Oorspronkelijk geplaatst door lingze Bekijk bericht
                  Dat stond er al van 18/9.
                  Niet echt spectaculair hé ... dat is slechts 5 dagen voor de start van dit topic.
                  Oud nieuws zoals iemand aankaart is eerder iets dat al weken of maanden de ronde doet.

                  En een blog ... niet iedereen leest blogs bij de upgrade van een software, zelfs niet achteraf tenzij men specifiek op zoek gaat om een probleem op te lossen.

                  Het is dan ook niet zo abnormaal dat TS dit topic begon.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                    Ik heb ergens gelezen dat de laatste versie van Ccleaner zelf malware zou bevatten.
                    Iemand daarvan op de hoogte?
                    Ik moet mijn versie update maar heb nu erge twijfels/
                    Ik heb Ccleaner hier reeds meer dan een jaar geen update meer gegeven, ben dus bijlange nog
                    niet aan die versie Luc.
                    Dat ding doet nog steeds wat het moet doen, namelijk de boel af en toe eens opruimen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ik heb Ccleaner hier reeds meer dan een jaar geen update meer gegeven, ben dus bijlange nog
                      niet aan die versie Luc.
                      Dat ding doet nog steeds wat het moet doen, namelijk de boel af en toe eens opruimen.
                      Ik weet wel dat dit niet hetzelfde is als een virusscanner, maar heb je van Ccleaner dan niet ook beter telkens de laatste/nieuwste versie in gebruik ???
                      Het zal toch wel ergens voor zijn dat ze met de regelmaat van een klok een update uitbrengen... of zie ik dit als PC noob totaal verkeerd ???

                      Comment


                      • #12
                        Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Ik weet wel dat dit niet hetzelfde is als een virusscanner, maar heb je van Ccleaner dan niet ook beter telkens de laatste/nieuwste versie in gebruik ???
                        Het zal toch wel ergens voor zijn dat ze met de regelmaat van een klok een update uitbrengen... of zie ik dit als PC noob totaal verkeerd ???
                        Hier heeft u wat info: https://www.piriform.com/ccleaner/version-history

                        Klopt dat men beter nieuwere versies gebruikt die meegaan met andere ontwikkelingen zoals o.a. updates van het OS of browsers, software, ...
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Ik weet wel dat dit niet hetzelfde is als een virusscanner, maar heb je van Ccleaner dan niet ook beter telkens de laatste/nieuwste versie in gebruik ???
                          Het zal toch wel ergens voor zijn dat ze met de regelmaat van een klok een update uitbrengen... of zie ik dit als PC noob totaal verkeerd ???
                          CCleaner is eigenlijk een tool om je registry op te schonen. Zoveel veranderd er niet door de jaren.
                          Er zit extra functionaliteit is naar bepaalde programma´s maar zo snel veranderen die ook niet.

                          Bij mij volstaat het een update te doen zo eens in het jaar of zo.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Laatste Ccleaner zou zelf malware bevatten?

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            CCleaner is eigenlijk een tool om je registry op te schonen. ...
                            Grondig fout ... die functionaliteit zit er (zeer beperkt!) ook in maar is niet de hoofdfunctie ... duidelijk geen gebruiker die naam waardig

                            Comment

                            Working...
                            X