Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blauwe schijn verwijderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Blauwe schijn verwijderen

    Ik heb hier een probleempje dat ik zou willen voorleggen aan de experts.
    Ik heb gisteren een aantal foto's geschoten van mijn kleindochter, o.m. met haar K3-pakje aan, en merk nu op de foto's dat het blauwe jasje weerkaatst wordt in op haar keel en onder haar kin. Is dit makkelijk te verwijderen, zonder dat ik mijn beelden naar z/w wil omzetten?
    Dit is een voorbeeldje:
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Blauwe schijn verwijderen

    ik zou dat zo doen

    met pipet kleur blauw van vestje instellen
    een nieuwe laag maken gevuld met dit blauw en daarna de kleur inverteren naar oranje
    de laag op overvloeingsmode 'kleur' zetten en dekking verminderen naar bv 30 %
    en een masker maken voor het stuk dat je wil corrigeren

    Comment


    • #3
      Re: Blauwe schijn verwijderen

      Mijn workflow voor dit soort lokale problemen gaat in Lab ipv RGB omdat je daar met de vier tegengestelde kleuren kan werken:

      - Image mode RGB to Lab
      - Kleurevaluatie vd zweem: hier een aqua dus zowel blauw als groen.
      - Kleuren evalueren waar ze wel goed zitten, één voor de middentonen en één voor de schaduwen. Normaal heeft een kaukasisch type meer geel dan magenta (dubbel geel dan magenta) en ook hier klopt dat behalve haar kaken maar dat is voor kinderen niet ongewoon.
      - dan een curves adjustment layer
      - zet 2 controlepunten (middentonen en schaduwen) in de zone die je gaat corrigeren
      - a channel: curve midden licht naar boven: output 5 (rood toevoegen)
      - b-channel: curve midden licht naar boven: output 10 (geel toevoegen)
      - het masker vd curves adjustment layer zwart maken om het effect weg te nemen
      - wit kiezen en borstel selecteren: zacht (100%), opacity 14% en flow 19%
      - wegborstelen door langzaam op te bouwen en te evalueren
      - regelmatig ook het masker controleren (alt klikken op het masker zelf)
      - eventueel fine-tunen door opacity vd curves layer te minderen
      Borsteltechniek is ook zeer belangrijk. Ik start met een ietwat grotere borstel en werk met vegen van rechts naar links hier (schaduw naar middentonen). Daarna een kleinere om de contouren te doen maar dit met kleine cirkelbewegingen.
      Voorbeeld van correctie, en met alle respect, maar een paar minuten aan gewerkt louter om de werkwijze aan te tonen. Mits wat meer tijd/aandacht kan je het perfect corrigeren.



      Als je in RAW de foto hebt kan je natuurlijk ook door ACR passeren en daar met de temperatuur (blauw/geel) en tint (groen/magenta) het gewenste resultaat krijgen en nadien de correctie maskeren waar je ze niet wil.
      Last edited by tcf; 18 september 2017, 13:04. Reden: typo

      Comment


      • #4
        Re: Blauwe schijn verwijderen

        Dank je wel, mannen! Twee goeie manieren om het probleem aan te pakken. Uiteraard gaat het om een serie, waarvan deze misschien nog de makkelijkste is. Ik ga zeker beide technieken uitproberen, want dit is een probleem dat zowel mijn vrouw als ik meer meemaken. Wij schieten allebei in CR2 (Canon RAW) + JPG. Doorgaans hebben we voor de familiefoto's zelden de RAW bestanden nodig, maar hier zullen ze allicht van pas komen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Blauwe schijn verwijderen

          Interessant!
          Hier steek ik ook iets van op
          Bedankt!

          Comment


          • #6
            Re: Blauwe schijn verwijderen

            Lab is heel interessant. Maar tegenwoordig met onze Raw en Lightroom gebruik ik deze modus veel minder. Ik denk nochtans dat Photoshop (enkele functies) werkt intern in deze modus of iets gelijkwaardig.

            Comment


            • #7
              Re: Blauwe schijn verwijderen

              Ik werk zo ongeveer als David, m.n.:
              Open de foto in CS6
              Kies met de pipet het blauw in de trui als voorgrondkleur.
              Maak nu een nieuwe laag aan en ga verder naar ==> Bewerken ==> Vullen en in het popup venster kies je voor Voorgrondkleur. Uw nieuwe laag heeft nu een blauwe kleur.
              Ga nu naar Afbeelding ==> Aanpassingen en in het deelvenster kies je voor Negatief.
              Nu ga je naar de overvloeimodus en daar kies je Kleur en met de dekking te verminderen tot 30% is het blauw in het gezichtje weg.

              Poepsimpel ( ( )
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Blauwe schijn verwijderen

                Ik heb het intussen op beide manieren gedaan en de eenvoudigste manier is toch wel die van David. Nu... vertrekkende vanuit de RAW is de situatie al veel beter omdat ik daar al aanpassingen doe.
                Maar ik dacht ook wel dat dit een interessant onderwerp was om hier te bespreken, aan de hand van een concreet voorbeeld (waar ikzelf dan onmiddellijk baat bij had).
                Ik vond het trouwens ook eens interessant om te experimenteren met LAB colors.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment

                Working...
                X