Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR draaien op ..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LR draaien op ..

    LR cc draaien op een chromebook? is dit mogelijk en werkbaar.
    Photos staan op een externe HD


    Buiten een paar basic bewerkingen: SD kaartje dumpen, foto's croppen, sorteren en taggen moet er niets gebeuren.

    Ik zoek feitelijk een handige en goedkope(re) computer/laptop om op verplaatsing mee te nemen. Meer ingrijpende bewerkingen gebeuren op mijn IMac.

    thks voor de feed back
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

  • #2
    Re: LR draaien op ..

    Volgens mij draait LR niet op Chrome OS, je zal een vergelijkbare kleine laptop met Windows moeten zoeken.

    Ik draai LR op redelijk trage processoren met een passmark van 3000-3500, editeren, printen en al.
    Wel met een snelle interne HD en catalog/previews op SSD.

    Als ik zie dat bv de aangeboden Celeron N2940 maar 1700 scoort en je een externe schijf gaat gebruiken zal je je misschien tot de basisbewerkingen moeten beperken.
    4GB ram zou moeten gaan, LR alleen heeft echt niet veel nodig.

    Het is ook de vraag of de kleurweergave van het scherm voldoende gaat zijn om je foto's volledig af te werken.

    Maar omdat je sowieso de catalog zal moeten importeren in je Mac kan je zelf zien in hoeverre het lukt.
    Last edited by palombian; 16 september 2017, 21:28.

    Comment


    • #3
      Re: LR draaien op ..

      Bedankt voor de info.
      Ik vreesde al dat Chrome OS niet compatibel was.
      Het zal dus een windows laptop moeten worden met 8 GB en i5 processor of ... de spaarpot openbreken en gaan voor de Mac book 13'
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

      Comment


      • #4
        Re: LR draaien op ..

        Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
        Bedankt voor de info.
        Ik vreesde al dat Chrome OS niet compatibel was.
        Het zal dus een windows laptop moeten worden met 8 GB en i5 processor of ... de spaarpot openbreken en gaan voor de Mac book 13'
        Als je een Creative Cloud abonnement hebt is er LR mobile, dat werkt op je smartphone, tablet EN chromebook.

        Comment


        • #5
          Re: LR draaien op ..

          Is het mogelijk om een Lightroom catalogus te bewerken op een Mac en deze daarna zonder enige conversie en zonder problemen te openen in Windows?
          Ik zit met een ongeveer dezelfde zoektocht, ik ben op zoek naar een lichtere laptop om mee te nemen op reis (8maand durende reis). Momenteel werk ik met windows. Maar voor op reis was ik aan het opteren voor een Macbook Air (eventueel 2dehands). Nu vroeg ik me af of er geen conflict zal ontstaan tussen mijn huidige catalogus in Windows en wanneer ik deze laadt op een Mac?

          Ter info: ik heb nog nooit met Mac gewerkt, dus mijn ervaring is echt nihil.

          Comment


          • #6
            Re: LR draaien op ..

            @ Palombian: Ik gebruik CC en heb LR op de IPhone. Heb het feitelijk nooit gebruikt op de Iphone. Ik zal er me deze avond eens mee bezig houden.
            @ Snippet: Ik denk dat de catalogus compatibel is tussen windows en Mac.
            De compatibiliteit zit hen waarschijnlijk in de formatering van de HD's die door beide OS moet kunnen gelezen worden. Misschien kan LesC of een andere Mac fan hier meer over zeggen?
            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

            Comment


            • #7
              Re: LR draaien op ..

              Ik kan hier jammer genoeg niet op antwoorden omdat ik totaal geen ervaring heb met PC/Windows. Sinds 1 september dit jaar ben ik 30j Mac-gebruiker!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: LR draaien op ..

                Volgens mij moet je opletten met de plaats waar al je bestanden staan.
                Mac en Windows verschillen hier in.

                Als je niet de hele cataloog meeneemt, maar op verplaatsing een aparte cataloog gebruikt,
                moet je deze als je terug thuis bent exporteren en dan importeren op je windows computer en daar eventueel aangeven waar je foto's staan.

                Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar volgens mij is dit werkbaar.

                Comment


                • #9
                  Re: LR draaien op ..

                  Mijn vrouw heeft dat een tijdje gedaan tijdens de stap van Windows naar Mac. Alle foto’s op externe schijf met ntfs, software op OSX om ntfs te kunnen schrijven. De cataloog telkens copieren tussen de externe hardeschijf en de interne.


                  Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                  EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
                  EOS 10 Glas 28-105 70-210

                  Comment


                  • #10
                    Re: LR draaien op ..

                    @ Snippet: Dit kan zonder problemen. Mijn huidige setup is als volgt:

                    Thuis werk ik op een windows desktop. Op verplaatsing werk ik met een MacBook Pro.
                    Mijn Lightroom catalog staat in een Dropbox folder en wordt dus automatisch gesynced tussen mijn desktop en laptop. (Manueel kopieëren gaat ook natuurlijk, maar is omslachtiger.)
                    De foto's zelf staan op een externe harde schijf (of gewoon rechtstreeks op de laptop, als ik geen harde schijf wil meenemen op verplaatsing.)
                    Het enige wat ik moet doen als ik switch tussen de 2 is de locatie van waar mijn foto's (folders) staan aanpassen in Lightroom. Dit omdat de folderstructuur op Windows en Mac verschillend zijn. (Zelfs wanneer je een externe schijf gebruikt zal het pad ernaartoe toch nog anders zijn)

                    Het enige waar je wel goed voor moet opletten (zeker als je dropbox gebruikt) is dat je NOOIT lightroom op de 2 computers tegelijkertijd opendoet. Dan zal je catalog file corrupt worden en ben je (mogelijks) alles kwijt.
                    Met dropbox moet je ook opletten dat, wanneer je switched tussen de 2 computers, je zeker wacht tot dropbox de catalog file gesynced heeft. Anders loop je het risico je laatste wijzigingen te overschrijven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: LR draaien op ..

                      Oorspronkelijk geplaatst door woolfie Bekijk bericht
                      @ Snippet: Dit kan zonder problemen. Mijn huidige setup is als volgt:

                      Thuis werk ik op een windows desktop. Op verplaatsing werk ik met een MacBook Pro.
                      Mijn Lightroom catalog staat in een Dropbox folder en wordt dus automatisch gesynced tussen mijn desktop en laptop.
                      /...
                      Ik weet niet hoe groot je cataloog is, maar als de cataloog een beetje groot wordt, zul je toch wel even moeten wachten.

                      Comment

                      Working...
                      X