Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beoordeel deze bewerking even aub

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beoordeel deze bewerking even aub

    Vraagje specifiek en enkel mbt de fotobewerking (vandaar dit subforum):
    zien jullie vlekken of strepen of iets dergelijks in de achtergrond?
    Ik zou het heel erg op prijs stellen om hier jullie reactie op te horen,
    eventueel met vermelding of jullie scherm al dan niet gekalibreerd is.



    Ik weet niet waar ik dit topic moet plaatsen, maar kreeg de tip om het hier te proberen.


  • #2
    Re: Beoordeel deze bewerking even aub

    Ik zie rond de kaken inderdaad lichtere delen, eigenlijk een soort slechte vervaging
    En jawel mijn eizo is gekalibreerd

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Beoordeel deze bewerking even aub

      Rond de kaken heb ik ook (ook gekalibreerd Eizo scherm). Op mijn ipad hetzelfde.
      Maar op de MSI laptop van mijn zoon is het erger dan op mijn scherm en op een ander forum zei men mij dat de hele foto vol zat (wat ik eigenlijk niet geloof).

      Bij deze even een test waarbij ik het gedeelte wat zichtbaar is op de msi heb aangepakt.

      Comment


      • #4
        Re: Beoordeel deze bewerking even aub

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Ik zie rond de kaken inderdaad lichtere delen, eigenlijk een soort slechte vervaging


        grts
        Sieg
        hier hetzelfde gekalibreerd met spyder 5
        D 7500 > 16/85 > 70/300>105
        https://www.behance.net/joscaeymae0afa
        Grt. Jos

        Comment


        • #5
          Re: Beoordeel deze bewerking even aub

          Ik weet niet met welk programma je werkt maar met Photoshop is het heel simpel om duidelijk te laten zien of alles mooi ingekleurd is.
          Gewoon een aanpassingslaag curven openen en de opname zoveel mogelijk oplichten.
          Dan zal je zien dat de opname inderdaad vol vegen zit, nu kun je op de gewone laag deze bijkleuren tot alles zo goed als perfect is.
          Daarna gooi je gewoon de aanpassingslaag weg en je opname is in orde

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Beoordeel deze bewerking even aub

            Heel erg bedankt Sieg. Even jouw tip geprobeerd en je haalt het 'onzichtbare' tevoorschijn. Ongelofelijk!
            Bij deze dus een update volgens jouw werkwijze.
            Velen zullen het verschil niet zien, zelfs ik niet, maar theoretisch is dit dus de versie zoals hij hoort te zijn.
            Lichte rand rond het hoofd blijft hetzelfde, maar de rest van de zwarte achtergrond is aangepakt.
            Indien iemand nog opmerkingen heeft, hoor ik het graag. In ieder geval heel erg bedankt!

            Comment


            • #7
              Re: Beoordeel deze bewerking even aub

              Heb er ook naar gekeken.

              Als je het beeld sterk oplicht in Adobe RAW met belichting en helderheid zie je de lichtvlekken duidelijk in de achtergrond.

              De lichte gloed rond het kopje is wat anders, dit zijn de onscherpe haartjes die door het stacken niet zijn meegenomen door het progamma.
              Nu weet ik niet welk stack prog. Je gebruikt, maar bij ZS kan je dit oplossen door een P en DMax stacks te maken.
              Nadien retouceren met DMax als doel en PMax als bron.
              (PMax heeft meer details, maar ook meer ruis).

              Het probleem in de achtergrond komt door strooilicht dat de achtergrond ook heef belicht, al is het miniem.
              Om dit te voorkomen kan je het best , als je een (donkerveld achtergrond wil) het best zwart vilt als achtergrond
              gebruiken en deze met zwart vilt beklede schermpjes, links en rechts nog een afschermen tegen het eventuele strooilicht.
              Ik gebruik hier zelfklevend vilt voor, ooit eens in de aanbieding bij de Aldi.(bord, spiegel, witte en viltfolie, kan ze niet laten liggen)

              In CS kan je het zwart en wit punt ook aanpassen:
              Via aanpassingslaag, drempel naar het donkerste en lichtste gedeelte zoeken en deze dan met het kleurpipet markeren.
              De laag voor “drempel” kan je dan sluiten waarna je de gemarkeerde punten ziet in de opname.
              Terug via aanpassingslaag, curve en hier kies je het zwart pipet (bovenste) voor het zwartpunt en het wit pipet(onderste)
              voor je witpunt. Deze laag kan je naar wens blenden voor het beste resultaat.

              Deze methode heeft twee voordelen:
              - Het zwart en het wit wordt echt zwart en wit (wat een zin)
              - En je WB zal er ook op vooruit gaan aangezien je zwart en je wit ook echt zwart en wit worden.

              Hopelijk kan je hier iets mee doen.

              Groeten,
              Eric

              Comment


              • #8
                Re: Beoordeel deze bewerking even aub

                Hier kan ik zeker iets mee doen. Heel erg bedankt voor de gedetailleerde uitleg.
                Nu nog Zerene downloaden en leren kennen, want ik doe het gewoon in PS.

                Comment

                Working...
                X