Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Adobeprogramma's lopen vast zodra ik NEF-bestanden open

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Adobeprogramma's lopen vast zodra ik NEF-bestanden open

    Hallo allemaal,

    ik zit met een vreemd en acuut probleem.
    Sindskort krijg ik geen enkel NEF-bestand meer bewerkt in Photoshop, Lightroom, Bridge of Adobe Raw.
    Zodra ik ze durf te openen in één van deze programma, bevriest de hele computer.
    Het enige dat ik kan bewegen is de cursor, maar die kan niets aanklikken, ook niets van alle andere software.

    Alle software is up-to-date (CC-versie), alsook de OS van m'n computer
    Ik werk op een iMac. Heb 77Gb harde schijfgeheugen over.

    Ik heb geprobeerde de prefs van PS al eens te verhuizen en terug te zetten.
    Ook de GPU in de PS-voorkeuren uitzetten heeft geen effect.

    Ik heb via Adobeforum het probleem ook aangekaart, maar dat is tot nog toe geen oplossing uit voort gekomen.

    Ik zit nu wel een beetje met de handen in het haar.
    Iemand die raad weet?

    Alvast bedankt!

    Mvg
    Wim
    BD1729BE - Wim SWERTS - Nikon D600 + divers glaswerk tussen 28 en 300mm

  • #2
    Re: Adobeprogramma's lopen vast zodra ik NEF-bestanden open

    Lijkt mij een probleem van Camera Raw. Photoshop verwijderen en opnieuw installeren?
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Adobeprogramma's lopen vast zodra ik NEF-bestanden open

      Enkele Mac-vragen: 77Gb harde schijfruimte over, zeg je. Druk 'ns uit in % of zoals ikzelf meestal meegeef: ik heb zo'n 230Gb over op een schijf van 1TB.
      Hoeveel RAM heb je?
      Bij Mac is herinstalleren normaal niet de gebruikelijke procedure, maar misschien kan dat niet anders meer met CC?
      Niks anders dat kan meespelen? Bv. bepaalde "pests" voor je Mac, al beveelt men het aan als levensnoodzakelijk? Denk Norton, MacKeeper...
      Je zou altijd EtreCheck kunnen downloaden en 'ns laten lopen. Wie weet wat die aantreft? EtreCheck is zowat het eerste wat wij aanbevelen op de Apple Support Communities.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Adobeprogramma's lopen vast zodra ik NEF-bestanden open

        Beste LesC,

        Ik heb momenteel een 85Gb vrij op een schijf van 500Gb.
        Ram-geheugen is 4Gb.
        Ik werk hier al even mee en voorheen was dit nooit een probleem.

        Ik heb inmiddels Lightroom, Bridge CC en Photoshop CC verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, jammer genoeg zonder resultaat.
        Ik gebruik CleanMyMac 3 om overtollige dingen te verwijderen.
        EtreCheck is nieuw voor me. Ga ik meteen eens uitproberen.

        Dank voor de tip!

        gr
        W
        BD1729BE - Wim SWERTS - Nikon D600 + divers glaswerk tussen 28 en 300mm

        Comment


        • #5
          Re: Adobeprogramma's lopen vast zodra ik NEF-bestanden open

          uit Etrecheck zou blijken dat er meer RAM-geheugen nodig zou zijn, maar ik begrijp niet goed waarom het onlangs wel nog perfect werkte en nu niet meer.

          W
          BD1729BE - Wim SWERTS - Nikon D600 + divers glaswerk tussen 28 en 300mm

          Comment


          • #6
            Re: Adobeprogramma's lopen vast zodra ik NEF-bestanden open

            Update van OS en/of programma (CC)?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Adobeprogramma's lopen vast zodra ik NEF-bestanden open

              RAW importeren neemt veel geheugen in. Misschien slecht geheugen?
              Maar op een forum kwam ik de cpu tegen als boosdoener, hij heeft het opgelost door te under-clocken. Mischien dat zijn ram dan ook trager werkt en het toch het geheugen was.
              Come for help, be inspired. The Adobe Community is the place to ask questions, find answers, learn from experts and share your knowledge. We have everything to help you get started, learn how to's, tips and tricks, and unlock your creativity.


              --
              T.T.
              Last edited by mlap; 11 september 2017, 12:43.

              Comment


              • #8
                Re: Adobeprogramma's lopen vast zodra ik NEF-bestanden open

                Ik heb momenteel hetzelfde probleem.

                Comment

                Working...
                X