Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik 600 mm lens bij airshow

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik 600 mm lens bij airshow

    Hallo,
    Dit jaar gebruik ik voor de eerste maal mijn 600 mm lens. Het is een Sigma 150-600mm, 1.5-6.3 DG.
    Daarmee ga ik naar Sanicole. Ik ben gewoon om met een Nikon 70-300 mm te fotograferen, maar het bereik was net niet goed genoeg.
    Vraag: waar moet ik letten met de instellingen?
    Alvast bedankt voor het advies.

  • #2
    Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

    Ik zet mijn camera op P modus, gebruik het center focus punt, gebruik AI focus en zet de camera op burst mode.
    Ik laat de camera zelf beslissen over sluitertijd, diafragma en iso (maximun 3200) om zo altijd zo scherp mogelijke foto's te maken.
    Persoonlijk heb ik nog niet met die lens gewerkt (ik gebruik de canon ef 100-400).
    Life is beautiful, take pictures to remember

    Comment


    • #3
      Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

      Oorspronkelijk geplaatst door Mvla Bekijk bericht
      Hallo,
      Dit jaar gebruik ik voor de eerste maal mijn 600 mm lens. Het is een Sigma 150-600mm, 1.5-6.3 DG.
      Daarmee ga ik naar Sanicole. Ik ben gewoon om met een Nikon 70-300 mm te fotograferen, maar het bereik was net niet goed genoeg.
      Vraag: waar moet ik letten met de instellingen?
      Alvast bedankt voor het advies.
      Dit is wel een heel dure en unieke lens, of wel is het een type foutje ;-)
      Het zal deze wel zijn Sigma 150-600mm, f5-6.3 DG (f5 ipv f1.5)

      Bij een snel vliegtuig zoals een straaljager, moet je sluitertijd hoog genoeg zijn, bij 600mm zeker 1/600ste
      maar als er propellers aan het vliegtuig hangen, mag je sluitertijd niet te hoog zijn of je propellers staan stil, en dat is geen zicht.
      Ook bij een helikopter mag je sluitertijd niet te hoog liggen, ik denk zelfs nog lager dan bij een propeller vliegtuig.

      Dus als het zonnig is, kan het wel zijn dat je een grijsfilter kunt gebruiken ;-)

      Comment


      • #4
        Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

        Ik denk dat de sluitertijd gerust iets trager kan op 600mm omdat je je onderwerp volgt.
        Een grijsfilter heb ik nog nooit gebruikt.
        Door de P-modus bepaalt de camera de F waarde en als het nodig is zal de camera de lens wel wat dicht draaien.
        Life is beautiful, take pictures to remember

        Comment


        • #5
          Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

          Instellingen op manueel zetten. Snelheid en f-getal moet je zelf kiezen al naargelang de snelheid van je onderwerp. Dan je ISO op auto zetten. En zeker je AF-C modus aanzetten.
          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

          Comment


          • #6
            Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

            Ook niet vergeten op je standknop je Ch aan te zetten.
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

            Comment


            • #7
              Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

              In onderstaande link kan je mijn probeersel foto's zien die ik vorig jaar heb genomen op Sanicole.
              Als je op het i-icoontje drukt rechts onder de foto kan je de instellingen zien betreffende F-waarde, snelheid enz.

              Ik fotografeer altijd op de M-stand en heb mijn toestel zodanig ingesteld dat ik F en snelheid heel snel kan aanpassen evenals de iso.
              Al die andere standen zoals P en wat nog allemaal gebruik ik nooit.
              De M-stand verplicht je om creatief te zijn en na te denken wat je aan het doen bent.

              Hierbij de link :


              En ik fotografeer uit de hand, zonder statief en zal er vrijdag en zondag ook aanwezig zijn als alles goed zit.

              Groetjes,

              Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

                Dirk, page not found


                Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  Dirk, page not found


                  Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                  hier geen probleem, pagina komt er vlot op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                    In onderstaande link kan je mijn probeersel foto's zien die ik vorig jaar heb genomen op Sanicole.
                    Als je op het i-icoontje drukt rechts onder de foto kan je de instellingen zien betreffende F-waarde, snelheid enz.

                    Ik fotografeer altijd op de M-stand en heb mijn toestel zodanig ingesteld dat ik F en snelheid heel snel kan aanpassen evenals de iso.
                    Al die andere standen zoals P en wat nog allemaal gebruik ik nooit.
                    De M-stand verplicht je om creatief te zijn en na te denken wat je aan het doen bent.

                    Hierbij de link :


                    En ik fotografeer uit de hand, zonder statief en zal er vrijdag en zondag ook aanwezig zijn als alles goed zit.

                    Groetjes,

                    Dirk
                    Dirk, er staan een hoop mooie scherpe foto's, en sommige heel kleurrijk op je site.
                    Misschien een tip voor vrijdag,

                    Bij de propeller vliegtuigen is de sluitertijd somt te snel, de propeller staat dan stil

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

                      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                      hier geen probleem, pagina komt er vlot op.
                      Eigenaardig : via chrome op pc werkt dit perfect, maar niet via ipad.

                      Knappe foto's op je site.


                      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

                        Hoi Dirk,

                        dat zijn een hoop prachtplaten die je daar gemaakt hebt.
                        Niet zeuren over een enkele plaat waar de sluitertijd zo is, dat de propeller lijkt stil te staan...
                        Bij de meeste zie je de beweging, maar herken je duidelijk een propeller, knap.
                        Wij gaan daar nog een flinke kluif aan krijgen om ook zulke mooie platen te creëren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

                          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                          Dirk, er staan een hoop mooie scherpe foto's, en sommige heel kleurrijk op je site.
                          Misschien een tip voor vrijdag,

                          Bij de propeller vliegtuigen is de sluitertijd somt te snel, de propeller staat dan stil

                          Dank voor je tip, en ik besef dit ook, maar mag ik hier het volgende aan toevoegen?
                          De combinatie die ik gebruikt heb voor deze foto's weegt +/-4,5 kg en alle foto's werden genomen zonder statief.
                          De meeste propellervliegtuigen op de foto's maakten allerhande onvoorspelbare bewegingen (stuntvliegen), dus moeilijk om te blijven volgen.
                          Ik gebruikte hierbij een zoomlens en terwijl ik foto's maakte draaide mijn linker hand aan de zoomring + ondersteuning gewicht van de lens,
                          en mijn rechter hand om de camera te ondersteunen + afdrukken + diafragma aanpassen + snelheid aanpassen + iso aanpassen.

                          Hierbij moet je ook rekening houden dat de propeller van het ene toestel sneller vliegt tov het andere.

                          Het is dus een gulden middenweg vinden in deze.

                          Kan het beter? Natuurlijk kan dit, vandaar ik er de vrijdag terug zal zijn om te blijven oefenen.

                          De topicstarter stelde een vraag hoe hij zijn toestel best kan instellen, en ik heb gewoon een link geplaatst van mijn site van dit
                          evenement van vorig jaar waarbij je bij iedere foto de instellingen kan zien. Op deze manier kan de topicstarter dan best inschatten
                          hoe hij zijn toestel kan instellen denk ik.

                          Groetjes,

                          Dirk
                          Last edited by fotosdirk; 29 augustus 2017, 19:26.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

                            Als je beweging in de propellers wil, dan kan je best werken met een sluitertijd van 1/250 of langer.
                            Dan zullen niet alle foto's 100% scherp zijn, tenzij je de vliegtuigen echt perfect kan blijven volgen.
                            Hoe langer de sluitertijd, hoe meer "beweging" in de propeller, maar tegelijk gaat het percentage bruikbare foto's ook naar beneden naarmate de sluitertijd langer wordt (bewegingsonscherpte is dan het probleem).
                            Je maakt dus zelf een keuze, wil je dat alle foto's scherp zijn, dan staan de propellers stil, wil je veel beweging in de propellers, dan wordt het percentage bruikbare foto's een stuk kleiner (maar de foto's die dan wel gelukt zijn, die vind ik persoonlijk wel een heel stuk beter, want voor mij moet er beweging in de propeller zitten, anders is de foto voor mij niet goed genoeg).
                            Een ander probleem met een vrij lange sluitertijd is dat het diafragma dan soms heel ver dicht gaat (zelfs op de laagste iso), en dat gaat dan ten koste van de scherpte (f16 gaat meestal nog wel maar als het diafragma nog verder dicht gaat, dan zal diffractie voor onscherpe foto's zorgen).
                            Om dat probleem te omzeilen zou je een grijsfilter of een polarisatiefilter kunnen gebruiken zodat er minder licht binnen komt in de camera.
                            Dat probleem heb je vooral als het weer goed is, bij de avondshoots haal je zeker alle filters van de lens, want dan heb je alle licht nodig om scherpe foto's te kunnen maken.

                            Voor het fotograferen van propellervliegtuigen en helikopters zet ik de camera in de sluitertijdvoorkeuzestand, meestal op iso 100.
                            Het diafragma wordt dan automatisch aangepast volgens de lichtmeter van de camera.

                            Maar er zijn natuurlijk verschillende methodes om tot hetzelfde resultaat te komen...

                            Hier kan je een aantal van mijn vliegtuigfoto's bekijken, het zijn bijna allemaal propellervliegtuigen omdat er op EBZR (vliegveld Malle) geen straaljagers mogen landen: https://barthuysmans.smugmug.com/Vliegtuig
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gebruik 600 mm lens bij airshow

                              Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                              Dank voor je tip, en ik besef dit ook, maar mag ik hier het volgende aan toevoegen?
                              De combinatie die ik gebruikt heb voor deze foto's weegt +/-4,5 kg en alle foto's werden genomen zonder statief.
                              De meeste propellervliegtuigen op de foto's maakten allerhande onvoorspelbare bewegingen (stuntvliegen), dus moeilijk om te blijven volgen.
                              Ik gebruikte hierbij een zoomlens en terwijl ik foto's maakte draaide mijn linker hand aan de zoomring + ondersteuning gewicht van de lens,
                              en mijn rechter hand om de camera te ondersteunen + afdrukken + diafragma aanpassen + snelheid aanpassen + iso aanpassen.

                              Hierbij moet je ook rekening houden dat de propeller van het ene toestel sneller vliegt tov het andere.

                              Het is dus een gulden middenweg vinden in deze.

                              Kan het beter? Natuurlijk kan dit, vandaar ik er de vrijdag terug zal zijn om te blijven oefenen.

                              De topicstarter stelde een vraag hoe hij zijn toestel best kan instellen, en ik heb gewoon een link geplaatst van mijn site van dit
                              evenement van vorig jaar waarbij je bij iedere foto de instellingen kan zien. Op deze manier kan de topicstarter dan best inschatten
                              hoe hij zijn toestel kan instellen denk ik.

                              Groetjes,

                              Dirk
                              Ik denk dat deze uitleg zeker een meerwaarde heeft voor de topic-starter,
                              En het bevestigt mijn gedachten gang dat een grijsfilter wel zijn nut kan hebben

                              Je site geeft veel informatie over de instellingen, en het bevestigd Black B@ndit zijn uitleg over een sluitertijd van 1/250 of langer.
                              Maar ook bij je foto's met sluitertijd 1/500ste zie je toch wat beweging in de propellers, en dat maakt toch een heel verschil tegenover stilstaande.

                              Ik zou eerst ook kiezen om goede foto's te hebben, en daarna proberen om te verbeteren.

                              Alvast bedankt voor de uitleg, en veel succes vrijdag.

                              Comment

                              Working...
                              X