Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

    Hallo,

    Ik twijfel al heel lang tussen deze 2 camera's. Dit zou mijn eerste dslr worden. Ik zou ook een fotografiecursus willen volgen. Ik twijfel tussen een nieuwe D5600 te kopen of te wel de Nikon d7100 in tweedehands. Dit is dan ongeveer de zelfde prijscategorie. Ik zou het liefst naar de d7100 willen gaan omdat ik dan zeker ben dat ik niet ineens wil overstappen naar een beter model. Maar aan de andere kant heb ik mischien wat bang dat dit toestel te moeilijk zal zijn om aan te leren?
    Ik zou ook echt met een basislens willen beginnen omdat ik nog niet weet in welke richting van lens ik zou gaan en eerst mijn toestel volledig wil leren kennen. Graag wat advies?


    Bedankt!

  • #2
    Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

    hoi
    bij foto konijnenberg staat de d7100 maar 70€ meer dan de d5600 body ,dus ik zou zeker naar de d7100 gaan ,is toch wel beetje meer camera,beeldkwaliteit zal nagenoeg hetzelfde zijn ,maar de d7100 kan meer lenzen aan enzo ,gr Danny

    Comment


    • #3
      Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

      D7100 niet twijfelen, toestel is zelfs makkelijker te bedienen door extra draaiwiel en schermpje bovenop.

      Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

        Oorspronkelijk geplaatst door danny24 Bekijk bericht
        de d7100 kan meer lenzen aan
        Zijn toch beide crop frame nikons?
        Enige waar ik aan denk is dat een D5600 misschien geen focus motor heeft in de body, maar dat sluit niet uit dat alle lenzen wel gewoon te gebruiken zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          Zijn toch beide crop frame nikons?
          Enige waar ik aan denk is dat een D5600 misschien geen focus motor heeft in de body, maar dat sluit niet uit dat alle lenzen wel gewoon te gebruiken zijn.
          En dan wil je is een bepaalde specifieke tweedehandse lens en dan heb je geen AF. :P
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

            Was het leven voor een beginner maar zo simpel. De 7100 weegt 300g meer, een ouder processor type, geen zwenkbaar scherm, geen touchscreenbediening, ...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

              Vraag is wat je wilt. Iets met veel "toeters en bellen" zoals een touchscreen, of iets waar je langere tijd mee verder kan. Mee kan doorgroeien...
              Vraag is ook of al de extra opties bij gebruik worden opgemerkt...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

                Oorspronkelijk geplaatst door Sarah.s Bekijk bericht
                Ik zou het liefst naar de d7100 willen gaan omdat ik dan zeker ben dat ik niet ineens wil overstappen naar een beter model. Maar aan de andere kant heb ik mischien wat bang dat dit toestel te moeilijk zal zijn om aan te leren?
                Sterker nog: de D5600 zal moeilijker zijn om aan te leren omdat veel meer via het menu moet.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

                  Oorspronkelijk geplaatst door nesten Bekijk bericht
                  Was het leven voor een beginner maar zo simpel. De 7100 weegt 300g meer, een ouder processor type, geen zwenkbaar scherm, geen touchscreenbediening, ...
                  Het scherm zal ook weer makkelijker kapot kunnen. Om maar de advocaat van de duivel te spelen. Verder verwacht ik de body van de D7100 van magnesiumlegering is en die van de D5600 van plastic. Dus de D7100 zal steviger in elkaar steken. Persoonlijk zou ik de D7100 nemen. mocht je serieuze foto plannen hebben.
                  Last edited by Rogier; 25 augustus 2017, 20:54.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

                    Misschien zou ik wel voor de 5600 opteren. Een kantelbaar schermpje
                    en touchscreen zijn geen gimmicks, toch niet in alle omstandigheden,
                    wel vaak fijne bijkomstigheden. En het zijn natuurlijk allebei prima
                    fototoestellen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

                      Objectieve vergelijkingen:
                      Wat is het verschil tussen Nikon D5600 en Nikon D7100 ? Zoek uit welke beter is en wat hun algemene prestatie is in de camera rangschikking.


                      Read our detailed comparison of the Nikon D7100 vs Nikon D5600 to find out their strengths and weaknesses, and decide which one to choose.


                      Nikon D7100 vs Nikon D5600
                      De volgende vind ik best wel belangrijk
                      Optical Viewfinder Type Pentaprism vs Pentamirror Pentaprism (Viewfinders are brighter than Pentamirror type )
                      AF Micro Adjustment (Fine Tune) Yes vs No Adjust each lens for more accurate focusing
                      Viewfinder Coverage 100% vs 95% More accurate viewfinder
                      Max Shutter Speed 1/8000s vs 1/4000s faster shutter speed
                      AF Motor in body Yes vs No Auto focus with all Nikon Lenses
                      Environmental Sealing Yes vs No shoot at tough conditions

                      Minder belangrijke voordelen D7100
                      Headphone Port Yes vs No better video control
                      Battery Life 950 shots vs 820 shots
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Sterker nog: de D5600 zal moeilijker zijn om aan te leren omdat veel meer via het menu moet.
                        Hier ben ik het volledig mee eens. Om die reden ben ik van D3000 naar D7000 gegaan en heb ik de D5000 reeks overgeslagen.

                        Ik zou je aanraden om hetzij een D7100 in tweedehands te kopen van iemand die vind dat een toestel uit 2013 toch wel achterhaald is.
                        Elk nieuw toestel is inderdaad beter dan het vorige, maar wat brengt dat verschil je dat je niet wil missen ???

                        Ook toestellen buiten het dslr gamma zijn op vlak van beeldkwaliteit enorm vooruitgegaan. De bridge camera's lopen bijna enkel nog achter op vlak van sensor afmetingen (met bijhorende consequenties). Iets wat door de fabrikanten zo gehouden wordt om de dslr markt niet stuk te maken. Wat dus niet wil zeggen dat deze niet reeds een niveau halen wat in zeer veel gevallen meer dan voldoende is. Het eeuwige probleem blijft fotografie bij weinig licht (nacht, huiskamer, indoor sport, ...) maar ook daar heeft zelfs een semi-professionele dslr nog steeds zijn beperkingen en is deskundige nabewerking een absolute must.
                        Hoeveel je wil uitgeven om onder die omstandigheden minder beperkingen te hebben is persoonlijk, maar je kan tot 75.000 € en meer gaan. Wat is goed genoeg ?

                        Op de betere compacts zijn ook steeds meer instellingen rechtstreeks beschikbaar en geschikt om een cursus fotografie te volgen.
                        Ze hebben meer beperkingen op vlak van mogelijkheden (scherptediepte, ruis, ...), maar dit zijn beperkingen en dus niet zaken die ontbreken.

                        Bij de keuze van een toestel moet je vooral kijken naar de dingen die je belangrijk vindt, weten waarom, en of die primeren boven wat je ervoor moet inleveren.
                        - wil je een uitklapbaar scherm
                        - wil je wifi
                        - wil je een touchscreen
                        - wil je alles via knopjes
                        - wil je veel focus punten
                        - wil je veel zoom
                        - wil je betere of nog betere of nog betere of nog betere kwaliteit bij weinig licht
                        - is het niet te groot, te zwaar of te lomp om mee te beginnen
                        - hoeveel wil je nog extra aankopen (tas, flits, statief, andere lenzen, ...)
                        - hoeveel wil je betalen

                        Als je voor een dslr gaat, koop je daar dan als eerste een 35mm 1.8 prime bij. Met die lens kan je ongelooflijk veel leren, heeft een gigantische prijs/kwaliteit verhouding en ga je hoogstwaarschijnlijk nooit meer verkopen.
                        Als je daar wat mee gewerkt hebt en weet wat je tekort komt en extra wil, moet je eens enkele test foto's maken met een lens van iemand anders.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

                          De bijdrage van cojon kan ik helemaal bijtreden. Ik ken trouwens fotografen die met de d7000 fantastische foto's maken. De d7100 is, denk ik toch, nog veel beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

                            Merci voor het advies! De gadgets zoals de touchscreen van de d5600 vond ik voor mij al overbodig.

                            Ik ben nog eens naar een winkel geweest om ze beiden eens vast te houden en ik ben toch overtuigd om naar de d7100 te gaan. De bediening dat dit toestel heeft, heeft mij overtuigd. Ook als ik deze vasthield vond ik het toestel veel evenwichtiger in de hand liggen dan het kleinere d5600.

                            Nu twijfel ik juist of ik toch voor de nieuwere versie d7200 zou gaan ipv de d7100. De buffer zou een groot verschil zijn al weet ik niet of dit voor mij een groot verschil zal maken voor mij als beginner. Al zit mijn interesse wel in sportfotgrafie en natuurfotografie... ook zei de persoon van de winkel dat door het verouderde software natuurlijk later niet kan geupdate worden... zijn dit echt belangrijke punten waarvoor ik toch voor de d7200 zou moeten kiezen?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon d7100 of d5600 voor een beginner

                              Ik schat dat software updates één keer, uitzonderlijk twee keer, gebeuren nadat een toestel op de markt komt. (Kleine) foutjes en onvolkomenheden worden aangepast en dan doet het toestel wat he moet doen.
                              Zowel de D7100 als de D7200 hebben hun software updates gekregen en hoogstwaarschijnlijk worden er geen updates meer uitgevoerd.
                              Ondertussen is de D7500 uitgebracht met nieuwere software en meer mogelijkheden. Maar dan kun je de aankoop van een fototoestel uitstellen tot in het oneindige want er komt altijd wel iets nieuwer /recenter uit.
                              Kijk gewoon naar het toestel dat voldoet aan de prijs die je er voor wilt geven.
                              Patric

                              Comment

                              Working...
                              X