Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom- slimme voorvertoningen-laadtijd per foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom- slimme voorvertoningen-laadtijd per foto

    Beste lightroomers,

    Ik heb Lightroom 6.12 aangeschaft & heb een vrij nieuwe laptop (i7).
    Mijn werkwijze is dat ik de RAW files op mijn computer zet & ze dan 1 voor 1 bewerk in de ontwikkelingsmodules. Daarbij wordt altijd het origineel ingeladen. Helaas duurt dit tot 4 seconde per foto & ik heb soms albums van 1500 foto's.
    Kan iemand mij aub stap voor stap zeggen wat ik moet doen om deze laadtijd te verminderen ? De oplossing zal bij slimme voorvertoningen waarschijnlijk liggen, maar veel wijzer word ik niet door google.
    Wanneer ik de volgende keer foto's op mijn laptop zet zal ik slimme voorvertoningen aankruisen. Welk van de 4 opties gebruiken jullie dan ? Minimaal, ingesloten en secundair, standaard of 1:1 ?
    Worden dan automatisch de slimme voorvertoningen getoond in de ontwikkelingsmodule & versnelt dit de laattijd ?
    Alvast bedankt voor jullie advies.

  • #2
    Re: Lightroom- slimme voorvertoningen-laadtijd per foto

    Uitgetest en slimme voorvertoningen gemaakt. Nu staat er in de ontwikkelingsmodule: origineel + slimme voorvertoning.
    Helaas, nog steeds even traag....

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom- slimme voorvertoningen-laadtijd per foto

      Bij lightroom staat altijd bij voorkeuren ergens iets van gpu aan
      Dit wil zeggen dat lightroom de videokaart gebruikt om sneller te kunnen draaien, maar indien deze kaart niet de juiste is voor lightroom draait deze daardoor net erg traag,
      Maw je moet de gpu uitvinken, heropstarten en normaal gezien ist opgelost

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom- slimme voorvertoningen-laadtijd per foto

        Zeer vriendelijk bedankt Bulke ! Ik heb mijn grafische kaart gecheckt en dat is de Intel HD Grapics 4600. Ik heb GPU uitgevinkt & ik heb nu echt de indruk dat het al iets sneller gaat.
        Dus werken met slimme voorvertoningen is niet perse aan te raden om sneller foto's te kunnen laden. Eerder investeren in een grafische kaart die hooggeschikt is voor Lightroom.

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom- slimme voorvertoningen-laadtijd per foto

          Bij een laptop kun je meestal de GPU niet veranderen.

          Volgens mij kun je best de foto's 1 op 1 laten renderen, dan moeten ze enkel ingelezen worden, en dat gaat snel.
          Dit kun je gemakkelijk laten doen bij het importeren, of erna via het menu Library en daar bij previeuws kiezen om de previeuws 1:1 te maken.
          ( ik heb een Engelse versie van Lightroom )

          Probeer het eerst met een aantal, want als je alles selecteert, zal het wel even duren ;-)

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom- slimme voorvertoningen-laadtijd per foto

            Oorspronkelijk geplaatst door adversus Bekijk bericht
            Dus werken met slimme voorvertoningen is niet perse aan te raden om sneller foto's te kunnen laden. Eerder investeren in een grafische kaart die hooggeschikt is voor Lightroom.
            Graag gedaan ;-)

            Ik werk wel met slimme voorvertoningen hoor, maar niet altijd 1 op 1, soms minder, dat gaat vlugger, want voor mijn foto's te selecteren uit bvb 1000 foto's pixelpeep ik bijna niet, indien nodig kan ik dan de resterende op 1/1 laten inladen, werkt sowieso vlugger dan
            Een goede grafische kaart, mocht je dit doen, laat me zeker weten hoeveel dit helpt!
            Ik werk met vrij grote rawbestanden en het zou ook vlotter mogen, maar denk eerder aan een nieuwe pc, daar ik nog met een i5 processor werk



            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom- slimme voorvertoningen-laadtijd per foto

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              Graag gedaan ;-)

              Ik werk wel met slimme voorvertoningen hoor, maar niet altijd 1 op 1, soms minder, dat gaat vlugger, want voor mijn foto's te selecteren uit bvb 1000 foto's pixelpeep ik bijna niet, indien nodig kan ik dan de resterende op 1/1 laten inladen, werkt sowieso vlugger dan
              Een goede grafische kaart, mocht je dit doen, laat me zeker weten hoeveel dit helpt!
              Ik werk met vrij grote rawbestanden en het zou ook vlotter mogen, maar denk eerder aan een nieuwe pc, daar ik nog met een i5 processor werk

              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              Voor de eerste selectie gebruik ik een externe vieuwer, Fast stone imageviewer, maar elke viewer die raw kan uitlezen en waar je een selectie kunt aanduiden voldoet.


              De hulp van een GPU hangt van een aantal factoren af, en werkt enkel bij de modulle "ontwikkelen"
              Bij 4K en 5K schermen zou je ook een hele verbetering kunnen merken.
              Bij mij merk ik geen verschil met of zonder mijn simpele GPU ;-)

              Zo geeft Adobe aan:
              De module Ontwikkelen is de enige die momenteel GPU-versnelling gebruikt. Opdrachten en processen die losstaan van de module Ontwikkelen, worden hierdoor niet beïnvloed. Bijvoorbeeld: de opdrachten voor het samenvoegen van meerdere afbeeldingen om HDR-bestanden of panorama's te maken, maken geen gebruik van de GPU

              Comment

              Working...
              X