Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opladen accu camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opladen accu camera

    ik heb al een tweetal jaren de gewoonte als ik thuis kom van een fotoreportage om mijn accu('s) onmiddellijk opnieuw op te laden (maakt niet uit of ze nog voor 10% zijn opgeladen of voor 75%). Vorige week zei me iemand dat dit niet gezond is. Klopt dit? Gebruik ik de accu beter tot die volledig ontladen is?

  • #2
    Re: opladen accu camera

    Ik doe eigenlijk net hetzelfde, bij mij blijven ze zelfs in de lader zitten tot de volgende shoot, dan kan soms dagen zijn of zelfs enkele weken
    Eigenlijk heb ik daar nog nooit geen problemen mee ondervonden, toch zeker niet met de moderne accu's
    Maar het blijkt inderdaad niet gezond te zijn voor de batterij/accu

    In ieder geval kan Bart (Black Bandit) hier meer over vertellen wat wel en niet gezond is voor een accu .....

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: opladen accu camera

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Ik doe eigenlijk net hetzelfde, bij mij blijven ze zelfs in de lader zitten tot de volgende shoot, dan kan soms dagen zijn of zelfs enkele weken
      Eigenlijk heb ik daar nog nooit geen problemen mee ondervonden, toch zeker niet met de moderne accu's
      Maar het blijkt inderdaad niet gezond te zijn voor de batterij/accu

      In ieder geval kan Bart (Black Bandit) hier meer over vertellen wat wel en niet gezond is voor een accu .....

      grts
      Sieg
      ah ok, blij te lezen dat ik niet de enige ben. Moet toegeven dat het mij ook nog niet is opgevallen dat de batterij hier onder lijdt, het betreft hier Canon LP-E6N accu's. Ben benieuwd hoe Bart zal reageren ...

      Comment


      • #4
        Re: opladen accu camera

        Ik laadt mijn accu's ook altijd meteen op, maar laat ze niet in de lader zitten. Ik heb het één keer gehad, dat vlug weg moet en toen ter plaatse.....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: opladen accu camera

          Lithium-ion cellen verouderen veel sneller als ze op hun maximale spanning zitten (4,2V).
          Als je wil dat de accu's zo lang mogelijk mee gaan, dan is het veel beter om ze pas terug te laden tegen dat je ze nodig hebt, dan blijft de tijd dat de accu op 4,2V per cel zit een heel stuk korter.
          Als je een lader hebt die de spanning aanduidt, dan kan je ook de accu uit de lader halen als die op 4,0V per cel zit, dan is de accu iets meer dan 80% geladen, maar dan zit die nog de spanning waarbij de veroudering vele malen sneller verloopt.
          Als het een accu is met meerdere cellen in serie, dan moet je ze wel af en toe tot 100% laden om ervoor te zorgen dat alle cellen terug dezelfde spanning krijgen (als er al een circuit voorzien is om de cellen te "egaliseren", want ik denk dat dat niet in elke accu voorzien is. Meestal zit er alleen maar een beveiliging in die de cellen beschermt tegen overladen en te diep ontladen, en dan geraken de cellen na een tijd uit balans waardoor de totale capaciteit van de accu sterk vermindert. Dat heb ik verschillende keren gezien bij lithium-ion accupacks voor fietsverlichting, na het egaliseren van de cellen met de hobbycharger werkten die accu's weer tijdelijk terug goed, tot de cellen weer een verschillende spanning hadden).

          Bij mijn eerste digitale camera heb ik de accu's ook altijd zo snel mogelijk terug bijgeladen, en dan merkte ik dat die na een paar jaar toch een heel groot stuk van hun capaciteit verloren hadden.
          De laatste jaren laad ik de accu's pas terug als ik ze nodig heb, en dat lijkt toch wel een stuk beter te zijn voor het behoud van de capaciteit.
          Accu's die ik zelden gebruik bewaar ik in de koelkast, daardoor heeft de reserve accu van de 1D MKIII nog altijd bijna dezelfde capaciteit als toen ze nieuw was (de 1D MKIII heb ik al lang niet meer, die accu is 8 jaar oud, ik gebruik die soms nog in de 1Dx).

          Wat heel belangrijk is, dat is de temperatuur terwijl de lithium-ion cel tussen 4,1 en 4,2V zit, zeker als die dan wat opwarmt tijdens het laden zal het capaciteitsverlies nog sneller gaan.
          Als je lithium-ion cellen laadt bij een hogere omgevingstemperatuur, dan zijn de chemische reacties waardoor de cel veroudert ook maximaal (maar hou er ook rekening mee dat lithium-ion niet mag geladen worden onder de 0°C, want dan kunnen er interne kortsluitingen optreden, bijvoorbeeld een fietsaccu mag je daarom niet laden terwijl die pas buiten is gebruikt bij vriestemperaturen).
          De fabrikanten zijn wel bezig met het oplossen van die problemen, want ze willen dat lithium-ion accupacks van auto's zo lang mogelijk meegaan (aantal laadbeurten en ook aantal jaren dat ze kunnen gebruikt worden).

          Tesla werkt bijvoorbeeld samen met deze universiteit, die hebben meetsystemen ontwikkeld waarmee het testen van de levensduur van lithium-ion accu's veel sneller kan gebeuren.

          Jeff Dahn has won countless award for his work on batteries. His talk highlights some of his research experience. Dahn has received National and Internationa...

          Eerst moesten de cellen een heel groot aantal laadcyclussen doorlopen, en duurde het jaren om vast te stellen of een aanpassing aan de cel een verbetering was of niet.
          Met hun systeem gaat dat veel sneller, en daardoor is het mogelijk om die cellen te verbeteren zonder dat er meerdere jaren moet worden gewacht op het effect van die aanpassing.
          Door die onderzoeken zullen lithium-ion cellen altijd beter worden, het is de bedoeling dat die bijvoorbeeld voor toepassingen in een "Power Wall" veel langer zullen meegaan dan de 10 jaar die nu wordt opgegeven.
          Als die 20-30 jaar meegaan in zo'n Power Wall, dan wordt de kostprijs per jaar een heel stuk interessanter.
          Maar ook als de accu van een elektrische wagen 20-30 jaar mee gaat, dan wordt die op lange termijn een stuk goedkoper in gebruik.
          Bij de eerste elektrische wagens waren er problemen met de levensduur van de accu's, op dit ogenblik zijn die lithium-ion accu's al vele malen beter geworden, maar ze kunnen nog beter worden...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: opladen accu camera

            Bedankt Bart voor dit 'woordje' kommentaar

            Comment


            • #7
              Re: opladen accu camera

              Ik ben volledig akkoord met het zeer uitgebreide commentaar van Black B@ndit. Wat ik doe in de praktijk is alleen de batterij op te laden voor een shooting en nooit na. In geval van nood, kan ik steeds een paar foto’s nemen met een lading van 20-30%. Mijn oudste batterij is 5 ½ jaar oud en heeft maat één punt verloren (op 5 punten max). Voor op reis heb ik een universele lader die laat me alle soorten batterijen op te laden. Deze lader doet minder goed dan die van het merk, maar dat is geen probleem. Hij laadt nooit op 100% op maar ong. 90%. Maar op reis laad ik de batterij alle dagen (nachten).

              Comment


              • #8
                Re: opladen accu camera

                Ik denk om toch op mijn oude manier verder te doen. Vaak (zeg maar elke zaterdag bijna) ben ik van 's morgens naar de voetbalvelden tot in de late namiddag, soms zelfs tot 's avonds (als de eerste ploeg op zaterdagavond speelt). De zondag af en toe ook al weer rond een uur of 8 de baan op voor een halve dag of meer (als de eerste ploeg op zondagmiddag speelt). Ik ben bang dat ik ooit vergeet om de vrijdagavond (of zaterdagochtend) de batterijen op te laden en dan sta ik daar: geen tijd meer en dan moet ik het doen met wat er nog rest. Enige optie zou dan zijn dat ik begin met de batterij die het meest geladen is en dat ik intussen een andere batterij laat opladen in de club. Opladen NA elke reportage is toch meer op safe spelen vind ik. Ge moet u daarna niks meer aantrekken. Verslijten ze rapper dan koop ik een nieuw.

                Comment

                Working...
                X