Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kras op mijn objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kras op mijn objectief

    Hallo forummers!

    Ik ben nieuw hier op dit forum, dus als dit bericht hier niet op de juiste plek staat, don't shoot me

    Ik zit dus met een probleem/vraag:
    Sinds kort ben ik trotse bezitter van een prime-objectief, met een groot diafragma, de Nikon 35mm f1.8. Vandaag zag ik wat stof op mijn lens, ik heb het geprobeerd te verwijderen, maar er zit nu dus een kras op het glas op de achterkant van mijn lens. Het krasje bevindt zich aan de buitenkant van de 'achterlens'. Op het eerste zicht, merk ik niets verdacht op als ik een foto trek, maar ik heb dat nog niet uitgebreid kunnen testen.

    Mijn vraag is: Kan dit kwaad of kan dit hersteld worden?

    Thanks!

  • #2
    Re: Kras op mijn objectief

    Als je niets verkeerd ziet aan de foto's, dan moet je er geen geld aan uitgeven om het achterste element te laten vervangen.

    Om stofjes te verwijderen gebruik je best een blaasbalgje, als het daarmee niet los komt, dan kan je heel voorzichtig proberen om het op een andere manier weg te krijgen, maar je mag dan zeker niet met een doekje blijven wrijven.
    Want dan is er een heel grote kans dat je krassen maakt door met het schurende vuildeeltje in het doekje over het lenselement te gaan.

    Glas lijkt sterk, maar dat is het eigenlijk niet, en de coating die er op zit is ook vrij gemakkelijk te beschadigen.
    Die coatings zijn noodzakelijk om de beeldkwaliteit te verbeteren, ik heb al lenzen gezien waarbij de coating van het frontelement bijna helemaal weg was doordat de gebruiker er constant met een doekje over zat te wrijven.
    Sommige mensen panikeren al ze een stofdeeltje op de lens zien, terwijl dat doorgaans helemaal geen kwaad kan voor de foto (het is niet zichtbaar op de foto).

    Ik gebruik een speciaal borsteltje waarmee ik de stofjes voorzichtig weg veeg naar de buitenkant ( https://www.kamera-express.be/produc...wer-dust-brush ) .
    Maar er zijn ook nog andere "gereedschappen" die minder kans geven op krassen dan lensdoekjes.
    Als je met een doekje over het lenselement blijft draaien (zoals er heel veel dat doen), dan heb je gegarandeerd vroeg of laat prijs, en staat er een kras op het lenselement (1 klein zandkorreltje is dan al voldoende om de lens te beschadigen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Kras op mijn objectief

      Als je het niet ziet op de foto's geen zorgen!

      Comment


      • #4
        Re: Kras op mijn objectief

        Ik heb dezelfde mening: geen zorgen. Meestal die krassen verschijnen op de voorlens. Ik heb gekozen voor een UV-filter. In sommige gevallen zijn er nadelen, maar het is niet om de UV-stralen te filteren, maar vooral om het objectief te beschermen tegen stof, water…

        Comment


        • #5
          Re: Kras op mijn objectief

          Je zal er meestal weinig van merken. Je kun eens testen met wat tegenlicht en verschillende diafragma's. Herstellen is meestal te duur en mijn advies is" beter blazen dan poetsen. (En niet te vaak(.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment

          Working...
          X