Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Test grootte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Test grootte

    test na plaatsing inzake kwaliteit en bestandsgrootte

    Kunst is genieten - genieten is een kunst !


  • #2
    Re: Test grootte

    Veel foto's die je upload zitten tussen de 72 en 96dpi :-(

    96dpi is goed voor ondersteunende foto's in een alledaagse blog, maar om ze hier te tonen houd je toch beter 150 - 240dpi aan. En ik zie ook dat je verschillende px over langste zijde hanteert, waardoor je ook geen constante factor hebt.

    Dit beeld is van een afstandje best aardig, maar als je het ietsjes nader bekijkt dan blijft er niets van over. Oeps en als ik dit beeld elders naar voren tover, dan blijft er helemaal niets over...

    Comment


    • #3
      Re: Test grootte

      Bedankt voor je reactie maar zou nu dan willen weten hoe ik aan die 150 - 240 dpi kan komen of handhaven, ik heb me daar nooit in verdiept noch vragen bij gesteld. Als ik een foto print is deze altijd voldoende groot het heeft dus te maken met verkleinen waarschijnlijk ?
      Kunst is genieten - genieten is een kunst !

      Comment


      • #4
        Re: Test grootte

        Deze foto heeft een grootte van 123,5 kB. (1023x514)
        Ter vergelijking : Bij mij heeft 1024x684 een grootte van 358 kB. Je weet wel die van de plompe toren. Dus ook z/w, anders wordt het appels met peren vergelijken.
        Al gecontroleerd of er verschil zit tussen de foto bij jezelf, en hier op het scherm ?
        Want ik weet vanuit het verleden dat sommige hosts aardig aan de haal gaan met grootte en resolutie.
        Het is niet kies om anti-reclame te maken,maar ik weet ook host waarbij de grootte in de loop van de tijd steeds kleiner wordt.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Test grootte

          Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
          Bedankt voor je reactie maar zou nu dan willen weten hoe ik aan die 150 - 240 dpi kan komen of handhaven, ik heb me daar nooit in verdiept noch vragen bij gesteld. Als ik een foto print is deze altijd voldoende groot het heeft dus te maken met verkleinen waarschijnlijk ?
          In welk programma maak je de verkleining? Lightroom, Photoshop? De Pixels per Inch waarde is echt te laag. PPI
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: Test grootte

            Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
            ...
            Het is niet kies om anti-reclame te maken,maar ik weet ook host waarbij de grootte in de loop van de tijd steeds kleiner wordt.
            Hopelijk is dat niet Imgur, waar deze foto gehost wordt, en waarnaar ik ook anderen verwezen heb na het debacle met Photobucket. Ik weet dat Photobucket (en/of Tinypic) destijds een stunt met compressie heeft uitgevoerd. Zelf gebruik ik Imgur voor m'n screenshots; Dropbox voor foto's.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Test grootte

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Hopelijk is dat niet Imgur, waar deze foto gehost wordt, en waarnaar ik ook anderen verwezen heb na het debacle met Photobucket. Ik weet dat Photobucket (en/of Tinypic) destijds een stunt met compressie heeft uitgevoerd. Zelf gebruik ik Imgur voor m'n screenshots; Dropbox voor foto's.
              Tussen 2 haakjes, je bent warm Les.
              Volgens mij als je alleen voor beeld bewerkt, is 72 pixels genoeg. Omdat ik denk de meeste beeldschermen toch niet (veel) meer dan 72 pixels /inch hebben.
              Laat ik het zo zeggen : Al mijn foto's zijn hier te zien met 72 pixel/inch en nog van niemand klachten gehad. En geloof me, ik ben zelf ook tamelijk kritisch.
              ALS je gaat afdrukken is het een ander verhaal. Dan is bijna de boodschap hoe meer, hoe beter. Al dacht ik dat de meeste printers niet meer dan 300 pixels/inch aankunnen.
              Kan het misschien niet zijn, dat wanneer je met teveel pixels opstuurt, dat daar de host en/of beeldscherm van in war raken ? (de goede hosts uitgezonderd)
              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

              Vriendelijke groeten, Johan

              Comment


              • #8
                Re: Test grootte

                Langs alle kanten krijg ik voorbeelden, ervaringen en raadgevingen binnen, om er de speld in ter te vinden zal ik ze moeten proberen geloof ik. Kortom, we zien wel en oprechte dank om op mijn oproep te reageren !
                Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                Comment


                • #9
                  Re: Test grootte

                  Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
                  Langs alle kanten krijg ik voorbeelden, ervaringen en raadgevingen binnen, om er de speld in ter te vinden zal ik ze moeten proberen geloof ik. Kortom, we zien wel en oprechte dank om op mijn oproep te reageren !
                  Eigenlijk is het simpel.
                  vb:
                  mijn laptop scherm heeft 1600 pixels op 900 pixels (1600 x 900)
                  wil ik nu een foto op mijn volledige scherm weergeven, dan moet deze ook 1600 x 900 pixels hebben
                  dus ik verklein de foto naar 1600 x 900
                  dan saven in jpg en zorgen dat de kwaliteit hoog genoeg staat.

                  meer is het niet, het heeft totaal niets met inch te maken want niet elk scherm is hetzelfde,
                  een 17 inch scherm en een 21 inch scherm die beide 1600 x 900 pixels hebben zullen een verschillende ppi hebben
                  als het 21 inch scherm 3200 x 1800 pixels heeft, dan zal de foto slechts de helft van je scherm bedekken.

                  Mag je foto maximaal 1024 x .... zijn,
                  dan pas je de maat aan aan 1024 x ...... door te verkleinen of uit te snijden.
                  saven als jpg, en klaar.

                  ppi, dpi, is hier nergens voor nodig.

                  hopelijk is het nu een beetje duidelijk.
                  Last edited by mlap; 7 augustus 2017, 19:52.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Test grootte

                    ...en wil je in dpi werken dan beslis jij hoe groot je foto hoeft te zijn bv 30x45 cm en de pixels volgens gebruik ....normaal gesproken 72 dpi voor beeldscherm en 300 voor print en 100 of 150 voor drukker zoals hij vraagt.... (heel simpel uitgelegd) en dan zijn de bestanden niet te zwaar qua geheugen voor zij die met die foto's moeten werken/tonen.... ;-)
                    www.yvescollin.be

                    Comment

                    Working...
                    X