Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

    Het was alweer van december vorig jaar geleden, maar bart123 is terug, en hoe! Zijn foto was de eerste die binnenkwam, en -hoewel er in het verloop van de Challenge wat 'schommelingen' waren, zoals gebruikelijk- bleef die inzending tot op het einde toe aan de leiding.
    Bart ontvangt vanwege onze sponsor CeWe een kortingbon van €30,-
    Voigtlander wordt tweede, en VQB derde.
    Deze Challenge kwam, hoewel je vanaf 1 juni al mocht beginnen schieten, maar erg traag op gang, en op een bepaald moment vreesde ik zelfs dat we geen tien inzendingen zouden krijgen!
    Gelukkig beterde dat naar het einde toe, en kwamen de 'trouwe' deelnemers alsnog opdagen. Vooraan in het klassement nog bekende namen als Wim.Vanmaele, Katrien1957 en MP61.

    Mijn gelukwensen gaan op de eerste plaats naar de drie eersten, maar voorts naar alle deelnemers.

    De scores lijken me niet erg hoog te liggen. Ik heb er eentje uitgeflikkerd die alleen maar 1tjes uitdeelde, en die persoon zal nog van me horen!
    Let wel: een één is een perfect legitiem cijfer, maar de meeste foto's, zelfs indien geen hoogvliegers, verdienen beter. Ik kan jullie niet vertellen hoe je moet scoren, maar je houdt best wel rekening met verschillende factoren en niet met slechts één (bv: deze foto is niet thematisch!). Denk aan techniciteit (voldoende scherp, witbalans, contrast), maar evengoed aan compositie, sfeer, originaliteit. Probeert de fotograaf een verhaal te vertellen? Enz. Allemaal elementen die in je beoordeling kunnen of moeten meespelen.
    Je beoordeelt elke foto apart, maar uiteindelijk moet je ze toch ook met elkaar vergelijken. In een ideaal systeem zou je alle punten van de score moeten gebruiken, en het aantal eentjes, tweetjes, drietjes... wordt bepaald door het totaal aantal inzendingen. In deze Challenge, met 25 foto's zou je dus maximaal 2-3maal een 1 mogen geven! En dus evengoed 2-3maal een 10!

    Enfin, we gaan hier geen discussie voeren over die scores, dat is in het verleden al voldoende gebeurd. Probeer alleszins voor jezelf eerlijk te zijn, en het spel fair te willen spelen. Da's de ware geest.
    Last edited by LesC; 2 augustus 2017, 08:28. Reden: leeftijd gecorrigeerd
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

    Dikke proficiat aan Bart123 met zijn 1ste plaats het was (is) een creatieve invulling van het thema, die mij ook direct aansprak!
    Ook een proficiat aan de rest van het schavotje!

    Maar ook een hele dikke proficiat aan alle deelnemers.... de aanhouders om nog verder deel te nemen aan de challenge, laat het na de vakantie
    terug meer leven (inzendingen) inzitten, dus duimen maar!!!!

    Groetjes Katrien
    Last edited by LesC; 2 augustus 2017, 08:28. Reden: leeftijd gecorrigeerd ;)
    Groetjes Katrien
    Which of my photographs is my favorite? The one I'm going to take tomorrow. By Imogen Cunningham

    Comment


    • #3
      Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

      Proficiat aan alle deelnemers.
      't Ja Lesc, de scores die ik gegeven heb lagen ook niet hoog en daar heb ik alle redenen voor. Dat is nu het probleem wanneer je geen commentaar mag gegeven.
      Dat commentaar een uitslag beïnvloedt ? Ja dat is zeker, maar dat komt dan omdat de lezer zich wel laat leiden door die commentaar. Maar daar hebben we onze enquete over gehad en dus wil ik er ook geen discussie meer over op bouwen.
      Ik merk wel dat er een paar onscherpe bij zitten. Is dat nu het gevolg van de forumsoftware of niet ? Ik betwijfel het want dan zouden alle beelden dat moeten vertonen. En dat heeft heel veel bijgedragen tot quotering. Een onscherpe foto scoort bij mij laag want laat dit nu iets zijn wat je wel in de hand hebt bij fotografie.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

        Een dikke proficiat aan alle deelnemers .

        Comment


        • #5
          Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

          Proficiat Bart, knappe invulling van het thema en proficiat aan alle deelnemers !
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

            Ik wil alle deelnemers proficiat wensen. Bedankt voor de felicitaties! Ik hoop dat de discussies over de commentaren stopt en dat er weer een mooie tijd voor de BD challenge aankomt! Alvast aan iedereen veel succes voor volgende maand!

            Comment


            • #7
              Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              't Ja Lesc, de scores die ik gegeven heb lagen ook niet hoog en daar heb ik alle redenen voor. Dat is nu het probleem wanneer je geen commentaar mag gegeven.
              Wat heeft het geven van commentaar te maken met punten geven? Het geven van commentaar is toch maar om te verklaren waarom je dat aantal punten gegeven hebt, of niet?
              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

              Comment


              • #8
                Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

                Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                Wat heeft het geven van commentaar te maken met punten geven? Het geven van commentaar is toch maar om te verklaren waarom je dat aantal punten gegeven hebt, of niet?
                Dit klopt en dat schrijf ik ook. Zelf stop ik met Challenge gezien geen commentaren meer mogen weet ik ook niet meer wat goed, fout is en waarom de één dit mooi of niet mooi vind. Spijtig. Ik sta goed gequoteerd met mijn deelname en dat is dan ook alles wat ik ervan weet. Maar soit, er is een stemming geweest en er is een besluit getrokken en daar leggen we ons bij neer.
                Als leerkracht was dit nu juist één van de zaken die ik nooit deed en normaal ook niet mocht doen. Quoteren zonder enige uitleg.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

                  Als je commentaar geeft, tenminste zoals Wim dat deed, dan denk je na over de foto en over een aantal verschillende elementen, die ik boven reeds genoemd heb.
                  Als je enkel scoort, kun je (maar zou je niet mogen!) dat stomweg doen door een cijfer toe te kennen aan een bepaalde foto.
                  De twee houden volgens mij zeker verband, en ik zou er nogmaals op willen aandringen, zeker nu het commentaar geven is weggestemd, om telkens even een checklist te overlopen, en dan pas de nodige punten aan een bepaalde inzending te geven. Ik durf wedden dat er echt niet zoveel 1tjes uit te delen vallen.

                  En on topic (onze felicitaties aan bart123): het gebeurt zeker niet elke maand, en naar mijn gevoel misschien een keertje te weinig, maar ditmaal heeft de Challenge-winnaar ook de Hall of Fame van week 31 gehaald. Dus ook daarvoor mijn gelukwensen!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Als je commentaar geeft, tenminste zoals Wim dat deed, dan denk je na over de foto en over een aantal verschillende elementen, die ik boven reeds genoemd heb.
                    Als je enkel scoort, kun je (maar zou je niet mogen!) dat stomweg doen door een cijfer toe te kennen aan een bepaalde foto.
                    De twee houden volgens mij zeker verband, en ik zou er nogmaals op willen aandringen, zeker nu het commentaar geven is weggestemd, om telkens even een checklist te overlopen, en dan pas de nodige punten aan een bepaalde inzending te geven. Ik durf wedden dat er echt niet zoveel 1tjes uit te delen vallen.

                    En on topic (onze felicitaties aan bart123): het gebeurt zeker niet elke maand, en naar mijn gevoel misschien een keertje te weinig, maar ditmaal heeft de Challenge-win
                    naar ook de Hall of Fame van week 31 gehaald. Dus ook daarvoor mijn gelukwensen!
                    Wanneer ik een foto zie, dan heb ik er na een paar seconden reeds een mening over. Wat is daar dan fout aan ?
                    Wie zegt dat wie eerst een checklist overloopt het dan wel bij het (enige) juiste eind heeft ?
                    Ieder geeft scores op z'n eigen manier, het zou al erg zijn mocht er hier geschreven/gezegd worden hoe je een foto MOET beoordelen.
                    Nogmaals, elk heeft z'n eigen wijze en maar goed ook.
                    Voor de één is een foto een 1 waard voor de ander een 10...en dan !?
                    Wie durft er dan bij hoog en laag beweren dat ofwel de 1 ofwel de 10 juist is... inderdaad niemand (of zo zou het toch moeten zijn).

                    Ik was ooit op een tentoonstelling van schilderijen toen ik voor een bepaald werk stond en tegen mijn vrouw zei 'Dat is nu eens een echt mooi schilderij'. De schilder van het werk stond zonder dat wij hem kenden, achter ons en hij kwam onmiddellijk tussen 'Mijnheer, dat mag je nooit zeggen, je zegt beter ik zie dit schilderij graag, want wat voor jou mooi is kan voor een ander lelijk zijn'.

                    En mocht het jullie interesseren, de schilder was Staf Stientjes uit Tiegem, dus helemaal geen gekend schilder, maar wel een verstandig iemand imo.

                    PS Ik geef nooit punten voor foto's in de challenge en wens ook nooit iemand specifiek een proficiat, wel gewoon altijd ALLE deelnemers omdat ze de 'moed' hebben deel te nemen.
                    Last edited by Guest17; 8 augustus 2017, 09:14.

                    Comment


                    • #11
                      Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

                      Dat klopt, helaas. Sommige mensen hebben onmiddellijk een mening, en stappen daar niet meer van af. Maar nergens vertel ik hoe er moet gestemd worden, alleen dat als je even rustig over nadenkt, je score wellicht genuanceerder zal zijn.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Dat klopt, helaas. Sommige mensen hebben onmiddellijk een mening, en stappen daar niet meer van af. Maar nergens vertel ik hoe er moet gestemd worden, alleen dat als je even rustig over nadenkt, je score wellicht genuanceerder zal zijn.
                        Tsja LesC, wanneer je een auto ziet, of een huis, of een foto, of of of om het even wat..... en je vindt het lelijk of je vindt het maar niks, waarom zou je het dan plots wel mooi gaan vinden.
                        Het zal misschien aan mij liggen, maar ik snap toch niet waarom iemand van iets lelijk vinden plots naar mooi vinden kan evolueren... tenzij het heel hééééél wispelturige/onstandvastige/onzekere mensen zijn natuurlijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Dat klopt, helaas. Sommige mensen hebben onmiddellijk een mening, en stappen daar niet meer van af. Maar nergens vertel ik hoe er moet gestemd worden, alleen dat als je even rustig over nadenkt, je score wellicht genuanceerder zal zijn.
                          Tsja LesC, wanneer je een auto ziet, of een huis, of een foto, of of of om het even wat..... en je vindt het lelijk of je vindt het maar niks, waarom zou je het dan plots wèl mooi gaan vinden.
                          Het zal misschien aan mij liggen, maar ik snap toch niet waarom iemand van iets lelijk vinden plots naar mooi vinden kan evolueren... tenzij het hééééél wispelturige/onstandvastige/onzekere mensen zijn natuurlijk.
                          Daarom dat het verbod op commentaar geven ook al heel goed is. Dan wordt je via die kant toch al niet in de richting van een bepaalde score te gaan geduwd.
                          Je zou in feite natuurlijk eerst de foto moeten bekijken zonder de commentaar te lezen, maar geef toe, de verleiding is heel groot om het toch te doen.
                          Wanneer je dan een paar goeie commentaren leest of in het andere geval een paar slechte, zijn velen al geneigd om hun score daarnaar aan te passen.

                          Dus voor mijn part, doe zo verder zoals nu, en bedankt voor het vele werk dat je er in stop.
                          Nu schrijf ik hier niks meer over want de beslissing is toch genomen en die is goed.
                          Last edited by Guest17; 8 augustus 2017, 10:08.

                          Comment


                          • #14
                            Re: bart123 wint de juni/juli-challenge: Toerist in eigen buurt. Proficiat!

                            "Over smaken (en kleuren) valt niet te twisten".

                            Aan alle deelnemers van deze challenge: "Bedankt voor uw inzet".
                            Vriendelijke groet,

                            Jos

                            Comment

                            Working...
                            X