Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm XF 1.4x TC WR: Advies gevraagd.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujifilm XF 1.4x TC WR: Advies gevraagd.

    Ik zit met de gedachten om me de Fujifilm XF 1.4x TC WR aan te kopen.
    Dit zou betekenen dat het brandpunt van de Fuji 40-150mm wijzigt naar +/- 100-300mm, waarbij de minimum scherpstelafstand van 80cm gelukkig behouden blijft.

    Aangezien ik niet zo onmiddellijk grote nood heb om het zoombereik te vergroten (altijd wel meegenomen), ben ik eerder op zoek naar wat vergroting om op afstand vlinders, libellen, enz.. te fotograveren
    Bedoeling is om zoveel als mogelijk is, deze insecten van kortbij beeldvullend te krijgen.

    De vraag is of deze converter voldoende vergroting heeft om de klus te klaren
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Fujifilm XF 1.4x TC WR: Advies gevraagd.

    Je moet een tussenring gaan zoeken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Fujifilm XF 1.4x TC WR: Advies gevraagd.

      Tussenringen geven me inderdaad een vergroting, maar vrees echter dat de afstand tot het onderwerp hierdoor ook te klein gaat worden, toch?
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Fujifilm XF 1.4x TC WR: Advies gevraagd.

        Die 1.4 TC maakt je lens een 70-196mm, dat is niet echt enorm veel meer tele dan 150mm, voor insecten is de impact dus echt minimaal. De x2 TC geeft he idd 100-280mm maar staat er ook om bekend om wat nadelig te zijn voor de image quality en je verliest uiteraard ook licht.

        Als je insecten beeldvullend wil hebben zul je tussenringen moeten kopen en veel dichterbij op je onderwerp komen. Libellen/vlinders best 's ochtends opzoeken dan zitten ze gewoon stil

        Een echte macro lens is natuurlijk ideaal maar die heeft Fuji niet (zou er misschien dit jaar nog wel komen met de 80mm F2, maar niks is zeker en het is ook niet zeker of die een 1:1 vergroting heeft).

        Comment


        • #5
          Re: Fujifilm XF 1.4x TC WR: Advies gevraagd.

          In dat geval lijkt de aankoop voor het beetje meer zoombereik geen verstandige keuze, en al zeker gezien er geen meerwaarde voor het vastleggen van grote insecten.
          @allen, bedankt voor de snelle toelichtingen hier
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Fujifilm XF 1.4x TC WR: Advies gevraagd.

            Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht

            Een echte macro lens is natuurlijk ideaal maar die heeft Fuji niet (zou er misschien dit jaar nog wel komen met de 80mm F2, maar niks is zeker en het is ook niet zeker of die een 1:1 vergroting heeft).
            Zou een 80mm f2.8 zijn en de kans is toch wel erg groot dat het een 1:1 is. Zou toch de beste zet zijn in ieder geval.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

            Comment


            • #7
              Re: Fujifilm XF 1.4x TC WR: Advies gevraagd.

              Wanneer ik voor tussenringen kies welke maat is dan het meest geschikt voor het vastleggen van grote insecten met deze zoomlens
              Uiteraard rekening houdend met de zeer beperkte scherptediepte van tussenringen.
              Sony A7 mkIII
              Is all I need :-)

              Comment


              • #8
                Re: Fujifilm XF 1.4x TC WR: Advies gevraagd.

                Even een kleine proefopstelling gemaakt.Let op wetenschappelijke exactheid en wiskundige waarde:nul.Maar geeft wel een idee van de combinaties.
                Ik heb geen Fuji,noch een 150 mm lens.Wel Canon 70-200, een 5D FF en een 70d 1.6 crop.
                Lens op oneindig ingesteld,en ingezoomd naar ongeveer 150.(tussen 135-200)
                Werkafstand tussen object en frontlens.(niet het sensorvlak).Lengte van de lens speelt hier dus een rol.(Een 70-200 is 20cm lang.)
                70d(1.6):
                extensietube 25 mm:beeldvlak links rechts :+/- 13.5 cm Werkafstand:+/- 90 cm
                50 mm: beeldvlak links rechts: +/-6.5 cm Werkafstand:+/-45 cm
                5d(ff):
                extensietube 25 mm:beeldvlak links rechts :+/-20.5 cm Werkafstand:+/- 94 cm
                50 mm:beeldvlak links rechts:+/- 9.5 cm Werkafstand:+/-45 cm

                Met een extender 1.4 is de vergroting te klein voor jouw doel.
                Ik wil het nogmaals vermelden dat deze cijfers benaderend zijn,niet exact op de mm uitgemeten zijn,werkafstanden kunnen wisselen van lens tot lens (al dan niet uitschuiven etc),vergroting nog kan toenemen als men de lens uitdraait naar de kortste scherpstelafstand etc.
                Wiskundig klopt het niet helemaal,maar de bedoeling is een idee te geven van de mogelijkheden.
                N.B.:Er bestaan ook nog voorzetlenzen,maar een goede kost toch ook al heel wat.

                Comment


                • #9
                  Re: Fujifilm XF 1.4x TC WR: Advies gevraagd.

                  Hoe langer je brandpunt, des te meer tussenringen moet je er tussen gaan steken. Zo heb ik op een m42 400mm al 10 cm aan tussenringen nodig om voorwerpen van +/- 30 cm hoog erop te zetten. Voor bepaalde opnamens heb ik zelfs weleens balg + tussenringen met meer dan 35cm lengte gebruikt. De foto's maakte ik trouwens op een geleende 6D, full frame.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment

                  Working...
                  X