Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe monitor, bomen en bos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe monitor, bomen en bos

    Hallo, ik werk nu al bijna 10 jaar met mijn Eizo FlexScan S1931. Destijds ongeveer 500 euro voor betaald. Omdat het een 4:3 scherm is en maar 19 inch, wil ik een stapje groter gaan.
    Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Eisen, die ik stel zijn:
    - Ik speel ook veel spelletjes, dus 5ms of sneller.
    - Heel erg veel fotobewerking, dus qua kleur etc moet het goed zijn.
    - 24 inch
    - 1920x1080
    - Geen glanzend scherm.
    - Goede kijkhoek
    - IPS panel
    - Max 350 euro.

    Ik heb wel schermen gezien uit de Dell Ultrasharp serie, weer de Eizo FlexScan serie, maar ik kom er niet uit. Ook zie ik schermen met IPS panel van rond de 200 €, of kan ik die beter meteen negeren.

    O ja nog ff belangrijk, ik calibreer met scherm sowieso hardwarematig

    Iemand tips?
    Last edited by danielsl; 30 juli 2017, 10:02.
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: Nieuwe monitor, bomen en bos

    Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
    Hallo, ik werk nu al bijna 10 jaar met mijn Eizo FlexScan S1931. Destijds ongeveer 500 euro voor betaald. Omdat het een 4:3 scherm is en maar 19 inch, wil ik een stapje groter gaan.
    Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Eisen, die ik stel zijn:
    - Ik speel ook veel spelletjes, dus 5ms of sneller.
    - Heel erg veel fotobewerking, dus qua kleur etc moet het goed zijn.
    - 24 inch
    - 1920x1080
    - Geen glanzend scherm.
    - Goede kijkhoek
    - IPS panel
    - Max 350 euro.

    Ik heb wel schermen gezien uit de Dell Ultrasharp serie, weer de Eizo FlexScan serie, maar ik kom er niet uit. Ook zie ik schermen met IPS panel van rond de 200 €, of kan ik die beter meteen negeren.

    Iemand tips?
    IPS is geen synoniem voor correcte kleuren.
    max 350 euro, goede kijkhoek, snel en correcte kleurweergave gaat een lastige combi worden.

    Maar wil je 100% Adobe RGB of heb je je Kodak ingesteld op SRGB. Dus dat je maar 100% SRGB kleurruimte nodig hebt.
    Zoals je ziet heeft Adobe RGB een groter kleur bereik

    Hier nog wat stof erover:
    Het begrip kleurruimte zal niet voor iedere fotograaf duidelijk zijn. Het is echter wel van belang wat te weten over kleurruimten wanneer je wat professioneler met je fotografie aan de slag wilt. Elk apparaat binnen je workflow beschikt over een bepaalde kleurruimte; je camera, de monitor waarop je de afbeelding bekijkt, het programma dat je daarvoor gebruikt en de printer (of afdrukcentrale) waarmee je het eindresultaat maakt. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat op elk moment de juiste kleurruimte gebruikt wordt.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe monitor, bomen en bos

      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      IPS is geen synoniem voor correcte kleuren.
      max 350 euro, goede kijkhoek, snel en correcte kleurweergave gaat een lastige combi worden.

      Maar wil je 100% Adobe RGB of heb je je Kodak ingesteld op SRGB. Dus dat je maar 100% SRGB kleurruimte nodig hebt.
      Zoals je ziet heeft Adobe RGB een groter kleur bereik

      Hier nog wat stof erover:
      https://www.photofacts.nl/fotografie...rophotorgb.asp
      Snap ik, snap ik.... Maar ik zoek een goede vervanging van een scherm van destijds 500€ waar ik extreem tevreden mee was. Het hoeft nu niet opeens een scherm te worden van >1000€.

      Ik fotografeer en bewerk in Adobe rgb, maar mijn huidige scherm is ook geen 100% Adobe rgb

      Zou de EIZO FLEXSCAN EV2451-WT een optie zijn?
      Last edited by danielsl; 30 juli 2017, 10:27.
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe monitor, bomen en bos

        Heb zelf de Dell Ultrasharp U2515H, voordeel is de veel hogere resolutie (IPS monitor 2560x1440) die je wat meer werkruimte geeft en ook erg goede helderheid en 99% sRGB. Let wel ik doe niks kwa professionele fotografie, enkel voor eigen gebruik.

        Kwa games, deze heeft wel een krachtige GPU nodig als je daar alle registers mee wil opentrekken...

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe monitor, bomen en bos

          AdobeRGB is sterk overroepen IMO.... >99% sRGB is meer dan genoeg voor hobbygebruik... Kijk maar eens na op hoeveel foto's er uiteindelijk op AdobeRGB bekeken worden...Zelfs voor de meeste afdrukcentrales moet het sRGB zijn, tenzij professioneel gebruik...

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe monitor, bomen en bos

            Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
            Heb zelf de Dell Ultrasharp U2515H, voordeel is de veel hogere resolutie (IPS monitor 2560x1440) die je wat meer werkruimte geeft en ook erg goede helderheid en 99% sRGB. Let wel ik doe niks kwa professionele fotografie, enkel voor eigen gebruik.

            Kwa games, deze heeft wel een krachtige GPU nodig als je daar alle registers mee wil opentrekken...
            heb deze ook. zeer tevreden over. Ik game wel niet zo heel veel meer maar niet echt problemen ondervonden met de ms rate.
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe monitor, bomen en bos

              Ik heb een scherm dat 99,5% AdobeRGB ondersteunt. Echter ik gebruik het uiteindelijk nooit. Ik dacht ok ik zal meer zien van mijn AdobeRGB foto, maar al de rest op mijn scherm wordt dan heel gesatureerd weergegeven. In photoshop moet ik dan de softproofing gaan gebruiken om tot een bruikbare foto te komen binnen een sRGB omgeving, wat dan weer andere soms ongewenste neveneffecten heeft doordat mijn 2de scherm geen AdobeRGB ondersteunt.

              Zelf ben ik al verkocht aan de 4K schermen, maar ik game dan ook niet.

              Uit wat je zoekt zou ik ook zeggen de Eizo FlexScan EV2450-GY of de Dell UltraSharp U2515H

              Nu de Eizo is 5ms de Dell is iets trager 6/8ms.
              De Eizo is 23,8" (1920x1080) en de Delll 25" (2560x1440).
              De Eizo is 100% sRGB en de Dell is 99% sRGB
              Eizo is 250cd/m2 de Dell 350cd/m2 , nu normaal voor in huis wordt 120cd/m2 opgegeven als referentie voor foto's op het internet te bekijken, om afdrukken te maken, spreekt men van 80.
              Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe monitor, bomen en bos

                Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
                Ik heb een scherm dat 99,5% AdobeRGB ondersteunt. Echter ik gebruik het uiteindelijk nooit. Ik dacht ok ik zal meer zien van mijn AdobeRGB foto, maar al de rest op mijn scherm wordt dan heel gesatureerd weergegeven. In photoshop moet ik dan de softproofing gaan gebruiken om tot een bruikbare foto te komen binnen een sRGB omgeving, wat dan weer andere soms ongewenste neveneffecten heeft doordat mijn 2de scherm geen AdobeRGB ondersteunt.

                Zelf ben ik al verkocht aan de 4K schermen, maar ik game dan ook niet.

                Uit wat je zoekt zou ik ook zeggen de Eizo FlexScan EV2450-GY of de Dell UltraSharp U2515H

                Nu de Eizo is 5ms de Dell is iets trager 6/8ms.
                De Eizo is 23,8" (1920x1080) en de Delll 25" (2560x1440).
                De Eizo is 100% sRGB en de Dell is 99% sRGB
                Eizo is 250cd/m2 de Dell 350cd/m2 , nu normaal voor in huis wordt 120cd/m2 opgegeven als referentie voor foto's op het internet te bekijken, om afdrukken te maken, spreekt men van 80.
                Deze week ben ik erachter gekomen waarom ik niet tevreden was van de monitor op AdobeRGB. Doordat dat kalibratie in mijn geval opgeslagen wordt in de monitor zelf, liet ik in windows mijn icc file ongemoeid wanneer ik de monitor op AdobeRGB zette. Photoshop gebruikt doet blijkbaar ook iets met die ICC file bij het opstarten. Ik gebruikte dus in Photoshop een sRGB icc profile met de monitor op AdobeRGB. Nu ik voor het opstarten van Photoshop eerst het icc profile instel op AdobeRGB, is de kleurweergave correct en heb ik op het einde van mijn workflow een sRGB foto die correcte kleuren heeft op een sRGB scherm.
                .
                Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

                Comment

                Working...
                X