Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USB Laders Action veilig of niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • USB Laders Action veilig of niet ?

    Meeste Camera USB laders hebben een output van 5V 0,5A.. zoals bijvoorbeeld de USB lader van mijn Sony RX100III
    Ook de netlader van mijn Fuji komt vrij overeen met de Sony = 5V 0,6A
    Zelfs mijn universele Hahnel Unipal lader heeft een output van 5V 0,5A
    Ik veronderstel dat 0,5A (500ma) normaal laden is (safe) en geen snellading

    Vraag is of bv de laders van Action met 5V 2,1A output of iPad lader van 2,4A schadelijk is voor de accu's van camera's ? (of kortere levensduur veroorzaakt)
    Af te raden of niet ?

    Graag antwoordje van iemand die op de hoogte is van laders en accu's..
    Alvast bedankt
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: USB Laders Action veilig of niet ?

    Voor wat het waard is ...
    Ik heb de lader van mijn Sony RX100 gebruikt om een kleine Samsung Galaxy tab 4 7.0 op te laden en die lader wordt behoorlijk warm. ben dan even gaan internetten en de lader van Samsung voor die tablet is een 2A type dus ik denk dat het toestel waar de batterij in zit zich evnetueel bedient van de stroom die beschikbaar is ...
    Er schijnt voor sommige toestellen echter méér aan de hand. Volgens sommige deelnemers op Samsung forums heeft de Samsung lader een speciale oplaadkabel (typisch micro-usb dacht ik). Die is voor de twee middelste aders van de kabel "getransformeerd" zodat de tablet kan "zien" of ze via een PC usb-poort (0,5A) dan wel via de 2A lader opgeladen wordt. Het laadcircuit in de tablet zorgt dan voor de aanpassing ... zo zegt men.
    Wat ik in het ganse verhaal echter niet snap is dat de standaard 5V oplader van Sony zo warm wordt alsof hij duidelijk méér dan 0,5A moet leveren ... of is de Sony kabel = Samsung (getrafikeerde) kabel ?
    BTW ik heb nu een Samsung 2A lader in bruikleen maar die tablet laadt er niet sneller mee op alhoewel die monitor programmas zeggen van wel (1u43 voor 20% tot 100% .. jaja .. dat zal wel 4u30 ja!)

    Comment


    • #3
      Re: USB Laders Action veilig of niet ?

      Bij het protocol van USB kijkt het het toestel dat stroom kan leveren welke klasse (vermogen verbruik) het toestel is dat aangesloten wordt. En bij batterijladers, zeker voor Lithium types is het het toestel dat de batterij oplaadt dat voor de beveiliging zorgt.

      Dus een lader kan X Ampère leveren maar de ingebouwde schakeling zal bepalen hoeveel je batterij krijgt. Als de lader minder kan leveren dan waarmee de batterij opgeladen mag worden gaat het enkel langer duren.

      Comment


      • #4
        Re: USB Laders Action veilig of niet ?

        Ok ... bedankt voor je toelichting
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: USB Laders Action veilig of niet ?

          Het is misschien belangrijker of de elektrische veiligheid van die laders in orde is, maar dat zie je niet aan de buitenkant.
          Dan gaat het vooral over brandgevaar en kans op elektrocutie.

          Een voeding moet in staat zijn om de maximale stroom te leveren die het apparaat dat er op wordt aangesloten nodig heeft om het correct te laten werken.
          Als een voeding meer stroom kan leveren, dan zal die doorgaans minder opwarmen als die bijvoorbeeld maar voor de helft wordt belast (als een voeding continu de maximale stroom moet leveren, dan is er een kans dat die oververhit raakt en dat die daardoor niet lang heel zal blijven).

          Sommige apparaten die via USB worden gevoed "communiceren" wel met de lader om meer stroom te kunnen krijgen (ik dacht ergens iets gelezen te hebben over producten van Apple).
          Als die dan niet op de juiste lader worden aangesloten, dan zullen die een lagere stroom trekken waardoor het laden een stuk langer duurt (ook al is de lader wel in staat om meer stroom te leveren).

          Verder is de kabel tussen de lader en de voeding erg belangrijk als je wil dat de accu zo snel mogelijk wordt geladen.
          Zeker als de kabel wat langer moet zijn (meer dan 50cm) koop je best een degelijke kabel met een zo klein mogelijke weerstand als je een apparaat dat bijvoorbeeld met 2A kan laden aansluit op de lader.
          Door een minder goede kabel is het mogelijk dat het een heel stuk langer duurt om de accu terug te laden.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: USB Laders Action veilig of niet ?

            Misschien ook eens letten op de CE keurmerk. Of is dat niet van toepassing bij USB laders.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: USB Laders Action veilig of niet ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Misschien ook eens letten op de CE keurmerk. Of is dat niet van toepassing bij USB laders.
              Dat CE "keurmerk" is geen garantie voor een veilig apparaat, de test wordt niet door een onafhankelijk keuringsorganisme uitgevoerd, het is de fabrikant zelf die beslist om er "CE" op te zetten.

              In deze lijst vind je een aantal laders met "doodskoppen", die faalden op de hoogspanningstest tussen de in en de uitgang: http://lygte-info.dk/info/ChargerIndex%20UK.html
              Als je klikt op de test van die slechte laders, dan zie je op de foto's duidelijk "CE" staan.

              In Europa mogen er geen elektrische apparaten verkocht worden zonder "CE keurmerk", maar het is duidelijk dat er wel iets schort aan die wetgeving.
              Als er Cebec, KEMA-keur of Tüv of iets dergelijks op staat, dan is dat apparaat normaalgezien wel echt gekeurd op de veiligheid (maar als je een apparaat rechtstreeks in China bestelt dan zetten ze er op wat ze willen, zonder dat het gekeurd is...).

              Ik heb hier deze lader http://lygte-info.dk/review/USBpower...pter%20UK.html uit elkaar gehaald, die ziet er vanbinnen helemaal hetzelfde uit, buiten de weerstand aan de ingang, daar zit een glazen zekering in de plaats. Waar ik die ooit gekocht heb, dat weet ik niet meer...(die is al verschillende jaren oud)
              Bij een hoogspanningstest van 2500V geeft die niet door tussen de in en uitgang, maar omdat de printbanen van de 230V veel te dicht bij die van 5V zitten is de kans dat die ooit wel doorslaat veel te groot.
              De volgende keer dat ik naar het containerpark moet zal deze lader daar bij het elektronisch afval belanden...

              En ik heb hier een Maxxter 4 port USB charger van den Action http://www.maxxter.biz/item.aspx?id=8975 onderworpen aan de 2500V isolatietest, en dat geeft geen problemen (mijn isolatietester gaat maar tot 2500V).
              Die Maxxter heeft een "GS" keurmerk ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Gepr%C3%BCfte_Sicherheit ), die is wel geproduceerd in China (dat zijn ze allemaal), maar er staat ook nog "Maxxter, 56 / 1358CD Almere NL" op, de kans dat een Chinese fabrikant dat er zomaar op zet is heel klein, daarom ben ik er vrij zeker van dat deze USB lader wel degelijk gekeurd is, en dat die voldoet aan de veiligheidseisen.
              Last edited by Black B@ndit; 24 juli 2017, 20:13.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: USB Laders Action veilig of niet ?

                Bedankt Black B@ndit voor deze zeer uitgebreide leerrijke toelichting (zoals altijd).
                Met deze zeer nuttige info en links kan ik zeker iets mee doen.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: USB Laders Action veilig of niet ?

                  Een lader kan nooit te zwaar zijn, enkel te licht, al zal bij degelijke produkten (als die nog bestaan) een beveiliging ingebouwd zijn om dat te voorkomen.
                  Het is de verbruiker die zal bepalen hoeveel stroom hij kan en mag trekken. Je stopcontacten in huis kunnen ook meer stroom leveren dan dat je nodig hebt. Daar zal het de zekering zijn die bepaalt wat het maximum is.
                  Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

                  Comment


                  • #10
                    Re: USB Laders Action veilig of niet ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
                    ....... Je stopcontacten in huis kunnen ook meer stroom leveren dan dat je nodig hebt. Daar zal het de zekering zijn die bepaalt wat het maximum is.
                    ja .. en de diameter van de draad in de muur!

                    Comment


                    • #11
                      Re: USB Laders Action veilig of niet ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      ja .. en de diameter van de draad in de muur!
                      Ja maar de zekering moet wettelijk en regelmentair in functie van de draad zijn
                      Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

                      Comment


                      • #12
                        Re: USB Laders Action veilig of niet ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
                        Ja maar de zekering moet wettelijk en regelmentair in functie van de draad zijn
                        Nooit geweten dat electriciteit zich ook maar iets aantrekt van "wettelijke reglementen" ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: USB Laders Action veilig of niet ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Nooit geweten dat electriciteit zich ook maar iets aantrekt van "wettelijke reglementen" ...
                          De wet van Ohm, Kirchof enz daar trek het zich wel iets van aan......
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment

                          Working...
                          X