Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reinigen sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reinigen sensor

    Om te beginnen weet ik niet of dit de juiste plaats is om mijn vraag te posten, zoniet, mijn verontschuldigingen...

    De vraag is: heeft het meermaals/veelvuldig reinigen (vochtig, met swaps) invloed op de kwaliteit (lees: scherpte) van de foto's.
    Ik verwissel redelijk veel van lenzen en haal daarbij telkens stofjes naar binnen. Soms zo veel dat reinigen van de sensor noodzakelijk is.
    Is het slechts een indruk, of is het een feit (wat me eigenlijk onwaarschijnlijk lijkt) dat de scherpte van de foto's achteruit gaat ?
    (het kan natuurlijk ook aan mijn ogen liggen, of dat ik alsmaar kritischer wordt, of... de leeftijd van de fotograaf... )

    Bedankt voor jullie respons

    Groeten

    Lambert Jan
    "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
    Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

  • #2
    Re: reinigen sensor

    Ik heb er in ieder geval geen weet van dat het nat reinigen van de sensor invloed zou hebben op de kwaliteit.
    In ieder geval zelf nog niet ondervonden op mijn toestellen en ik reinig die toch een 3 à 4 keer per jaar met swabs, tussendoor soms nog eens gewoon met de blaasbalg

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: reinigen sensor

      Komt nog bij, dat je de sensor niet kuist, maar het laagdoorlaatfilter wat boven de sensor zit. Ik ken in feite maar één toestel die het niet heeft, nmlk de D800E, of bij de nieuwe 800ers, zou het moeten nazien.
      https://ggpics.be/

      Comment

      Working...
      X