Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

    beste,
    ik ben van plan een nikon d3300 te kopen en ik wil mij vooral bezighouden met verschillende soorten fotografie zoals landschap, macro,...
    ik ben op zoek naar een all-round lens die geschikt is voor macro, en deze lens sprak mij aan.
    mijn vraag is: is de Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon geschikt voor macrofotografie?
    ik ga mij veel bezighouden met het fotograferen van paddestoelen.

    alvast bedankt voor de antwoorden.
    Frederik.
    Last edited by frederikvi; 15 juli 2017, 21:20.

  • #2
    Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

    Ik vind de 17-50mm geen geschikt objectief om detail / close-up opnames mee te maken - zoals ik denk dat jij het in beeld wilt brengen -, ja je kan de paddenstoel met dit objectief wel in close-up in een landschap plaatsen.

    Waarom kijk je niet naar een sigma 105mm f/2.8 voor dat specifieke stukje detail / close-up fotografie?

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

      Ik denk dat een Nikon 60mm macrolens of een 70mm macrolens van Sigma nemen voor paddenstoelen en eventueel bloemen.
      Voor insecten neem je dan later de 150 a 180mm.

      mocht je met een universele lens de paddenstoelen erop willen zetten, ga dan eens kijken naar een gestabiliseerde telelens.
      Zoals de Tamron 70-300 F4-5,6 VC met een fatsoenlijke close-up lens.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

        ik durf niet echt een primelens kopen omdat je dan niet kan zoomen enz.
        en een lens met veel zoom zoals die hierboven durf ik ook niet kopen omdat de beeldkwaliteit dan achteruit gaat, want ik had eerst de SIGMA 18-250MM F/3.5-6.3 DC MACRO OS HSM op mijn verlanglijstje.
        dus ik wil liefst een lens die geschikt is voor landschap (dus groothoek), macro, en ook om gewone vakantiefoto's te maken onder de €400 met een beetje maar niet te veel zoom.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

          Ik gebruik de Sigma 17-50/2.8 heel veel, maar voor macro komt die wat tekort. Ik heb het net nog even gecontroleerd: op 50 mm met de kortste instelafstand (25 cm ongeveer), heb ik een onderwerp van 6 op 9 cm in beeld.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

            pffffffff.... er bestaan geen objectieven welke binnen jouw criteria vallen, je zult dus ergens met je zelf in het reine moeten komen en een compromis moeten sluiten.

            Als je binnen het assorti van sigma zoekt naar ultra zooms dan zal ik de "oudjes" links laten liggen en kijken in de Global Vision Contemporary line:
            Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM | C

            Met een beetje kennis een kunde kan je hiermee uitstekende resultaten behalen, voor al eer je het maar bij 1 objectief wilt houden en niet wilt investering in het "betere" glaswerk
            wat er heden ten dage op de markt is.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

              Oorspronkelijk geplaatst door frederikvi Bekijk bericht
              ik durf niet echt een primelens kopen omdat je dan niet kan zoomen enz.
              en een lens met veel zoom zoals die hierboven durf ik ook niet kopen omdat de beeldkwaliteit dan achteruit gaat, want ik had eerst de SIGMA 18-250MM F/3.5-6.3 DC MACRO OS HSM op mijn verlanglijstje.
              dus ik wil liefst een lens die geschikt is voor landschap (dus groothoek), macro, en ook om gewone vakantiefoto's te maken onder de €400 met een beetje maar niet te veel zoom.
              Als je met Canon werkte, raadde ik je een tweedehandse 70-200 F4 L aan. Maar wat Nikon als betaalbare tegenhanger van de 70-200 F4 L heeft, weet ik niet.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

                ik heb een nieuwe lens gevonden, de SIGMA 18-200MM F/3.5-6.3 DC MACRO OS HSM C.
                deze heeft een iets minder uitgebreide zoom, en volgens reviews op de verkoopsite is de macro functie goed.
                hij kan van groothoek tot licht tele, maar dat laatste is iets minder belangrijk maar wel mooi meegenomen.
                dus zou deze een goede keuze zijn als eerste lens voor mijn eisen?

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door frederikvi Bekijk bericht
                  ik heb een nieuwe lens gevonden, de SIGMA 18-200MM F/3.5-6.3 DC MACRO OS HSM C.
                  deze heeft een iets minder uitgebreide zoom, en volgens reviews op de verkoopsite is de macro functie goed.
                  hij kan van groothoek tot licht tele, maar dat laatste is iets minder belangrijk maar wel mooi meegenomen.
                  dus zou deze een goede keuze zijn als eerste lens voor mijn eisen?
                  Mooi lensje, de macro vergroting is wel geen 1 op 1, maar 1 op 0.33
                  maar om met macro te beginnen is dat zeker niet slecht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door frederikvi Bekijk bericht
                    ik durf niet ....
                    en een lens met veel zoom zoals die hierboven durf ik ook niet kopen omdat de beeldkwaliteit dan achteruit gaat, ..... met een beetje maar niet te veel zoom.
                    Oorspronkelijk geplaatst door frederikvi Bekijk bericht
                    ik heb een nieuwe lens gevonden, de SIGMA 18-200MM F/3.5-6.3 DC MACRO OS HSM C.
                    Hoe rijmen deze 2 dingen met elkaar? 200/18 = meer dan 10x zoom. Ik ken de bovenstaande 18-200 niet, maar mijn verwachting is juist dat deze lenzen een niet als te grote beeldkwaliteit kennen. Dus waar je bang voor bent, dat juist deze lens er last van heeft. Een budget telezoomlens, is over algemeen beter als de mega budget zoomlenzen. Denk er dus nog maar even goed over na
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

                      Je hebt nog steeds mensen die zoom en tele gewoon op 1 hoop gooien.
                      Voor close up van paddestoelen is een telezoom prima.......beter dan een superzoom.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

                        Natuurlijk kan je besluiten om tussenringen te gebruiken om dichterbij te komen. Geen idee als het systeem van de voorzetlenzen nog gebruikt wordt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon als macrolens?

                          Zelf doe ik ook vooral aan macrofotografie. Maar voor paddestoelen (wat ik ook graag fotografeer) is niet echt een dedicated macro lens nodig. Zeker niet als je de grotere zwammen of een setje (want dikwijls is dat het mooiste) gaat trekken. De miniscule paddestoelen, tja, dan is die macrolens wel handig.
                          Maar als je all-round wil gaan werken dan zou ik opapol zijn raad opvolgen. Koop de 17-50 en een set tussenringen (met contacten zodat je camera nog steeds info krijgt van je lens). Je verliest wat aan licht, maar je gaat voor paddestoelen, die meestal in een donker bos groeien toch al best met een statief werken, dus je sluitertijd nog wat verlengen gaat geen probleem opleveren.

                          Comment

                          Working...
                          X